Gå til innhold

Hva hadde skjedd om Norge hadsde vært med i EU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Korleis kan du støtte eit "demokratisk" imperium, mens du totalt avskriver eit annet?

Kanskje fordi Eu ikke er et demokrati, teksten nedenfor er hentet fra en kronikk skrevet av Ottar Brox professor i sosilogi i Stavanger Aftenblad den 19 april 2003.

Eu er ikke et demokrati.

Mange blir forskrekket over slike sterke formuleringer. Det ble i alle fall Gunnar Berge da han fikk høre dette i Alta i 1994: -Men er ikke Danmark og Frankrike demokratier? Joda, mange Eu-land har demokratiske grunnlover og tradisjoner. Men Eu som statsdannelse er ikke noe demokrati. I et demokrati skal regjeringen - altså Kommisjonen i Eus tilfelle kunne kastes om den får flertallet imot seg i valg. Kommisjonen er ike ansvarlig ovenfor velgerne. Om Eu søkte medlemskap i Eu måtte svaret blitt avslag, for Unionen aksepterer bare demokratier som medlemmer!

Lenke til kommentar

Her påstås det at grunnen til at nei siden er så sterk i norge er at nordmenn er egoistiske og har det for godt. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=230393

Jeg vet det ikke er verdens mest seriøse avis akkurat men jeg er ikke uenig. Folk kan legge fram gode argumenter for nei, men for mange tror jeg rett og slett mye av det bunner i frykt. Vi er så vant til å holde oss litt for oss selv her oppe, og tanken på at noen skal styre oss fra det store europa er skremmende.

Lenke til kommentar

De fleste politikere i Norge vil inn i EU, og det er derfor saken fremdeles diskuteres... To ganger har folket sagt nei, og nå vil alle ja-politkerene ha en ny avstemning... Skal dette bli en avstemning som går hvert 10. år eller hva?

Det var flertall for EU før 1994 avstemningen, men når det kom til stykket ble det nei.

Lenke til kommentar
De fleste politikere i Norge vil inn i EU, og det er derfor saken fremdeles diskuteres... To ganger har folket sagt nei, og nå vil alle ja-politkerene ha en ny avstemning... Skal dette bli en avstemning som går hvert 10. år eller hva?

Det var flertall for EU før 1994 avstemningen, men når det kom til stykket ble det nei.

Så lenge det ligger å vipper på for eller mot er det vel ingen grunn til å ta frem en ny folkeavtemning. Jeg syns likevel at det er viktig at det blir tatt hensyn til at vi som vil inn i EU er en ganske stor gruppe.

Lenke til kommentar
Så lenge det ligger å vipper på for eller mot er det vel ingen grunn til å ta frem en ny folkeavtemning. Jeg syns likevel at det er viktig at det blir tatt hensyn til at vi som vil inn i EU er en ganske stor gruppe.

Helt enig at det ikke er grunn til å ta en ny folkeavstemming, politikerne som vil inn kan ikke bare holde på å lage folkeavstemmninger helt til vi stemmer det som de vil, har vi sagt nei så har vi det. I alle fall så lenge det ennå er bred uenighet i Eu spørsmålet, når først ja siden blir så stor at det er sikkert at vi kommer inn kan vi ta en folkeavstemming. Egentlig synes jeg det skulle vært krav om 2/3 flertall ved slike viktige saker, da hadde vi stått mer samlet bak det vi eventuelt ville, og det vile vært lettere å gjennomføre. Det er liten vits å melde Norge inn i Eu hvis så mye som nesten halvparten av befolkningen er imot dette.

Lenke til kommentar
Egentlig synes jeg det skulle vært krav om 2/3 flertall ved slike viktige saker, da hadde vi stått mer samlet bak det vi eventuelt ville, og det vile vært lettere å gjennomføre. Det er liten vits å melde Norge inn i Eu hvis så mye som nesten halvparten av befolkningen er imot dette.

Såvidt jeg har forstått er det etter grunnloven krav om 2/3 dels flertall når det gjelder avhending av suverenitet, e.l. Om dette tolkes som i Stortinget eller i befolkningen er vel en annen sak :p

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått er det etter grunnloven krav om 2/3 dels flertall når det gjelder avhending av suverenitet, e.l. Om dette tolkes som i Stortinget eller i befolkningen er vel en annen sak :p

Dette gjelder i Stortinget og ikke for folkeavstemninger... Stortinget kommer nok til å følge folkets "vilje" i en slik sak og det blir gjennomført med mer enn 2/3 flertall

Lenke til kommentar
Dette gjelder i Stortinget og ikke for folkeavstemninger... Stortinget kommer nok til å følge folkets "vilje" i en slik sak og det blir gjennomført med mer enn 2/3 flertall

Ja, men det burde vært krav om at folket også måtte ha 2/3 flertall før slike viktige saker ble bestemt.

Lenke til kommentar
Vi hadde mista ENDA mer kontroll over egen økonomi og næring.

Nei, ikke mer. Vi er allerede med i det økonomiske samarbeidet - poenget er at der har vi ingenting vi skulle ha sagt. Blir vi med i hele EU-prosjektet, får vi mer å si i forhold til nettopp dette styringsspørsmålet. Den, etter min mening, aller viktigste delen av EU, er vi enda ikke med i. Det er den delen som legger vekt på et politisk samarbeid, ikke bare rent økonomisk. Slik samarbeidet er nå, eksisterer det ikke. Vi er koplet til en forbindelse på halv dupleks, vi mottar kun, vi gir ikke igjen.

Ja vi får jo en hel stemme av flere hundre, stor sjans for innflytelse det :no:

At vi har så mange direktiver allerede er fordi norske politikere legger seg langflate for eu og skal vise at dem er best, faktisk har vi godtatt strengere krav i enkelte ting en de eu selv har .

At eu vil ha Norge med er klart da dette er et økonomisk velstående land , med masser av uutnyttede resursjer, bla innenfor olje , gass , fiskeri , og vannkraft .

Alle disse er veldig ettertraktet og mange av dagens eu land har allerede rasert sine egne resursjer og sitter nå og venter på å slippe til her .

Når det gjelder å gi er vel Norge et av de landene som bidrar mest økonomisk .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er jo om man MÅ endre grunnloven før vi kan melde oss inn. Dette er uavhengig av om folket sier ja eller nei. Blir man enige om at grunnloven sier nei, kan man ikke melde seg inn før denne er endret. Dette krever 2/3 (eller var det 3/4) flertall i to Storting. Men uansett, lovtolkninger kan jo gå begge veier.

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er jo om man MÅ endre grunnloven før vi kan melde oss inn. Dette er uavhengig av om folket sier ja eller nei. Blir man enige om at grunnloven sier nei, kan man ikke melde seg inn før denne er endret. Dette krever 2/3 (eller var det 3/4) flertall i to Storting. Men uansett, lovtolkninger kan jo gå begge veier.

Hvis folket sier ja, så endrer Stortinget grunnloven for å følge "folkets vilje". Dette er helt standard, så det er veldig avhengig av om folket sier ja eller nei.

Og det er 2/3 flertall som trengs, og det er jo i tillegg et kjent faktum at flesteparten av norske politikere er for EU.

Lenke til kommentar

Hvis folket sier ja, så endrer Stortinget grunnloven for å følge "folkets vilje". Dette er helt standard, så det er veldig avhengig av om folket sier ja eller nei.

Og det er 2/3 flertall som trengs, og det er jo i tillegg et kjent faktum at flesteparten av norske politikere er for EU.

Det har jeg vanskelig for å tro er sant. Det er ikke "standard" å bryte grunnloven. Våpenforkjemperen Fosjord ligger jo blant annet i rettsak fordi han mener staten bryter grunnloven.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Det har jeg vanskelig for å tro er sant.

At de følger folkets vilje eller at flesteparten av norske topp-politikere er for EU? Du må huske på at det ikke er så mange nei-partier igjen...

edit:

Ah ja.. på den måten.

Du må huske at før en folkeavstemning kan ta plass så har Norge allerede forhandlet frem en avtale med EU og den er klar til å undertegnes. Derfor er grunnlovsendringen på trappene i det øyeblikket folket har stemt ja (hvis det er behov for en endring).

Forarbeidet er altså ferdig før folkeavstemningen.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Det har jeg vanskelig for å tro er sant.

At de følger folkets vilje eller at flesteparten av norske topp-politikere er for EU? Du må huske på at det ikke er så mange nei-partier igjen...

Jo men man kan ikke bryte grunnloven sånn uten videre. Men som jeg sier, først må man bli enige om man bryter grunnloven eller ikke. Dette er det vel Høyesterett som avgjør? Har egentlig ikke peiling... Ja-partier vil nok sannsynligvis mene at man ikke trenger grunnlovsendring, men hvis man eventuelt blir enige om at man MÅ endre grunnloven, altså Høyesterett setter ned foten eller noe sånt, så spiller det ingen rolle om man har hatt folkeavstemning. Grunnlovsendring krever 2/3 flertall i to Storting. Folkeavsteminger har vel forresten heller ingen formell status, men er kun noe regjering/storting iverksetter for å se folkets vilje, og sedvane sier at man følger viljen. Men er det ulovlig, så er det ulovlig.

Kanskje derfor "konservative" Erna Solberg har ymtet frempå med tanken om å gjøre det enklere å endre grunnloven?

ENDRET etter din endring :) :At man får igjennom en grunnlovsendring før avstemmingen er godt mulig. Da er det jo heller intet problem.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Her påstås det at grunnen til at nei siden er så sterk i norge er at nordmenn er egoistiske og har det for godt. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=230393

Jeg vet det ikke er verdens mest seriøse avis akkurat men jeg er ikke uenig. Folk kan legge fram gode argumenter for nei, men for mange tror jeg rett og slett mye av det bunner i frykt. Vi er så vant til å holde oss litt for oss selv her oppe, og tanken på at noen skal styre oss fra det store europa er skremmende.

Vel, det kan jo være like mye ja-velgeren Frank Aarebrot som forskeren Frank Aarebrot som sier dette. Selv om han har valgforsker har han ganske sikkert en politisk mening som kan komme fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...