FreeBSD Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Her påstås det at grunnen til at nei siden er så sterk i norge er at nordmenn er egoistiske og har det for godt. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=230393 Jeg vet det ikke er verdens mest seriøse avis akkurat men jeg er ikke uenig. Folk kan legge fram gode argumenter for nei, men for mange tror jeg rett og slett mye av det bunner i frykt. Vi er så vant til å holde oss litt for oss selv her oppe, og tanken på at noen skal styre oss fra det store europa er skremmende. Vel, det kan jo være like mye ja-velgeren Frank Aarebrot som forskeren Frank Aarebrot som sier dette. Selv om han har valgforsker har han ganske sikkert en politisk mening som kan komme fram. Aarebrot er Arbeiderparti-mann, og dermed også en solid JA-mann ja. Ingen skal legge skjul på at han har en mening. Det finnes ikke noen absolutt objektivitet. En god del av NEI-vinden er nok en del av norsk egoisme og en indikasjon på ekstrem velstand som vi nødig vil gi slipp på - men det er så absolutt ikke alle. NEI-siden finnes på begge politiske fløyer, og i det politiske sentrum. Det er ingen distinkt politisk oppfatning som har en viss tilhørighet. På venstresiden en del av idealismen og kollektivismen mens den på høyresiden, en del av nasjonalismen og "friheten", som det ekstreme høyre ofte bruker som virkemidler. Forøvrig: I dag ble EU-parlamentsvalget avsluttet med en meget skuffende valgdeltakelse. En så laber oppslutning om hvem som skal inn i parlamentet er svært farlig, fordi det øker sjansene for ekstremister i parlamentet. En annen ting er at det også er mange motstandsfolk som kommer til å sitte i EU-parlamentet fra nå av. Det kan gjøre det vanskelig for EU å operere. Endret 13. juni 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Vel jeg er mot EU, men kan fastslå at det ikke er fordi jeg er redd for EU, og internasjonalisering. Jeg veier opp for fordeler og ulemper, og siden ulempene er ting som er viktige velger jeg å være mot at disse viktige faktorene skal gå heden. Og for å gi et siste tramp på argumentet bor jeg ikke engang i Norge, men i et EU land. Så jeg har ingenting å frykte personlig for at Norge skulle gå inn i EU. Edit: Her var det et par og 30 prosents deltakelse. Man kan lure på hvorfor, jeg er ingen gud, men jeg vil påstå at en faktor kan være at folk føler liten nærhet til Brüssel, topplederne etc. kanskje? Og at deres stemme vil ha enda mindre å si for forandringer enn ved vanlig valg? Endret 13. juni 2004 av Decline Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Edit: Her var det et par og 30 prosents deltakelse. Man kan lure på hvorfor, jeg er ingen gud, men jeg vil påstå at en faktor kan være at folk føler liten nærhet til Brüssel, topplederne etc. kanskje? Og at deres stemme vil ha enda mindre å si for forandringer enn ved vanlig valg? Enig. Det er ingen tvil om at dette er et stort problem for EU. 30% valgdeltakelse burde igrunn underkjennes, det er ikke represenativt i folket overhodet. Forferdelig at det blir slik... Hvor bor du forresten? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Bor i Spania. Østkysten (Valenciana). Så valget på TVen i kveld, hepp. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Siden Parlamentet ikke har noen reell makt så er det ikke noe rart at valgdeltakelsen er forsvinnende liten. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (vil først si at jeg ikke har lest noen poster på side 2,3og 4) hvorfor "truer" vi ikke EU? vi nekter og selge/kjøpe noe av EU land, så kan vi forhandle oss frem til en avtale som gir noen fordeler for oss også??? det er jo VELDIGT få fordeler for norge i EU, etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 det er jo VELDIGT få fordeler for norge i EU, etter det jeg har hørt. Det kommer nok an på hvem du hører med. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 det er jo VELDIGT få fordeler for norge i EU, etter det jeg har hørt. Det kommer nok an på hvem du hører med. Skulle akkurat til å si det samme. Som med alle andre internasjonale avtaler så er det eliten/borgerskapet som tjener på medlemskap. Nå er EU noe mer omfattende enn f.eks WTO, men prinsippet er det samme, borgerskapet tjener på det. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (vil først si at jeg ikke har lest noen poster på side 2,3og 4) hvorfor "truer" vi ikke EU? vi nekter og selge/kjøpe noe av EU land, så kan vi forhandle oss frem til en avtale som gir noen fordeler for oss også??? Ja stenger vi olje og gass kranene er det ikke lenge før de ber på sine knær Lenke til kommentar
Vizio Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Eu fører til at makten blir forflyttet lengre vekk fra folket. I dag velger folket hvem som skal bestemme for oss. I eu er det politikerne som er valgt av folket som bestemmer hvem som skal sitte i Eu, altså er det ikke folket direkte. For dere som ikke vet det, er makten et land får i Eu avhengig av folketallet, og det sier seg da selv at Norge ikke vil få mye å si. Hvilket demokrati? Norge er vel ikke et så forferdelig perfekt demokrati idag heller da? "I dag velger folket hvem som skal bestemme for oss".. For noe tøv! Det er levende bevis på at det ikke er sant. Se hvem som styrer landet idag da. KRF med under 7% av folket i ryggen. Hvorfor har vi en statsminister som under 7% av folket støtter hvis vi er et så fryktelig bra demokrati og at "folket bestemmer hvem som skal styre for oss"? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Fordi vi ikke har hatt gjenvalg, og vi har koalisjonsregjeringer? Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Eu fører til at makten blir forflyttet lengre vekk fra folket. I dag velger folket hvem som skal bestemme for oss. I eu er det politikerne som er valgt av folket som bestemmer hvem som skal sitte i Eu, altså er det ikke folket direkte. For dere som ikke vet det, er makten et land får i Eu avhengig av folketallet, og det sier seg da selv at Norge ikke vil få mye å si. Hvilket demokrati? Norge er vel ikke et så forferdelig perfekt demokrati idag heller da? "I dag velger folket hvem som skal bestemme for oss".. For noe tøv! Det er levende bevis på at det ikke er sant. Se hvem som styrer landet idag da. KRF med under 7% av folket i ryggen. Hvorfor har vi en statsminister som under 7% av folket støtter hvis vi er et så fryktelig bra demokrati og at "folket bestemmer hvem som skal styre for oss"? Du påpeker noe jeg står ekstremt sterkt for. Helt enig. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hvilket demokrati?Norge er vel ikke et så forferdelig perfekt demokrati idag heller da? "I dag velger folket hvem som skal bestemme for oss".. For noe tøv! Det er levende bevis på at det ikke er sant. Se hvem som styrer landet idag da. KRF med under 7% av folket i ryggen. Hvorfor har vi en statsminister som under 7% av folket støtter hvis vi er et så fryktelig bra demokrati og at "folket bestemmer hvem som skal styre for oss"? Det er de folkevalgte som har valgt Bondevik som statsminister. Det er ikke direktevalg på regjering/statsminister og dette fører til at partier med mindre støtte ofte har folk i regjering. Dette betyr jo ingenting da det er Stortinget som bestemmer og ikke regjeringen (regjeringen skal bare følge opp det Stortinget har bestemt). Så derfor er det irrellevant at Bondevik er statsminister. Dette er noe som skjer når man har koalisjons og mindretallsregjeringer. Det er også viktig å huske at Norge bare har hatt _én_ flertallsregjering i etterkrigstid. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Det er de folkevalgte som har valgt Bondevik som statsminister. Det er ikke direktevalg på regjering/statsminister og dette fører til at partier med mindre støtte ofte har folk i regjering. Dette betyr jo ingenting da det er Stortinget som bestemmer og ikke regjeringen (regjeringen skal bare følge opp det Stortinget har bestemt). Så derfor er det irrellevant at Bondevik er statsminister. Dette er noe som skjer når man har koalisjons og mindretallsregjeringer. Det er også viktig å huske at Norge bare har hatt _én_ flertallsregjering i etterkrigstid. At vi faktisk har mindretallsregjeringer er bra for demorkatiet, dette fører til at landet ikke blir styrt i en retning fordi et parti har nok makt til å bestemme alt selv. Hvis vi får store flertallsregjeringer vil vi jo ikke lenger være et ekte demokrati. Det finnes jo flere land i dag hvor et parti har overmakten. Et eksempel er jo Kina, Kina er i følge kinesiske styressmakter et demokrati, siden de har valg. Problemet er bare at partiet som i dag sitter med makta kan gjøre alt de vil for å hindre andre partier (de har jo flertall). Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg sa jo heller ikke at det var negativt... Dog minsker den politiske handlekraften betraktelig og kompromisser inngås daglig. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Jeg sa jo heller ikke at det var negativt... Dog minsker den politiske handlekraften betraktelig og kompromisser inngås daglig. Mente ikke at du sa det negativt, tenkte bare jeg skulle legge til noe. Og det er jo helt klart at for små mindretallsregjeringer heller ikke er bra. Men det største problemet blant dagens politikere er at de er så populistiske. Mye av dagens makt sitter i media, som tar opp forskjellige saker som krever politikernes oppmerksomhet. I og for seg er dette vel og bra, men det hindrer det langsiktige politiske arbeidet. Politikerne hopper i dag fra sak til sak uten å gjøre seg ferdige, dette fordi de sannsynligvis er redde for å miste populariteten hvis de ikke er i medias søkelys lenger. Et eksempel er jo Eu saken, hver dag media har gjennomført nye meningsmålinger, er politikerne fremme. Har ja sida hatt en fremgang er f eks Stoltenberg fremme i media og sier at nå er det på tide med en ny folkeavstemming. Problemet er jo bare det at media kan jo forandre meningsmålingene til hva som helst bare for å skape en nyhet. Alle vet jo at det f.eks er flere ulvemotstandere på landsbygda enn i byen, så hvis de bare spør byfolk kan de få et helt annet resultat enn om de bare spør folk som bor utenfor byen og kanskje også i ulvebelastede områder. Politikerne tør ikke lengre å ha egne meninger, eller iallefall ikke å stå for sine meninger. Alle vet jo f. eks at kristelig folkeparti er imot homofile, men når statsministeren, eller andre fremtredende politikere blir spurt om de er for eller mot f.eks homofilt samboerskap vrir de seg unna. Bondevik som er utdannet Teolog sa f.eks at han ikke kunne svare på dette spørsmålet fordi det hadde med hans religion og gjøre, altså var det et teologisk spørsmål. Men hvis en Teolog ikke kan svare på et teologisk spørsmål hvem kan da svare på det?? Tenk om en kjemiker skulle svare en journalist som spurte om noe, at det kunne han ikke svare på fordi det var et kjemisk spørsmål. Endret 21. juni 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
thoufiend Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg var tidligere EU-tilhenger (ja jeg vet, jeg var uvitende ) fordi jeg tenkte: Vi må jo i praksis rette oss etter alt de gjør likevel, så hvorfor ikke være med å bestemme? Men saken er den, at vi har faktisk råderett over mye (olje, gass, fisk) som kanskje det viktigste, og la EU få "tilgang" til slike ting, er ikke noe som jeg ser på som positivt. En annen ting er det med billig arbeidskraft ifra utlandet. Hørte jeg arbeidsledigheten øke? Som om den ikke er høy nok allerede og udugelige politikere som ikke evner å skape arbeidsplasser men heller skap oppfordre oss til jobbsøking! TIL HVILKE JOBBER FFS?? TIL BONDEVIK: DU MÅ SKAPE NOEN ARBEIDSPLASSER FOLK KAN SØKE PÅ FØR DU HJELPER OSS Å SØKE DIN GONM! Ellers... Jeg liker ikke EU da det ble startet av et par land som rett og slett ville styrke sin egen økonomi og posisjon her i verden (UK. Tyskland, Frankrike) og EU er på vei i en retning som jeg er på som meget svart.. et nytt USA! Og seriøst.. vi trenger det ikke! Vi bør stå utenfor slik vi gjør nå, og heller holde oss til kun EØS! Og til vår kjære venn som mente vi burde la være å handle og slikt med andre EU-land? Hvor gammel er du? hvor mye vet du om åssn verden fungerer? Tenker det hadde blitt morsomt for alle andre land i verden å høre at Norge ikke handler med andre Eu-land og at dermed andre Eu-land ikke vil selge ting vi trenger og hva skjer... Hørte jeg mindre konkurranse og økte priser mon tro? Hørte jeg vanskeligheter med å eksportere egne ressurser til resten av verden til en like høy pris som vi gjør nå? Jada, vi kutter handel med andre EU-land ja.. sett ting i sammenheng så tror jeg du vil skjønne at dette ikke var verdens mest gjennomtenkte utsagn Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Og til vår kjære venn som mente vi burde la være å handle og slikt med andre EU-land? Hvor gammel er du? hvor mye vet du om åssn verden fungerer? Tenker det hadde blitt morsomt for alle andre land i verden å høre at Norge ikke handler med andre Eu-land og at dermed andre Eu-land ikke vil selge ting vi trenger og hva skjer... Hørte jeg mindre konkurranse og økte priser mon tro? Hørte jeg vanskeligheter med å eksportere egne ressurser til resten av verden til en like høy pris som vi gjør nå? Jada, vi kutter handel med andre EU-land ja.. sett ting i sammenheng så tror jeg du vil skjønne at dette ikke var verdens mest gjennomtenkte utsagn Selvfølgelig må vi ikke stenge oss inne og nekte å handle med Eu land. Men samtidig kan vi sette noen krav til dem, de setter jo på straffetoll på Norsk fisk, så hvorfor kan vi da f.eks ikke legge på en avgift som tilsvarer det samme på produkter vi kjøper av Eu. Eller bare øke gassprisen tilsvarende. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 TIL HVILKE JOBBER FFS?? TIL BONDEVIK: DU MÅ SKAPE NOEN ARBEIDSPLASSER FOLK KAN SØKE PÅ FØR DU HJELPER OSS Å SØKE DIN GONM! Det er mange jobber i Norge, de fleste kan få seg en jobb hvis de vil. Ikke kom her og si det ikke er ledige jobber. Jeg som er 17 år har fårr 2 jobber i sommer. Det er snakk om å være kresen, om å være prippen, bare finn.no har 4000 ledige stillinger annonsert. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Selvfølgelig må vi ikke stenge oss inne og nekte å handle med Eu land. Men samtidig kan vi sette noen krav til dem, de setter jo på straffetoll på Norsk fisk, så hvorfor kan vi da f.eks ikke legge på en avgift som tilsvarer det samme på produkter vi kjøper av Eu. Eller bare øke gassprisen tilsvarende. Tror ikke det er lettere sagt enn gjort. Norge er ikke den største forbrukeren av varer, vi kunne jo økt prisene på varene vi selger, men det er andre som tilbyr det samme. Vi kunne sikkert klart å presse opp olje/gass prisen litt, men jeg tror dette er mer ødleggende for oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå