Gå til innhold

valg av os/harddisk ved oppstart

Anbefalte innlegg

jeg har satt en ny harddisk inn i maskinen i tillegg til den gamle, den er ferdig formatert og inneholder både os og programfiler + mye musikk.....

på den nye ligger xp pro, på den gamle ligger xp home.

kan jeg velge hvilken harddisk maskinen skal boote fra uten å bytte om på hvordan harddiskene er koblet til hovedkortet? linker? eller guider?

kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker, men...

Vet at dersom du instalerer en ny XP i en annen partisjon, når du har en fra før, vil du kunne velge hvilke av de to som skal startes under boot.

Tror at dersom du kjører "repair" på den som ikke bootes, vil du også få dette valget.

Lenke til kommentar

hvor finner jeg repair funksjonen?

har prøvd å endre rekkefølgen på hdd i bios, der en velger prioritering av hvilken hdd som skal boote først, da fikk jeg blå skjerm...

må jeg samtidig endre hvilken hdd som står som master? og må da jumperene på hdd endres?

takk for kjappe tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig å mekke med BIOS og HD-instillinger for å boote to ulike OS. Det du må gjøre er å oppdatere boot.ini-filen på den aktive partisjonen din. Uten at jeg vet hvilke partisjoner og hvilke kataloger Windows-installasjonene dine har, så må du se på dette som et eksempel.

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home" /fastdetect

Du bør ta en titt på denne guiden.

Edit: Edit gjør du feil i denne filen, så kan det gjøre at maskinen din ikke booter Windows. Ta kopi før du gjør endringer. Ikke gjør endringer i de linjene som står der, legg til den du trenger. Hvis du gjør feil i den nye linjen, så trenger du kun å reboote for å starte default OS.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...