Gå til innhold

ting som sier pang

NothgaliC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norsk freak forum er det mangen kule oppskrifter.

Når det gjelder den røykbomben tar du og smelter 4 deler sukker på så svak varme som mulig, så blander du i 6 deler salpeter. (kno3) Når dette er blandet godt fjerner du den fra varmen, og pakker det litt. Så lager du ei skikkelig lunte som brenner kraftig mot slutten. Det er lurt å gjøre det ute, og ikke har full varme, viss dette tar fyr ryker det som f**n.

Husk at det er snakk om vekt, ikke DL/L. :D

Lenke til kommentar

1 time på skolen, 4 opamper, 1 kondensator og 5 smell. :p

På opamp'ene tar du å kobler til ønsket spenning på bein 4 og 8, og så smeller det.

:)

(opampen legger somregel fra seg et brennmerke på koblingsbrettet)

Kondensatoren tar du først å lader opp, snu så polaritet og fyr opp spenningen. bang! :p

Om du vil ha høyere smell kan du jo feks skyte med sauer (6.5 kal)

Lenke til kommentar

Okey, på mandag etter jobb (har arbeidsuke) skal jeg ut å skaffe meg et par isposer (sånn til sportsbruk) og et lite kar..

Skal bruke ei 0,5l-flaske, og avfyre ved hjelp av en bryter, et par batterier og laaaaang kobbertråd! Noen som vet ca. hvor mange volt som må til får å antenne stålull? :)

I samma slengen lurer jeg på om noen har noen idèer om hva jeg og gutta kan gjøre med whitesprit, parafin, diesel, bensin og olje! :p Vurderer å lage en feit Molotov Coctail...

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Men da gjenstår bare spørsmålet; hvor i alle dager får man tak i salpeter? :s For en 14åring altså.. :p

Apotek. Tror det er en aldersgrense på 18 år eller noe, men har hørt om flere 14-15åringer som har kjøpt det der uten problemer.

Lenke til kommentar

Hmmm, om ikke jeg får kjøpt så får jeg garantert andre til å kjøpe det for meg!

Den røykbomba jeg skal teste imorra skal brukes i en film, derfor den lange kobberlunta! Vil helst gjøre det på en sikker måte, vet jo ikke hva som kan skje.. Det skal kun lage røyk til 10-20 x 10-20 m på bakken og 3 i høyden! Sånn ca! Så jeg får eksperimentere litt med små menger for å se hva som trengs..

Lenke til kommentar

Du kan få tak i salpeter på FK butikken. Det går under navnet krista-k tror jeg, men viss du spør etter salpeter, pass på at det ikke står kalksalpeter på det, da må du til å rense og greier. Viss du leser litt på NFF's pyro forum står det mye om røykbomber. :)

Hvis de lurer på hva du skal bruke det til kan du si at du kjøper for moren din eller faren din fordi de skal lage noe fiskegreier. (Salpeter er konserveringsmiddel.) Ikke si at du skal lage røykbombe. :grin:

Lenke til kommentar

Hei, jeg ser det er for sent å si at folk ikke skal gi ut oppskriften på potensielt livsfarlig sprengstoff, men nå som skaden allerede er gjort så vil jeg anbefale alle dere som leser denne tråden til å ikke lage krutt. Det er farlige saker og kan gå galt.

Om dere likevel kommer til å lage noe slikt så håper jeg du gjør det med sikkerheten i høysetet. Store mengder krutt på en plass kan være direkte livsfarlig, så det viktigste er å ikke lage mye av gangen. Det er mange som ikke er klar over at hvert gram krutt mer enn dobler sprengkraften sin når det sprenges i to gram samtidig enn når det sprenges alene. Dobbelt så mye krutt fører altså til mer enn dobbelt så kraftig smell. Derfor gjelder det å være svært forsiktig med doseringen. Det å lukke kruttet inne i en beholder vil også ha samme forsterkende virkning. Vær også oppmerksom på at det kan gå galt under selve produksjonen. Ikke spar på værneutstyret og sikkerhetsforanstaltningene. Deretter så bør man ha en sikker måte å antenne det på. Det kan være vanskelig å finne sikre måter. Det som var nevnt om kobbertråd + ståltråd kan potensielt antenne bare av statisk ekektrisitet fra klær. Hold deg også langt unna når det skal gå i lufta, og vær ekstra oppmerksom på at det ikke er folk eller ting i nærheten som kan ta skade.

Men som sagt: Jeg ser helst at dere ikke lager det. Det ER farlig å holde på med. Som regel skjer det noen slike ulykker hvert år i norge og folk mister fingre, blir blinde eller får andre skader. I skjeldne tilfeller (noen år mellom hver gang) så går det også med liv når folk lager hjemmelagede smell. Det KAN være deres tur neste gang. Tenk på det.

Når det er sagt så vil jeg frasi HW.no-nettverket og meg selv alt ansvar for eventuelle uhell som måtte oppstå på grunn av denne tråden. All risiko skjer på eget ansvar. Jeg vil også oppfordre til at folk ikke avslører potensielt farlige oppskrifter eller råd. Det kan bli leseren av din post som skader seg. Ha litt savmittighet og unngå å bli ansvarlig for at noen skader seg alvorlig eller dør.

Lenke til kommentar
Hei, jeg ser det er for sent å si at folk ikke skal gi ut oppskriften på potensielt livsfarlig sprengstoff, men nå som skaden allerede er gjort så vil jeg anbefale alle dere som leser denne tråden til å ikke lage krutt. Det er farlige saker og kan gå galt.

Jepp, det gikk veldig galt hjemme hos meg når jeg satt og skulle knuse pulvere enda finere (var første gangen å var dum!) til slutt så blei det så mye friksjon og varme at det tok fyr i et lite glass som jeg lente meg over. Det kom sikkert en halv meter med flamme som varte i 3 sekunder. Jeg var helt svart på armer og alt mulig og fikk kjempe vondt i hendene mine som var neddi glasset med en pinne. Pass på! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...