Gå til innhold

Mobility™ Radeon™ X600

Anbefalte innlegg

Quote fra ATI`s webside:

"

MobTrue PCI Express™ Solution

The MOBILITY™ RADEON™ X600 fully supports x16 lanes PCI Express™ design specifications - the new standard for notebook PCs."

Mobility Radeon X600 med PCI express... dette har potensiale til å bli kjappe greier! Skal bli morsomt å se tester med disse skjermkortene!

http://ati.com/products/mobilityradeonx600/index.html

Edit:

Fjerne 16 pipelines... Så visst over brillene da jeg leste artikkelen... :blush:

Endret av Polarbastard/Reserve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ser du at det står noe om 16 pipelines?

At kortet støtter den PCI-Express porten som er beregnet på grafikkkort (x16-porten) sier ingen verdens ting om ytelsen til kortet. Alt fra GFFX 5200NU til Radeon X800 XT PE vil bruke dette grensesnittet i sine respektive PCI-E versjoner..

Sammenlign heller med den stasjonere utgaven av X600 for å estimere ytelsen (som for denne, anslagsmessig ligger rundt 9600XT).

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Vel, "x16 lanes PCI Express™ design specifications " betyr bare at den bruker en PCI Express bus som er opptil 16x raskere enn 1x PCI Express (=1xAGP.)

Raden X600 er sannsyligvis en evolusjon av Radeon 9600 og er utsyrt med 4 pipelines.

På denne bakgrunn svært lite sannsynlig at den utnytter noe særlig at den kjører på den nye 16x PCI Express bus'en. Radeon X600 / 9600 villle nok blitt opplevd like rask på 4x PCI Express (eller 4xAGP).

Noe forbedring blir det kanskje over dagens Mobility Radeon 9600 (eller den såkalte Mobility Radeon 9700), men dette er først og fremst en markedsføringsgimmick.

Edit: rotekaizer slo meg på målstreken

Endret av tiger.no
Lenke til kommentar
Uhm.. Vil det dere sier bety at x600 bruker den gamle chippen ettersom det ikke blir bedre enn 9600/9700? Trodde ikke et x600 kort ville falle bak et 9800 engang jeg, eller.. ?

Jeg tror ikke du skal regne med at dette kortet kan kjempe mot 9800 Pro, men heller mot 9600 pro og 9600 xt uten at jeg vet dette sikkert.

Lenke til kommentar

Ved overgang til PCIe på bærbar i fremtiden burde man tenkt på muligheten til å skifte skjermkortet. Som en docking station. Inført standard mål på kortet (lengde, bredde og høyde). Det har vert til stor irritasjon hos mange brukere at man "ikke" kan skifte skjermkortet.

Lenke til kommentar
Uhm.. Vil det dere sier bety at x600 bruker den gamle chippen ettersom det ikke blir bedre enn 9600/9700? Trodde ikke et x600 kort ville falle bak et 9800 engang jeg, eller.. ?

Jeg tror ikke du skal regne med at dette kortet kan kjempe mot 9800 Pro, men heller mot 9600 pro og 9600 xt uten at jeg vet dette sikkert.

Mobility: Om det er x600 mobility kortet du snakker om så kan jeg skjønne det kan konkurere med 9600/PRO/XT.

Stasjonær: Men når et x800/Pro/XT AGP banker 9800/PRO/XT må da lillebror X600AGP i det minste kjempe opp mot 9800 serien? Det er jo tross alt et generasjonsskifte her. Ingen kort i 8xxx serien til ATI klarte å kjempe mot 9500-9800 serien til ATI. Så hvorfor skal ikke x600 slå, om ikke i det minste kjempe mot 9800 serien?? Dette ble kanksje litt uoversiktelig, men det endelige spm. blir: Hvilke kort i 9xxx serien til ATI, vil x600 serien kjempe imot? Ettersom x800 egentlig ikke kjemper mot noen tidligere kort, ikke engang 9800XT, vil det være naturlig å tro at x600 og 9800/PRO/XT kortene er møtepunktet for de 2 generasjonene ... ??

Endret av Rufati
Lenke til kommentar
Stasjonær: Men når et x800/Pro/XT AGP banker 9800/PRO/XT må da lillebror X600AGP i det minste kjempe opp mot 9800 serien? Det er jo tross alt et generasjonsskifte her.

Dessverre. x600 overtar for 9600 serien og vil ha lignende ytelse. Ikke forvent noe stort sprang.. x800 er basert på 420 kjernen, mens x600 og x300 er basert på rv370 og rv380. Når man i tillegg ser at det har 4 pipelines og 128 bit minnebuss og en kjerne/minne frekvens på 400/600 er det vel heller ett avansert 9600 kort med pci-e.

Husk at 9800 Pro har 8 pipelines, 256 bit minnebuss og selv med en litt lavere klokkehastighet er det nok ett mye bedre kort.

:Edit skrivefeil :p

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...