Gå til innhold

Ønsker hjelp til oppgradering AMD-64 bit.

Anbefalte innlegg

Du sa noe om Mercedes og Lada der oppe Sveinl, men jeg vil fortsatt på det sterkeste anbefale x800PRO kortet istede for det du har valgt! Evnt. X800XT. Begge kortene er billigere og jeg mener x800XT er det beste kortet på markedet i dag... Ikke det beste kjøpet (ikke mest for pengene), men det yter best :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg råder deg til å gå for det oppsettet du valgte ut sist. Når det gjelder ram, har du sett på XL brikkene til Corsair? De skal visst være gode til AMD systemer. Skjermkortet er vel en smaks sak, ettersom vi ikke har så altfor grundige tester idag, så vil jeg ikke uttale meg om hva som er best av ATI og NVIDIA. Men tror nok at jeg går for et X800 Pro fra Sapphire og modder det til XT. Nvidia krever jo så SYKT med strøm! Tror det var 2 molex kontakter på det(GF6800 U). X800 tar også mindre plass... Men det er ditt valg!

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Socket 754 er såvidt jeg forstår ikke fremtidsrettet, derfor feller valget på 939.

Jeg har bare lyst til å kommentere dette, før du kjøper noe.

Grunnen til at 939 er mer "fremtidsrettet" er 754 er at det vil bli produsert flere og raskere prosessorer på 939. Slik sett er det fremstidsrettet, i den forstand at du kan kjøpe ny prosessor senere, uten å behøve å kjøpe nytt hovedkort. Men ta et par skritt tilbake og vurder på nytt:

Et hovedkort koster omtrent 1000,- kroner, men det du betaler i "mellomlegg" for å slippe å betale 1000,- kroner senere, er omtrent 3000,- - gitt at du hadde satset på 754 og 3200+, som jeg selv anser som et langt klokere valg. Dessuten: hvis du skal oppgradere, si om 2 år: tror du ikke det er bedre å bruke av det mellomlegget på 3000,- du allerede har spart, og kjøpe noe nytt? Hva betyr fremtidsrettet hvis du ikke kan kjøpe bedre ting senere for samme summen penger? :roll:

Kjøp isteden et Nforce3 250GB-kort til 754, med 3200+-prosessoren på 2200 med 500Kb cache. Føyer du inn et Sapphire x800 grafikkort, får du kanskje hele greia inn under 10000,- :thumbup:

Lenke til kommentar

Helt enig med bureaucrator.

Jeg hadde også gått for 939 om det ikke var for at prosessorene som yter tilsvarende til dem på 754 er over 2000kr dyrere. Bare disse 2000 er allerede nok insentiv til å heller kjøpe et nytt hovedkort ved neste oppgradering i stedet for å gå for at du kan bruke ditt gamle videre. Socket 939 har et par prosent bedre ytelse via doble minnekanaler og 1gig HT, men ellers er det lite å dra nytte av for øyeblikket.

Gå for 3200+

X800pro (eller XT PE om du vil) alternativt Nvidias 6800, det er kanskje litt smakssak for noen.

MSI K8N Neo platinum

Koster deg mye mindre enn det oppsettet du hadde, men gir deg garantert mye bedre ytelse. I tilleg er det hovedkortet glimrende til å overklokke på, så du kan lett klokke opp 3200+ prosessoren din til FX-ytelse eller bedre. Å punge ut 6000 ekstra for et par ynkelige ekstra prosent ytelse fra CPUen er "høl i hovvet" IMO. Bruk pengene heller på det feteste skjermkortet du finner, ved midnre du skla ha den enorme ytelse for noe ANNET enn spill da =)

-Stigma

PS: Ytelsen faller mye mindre enn det du skulle tro fra 1MB til 512Kb cache. Tester fra forskjellige spill viser at den har nesten ingenting å si i 99% av spill, (og det er jo nettop her du faktisk trenger den høye ytelsen på CPUen sant?). Dessuten kan det nevnes at CPUer med mindre cache generellt sett er enklere å overklokke stabilt på høye frekvenser. Den ekstra cachen får du egentlig bare brukt i "kjedelige" ting som databaser, encoding, kryptering osv. Altså er det viktig for en arbeidshest-CPU, men mye mindre viktig for en spillemaskin. Jeg baserer det jeg sier på masse forskjellige CPU tester som jeg gjevnlig leser.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg si det hundre prosent sikker, men å kjøre 4 brikker på 512 hver tror jeg ikke vil gi deg dual. Da ville jeg heller solgt 512 brikkene og kjøpt 1GB brikker.

Det funker på Intel P4, og det funker på AMD Opteron, så hvorfor ikke på AMD Athlon64 ;)

Jeg mener det er mye bedre å kjøpe to ultrakjappe (ala Corsair XMS3200XL, ikke max MHz) brikker nå og kjøpe to til hvis du får bruk for det (du vil fremdeles ha dual så lenge antall brikker er partall).

Lenke til kommentar
Dette systemet virker bra.!!

Når det gjelder oppsettet så ville jeg trolig gått for et nForce3 250gb isteden for Via sitt, da dette har noe bedre ytelse (eks. MSI sitt på komplett).

Når det gjelder ram'en så er den bra og du kan sette inn 2*512 senere også slik at du får 4*512 og kan kose deg med 2gb ram (jeg misunner deg litt må jeg si).

Du bør definitivt kjøpe et slikt skjermkort til dette systemet da et gf3 garantert hadde vært en flaskehals i spill (en stor en).

Men du burde i tillegg vurdere en ny strømforskyning. Syntes jeg så at du hadde 340W og det blir vel litt lite til et så rå system. Bl. a. p.g.a skjermkortet som kansje KREVER en nye strømforsyning. burde nesten legge inn en på rundt 500W i regnestykket selv om det blir dyrt. Men poenget er vel å bli fornøyd, og med den du har så tror jeg pc'en kan bli ustabil.

Vedrørende diskusjonen om vanlig Athlon64 og FX så skjønner jeg nesten ikke at noen gidder å kjøpe fx (med mindre mann er milionær). Fx er vel virkelig ikke så rask at prisen kan forsvares??

Men, håper jeg ga deg noe gode svar.... lykke til med systemet. Det blir nok rått uansett hva du velger på den plattformen. Men her har du i allefall min mening.

mvh

ganilsen

Nei FX er ikke så mye bedre... Jeg så en benchmark-sammenligning på AMD sine sider og fant ut at FX er rundt 5% raskere. Ikke så mye å snakke om egentlig.

Når det gjelder ram så får man vel ikke 1024 GB av å sette 2x512 i dual?

Og ja, jeg savner et nytt skjermkort :dribble:

Så etter nøye vurderinger, så måtte jeg nedjustere mine skyhøye krav som forøvrig var kraftig nedjustert fra før... Hadde opprinnelig planlagt dual opteron 246 :roll: Men prisen var jo helt uakseptabel...

Eneste jeg ikke er fornøyd med i dette oppsettet er ram-størrelsen. Men det går vel en stund før det blir aktuelt med mere håper jeg.

Når det gjelder hovedkort så gikk jeg bevisst bort fra MSI da de lager hovedkort hvor kondensatorer står i fare for å eksplodere, og selv om de er klar over det så selger de dem likevel. Dette sto i en nyhetsartikkel jeg leste for litt siden. Og dårlig kvalitet er vel ikke hva man ønsker når man skal råkjøre 2 RAM-brikker i dual? Jeg tar hvertfall ikke den sjansen.

Saksøker MSI for dårlig kvalitet.

Men oppsettet jeg valgte sist bør vel rocke litt da :devil:

NB! Ny PSU vil bli vurdert på erfaringer. CPUen jeg har valgt trekker mye mindre effekt enn den jeg har fra før... vel vi får se om det går først.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Jeg ser at mange anbefaler socket 754....

Ett spørsmål, kjører socket 754 rammen i dual? Jeg kan ikke huske å ha sett det på noen av de 754-kortene jeg har sett på tidligere.

Dual RAM er jo definitivt et krav for å få ekte ytelse slik 64-bit er designet for. 939 har doble minnekanaler og man får ekstrem ytelse av å kjøre 2 brikker i dual. Eller er jeg på jordet nå?

Viser forøvrig til post 6 i denne tråden som også mener det samme som meg.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Såvisst får du 1024MB RAM ved 2x512MB (selv om det er dual), og det er det som er det gunstigste med tanke på at alle 1024MB-brikkene er meget trege (med tanke på timings, som faktisk betyr ganske mye), i motsetning til noen 512MB-brikker som klarer hele 2-2-2-5 std. ( :dribble: ).

(2.klasse-stykke: 512 + 512 = 1024)

Lenke til kommentar

Såvisst får du 1024MB RAM ved 2x512MB (selv om det er dual), og det er det som er det gunstigste med tanke på at alle 1024MB-brikkene er meget trege (med tanke på timings, som faktisk betyr ganske mye), i motsetning til noen 512MB-brikker som klarer hele 2-2-2-5 std. ( :dribble: ).

(2.klasse-stykke: 512 + 512 = 1024)

Å halleluja....

Så man får 1024 ved 2x512 dual ja... Vel som jeg sa i min første post så er jeg ikke helt oppdatert.

Du har gjort denne dagen til en gledesdag for meg, bare se hvor bredt jeg gliser :D

Hehehe.... trodde at det ble et slags raid som det er på diskene jeg skjønner du. Jøss, da blir det jo enda bedre enn jeg trodde da.

Nå vurderer jeg å gå 2. klassen om igjen, gikk tydeligvis glipp av mye der :p

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Finnes ikke dual på 754 sokkelen. Dual channel gjør vel at du får dobbelt så bra båndbredde, mener jeg å huske... :hmm:

Hei igjen.

Har sett på XL-brikkene som du foreslo. De klarer 2-2-2-5 og ser "litt" rå ut da ;) De koster 2795,-

De jeg valgte klarer 3-3-3-8 ifølge nettsidene til corsair. Disse koster 2195,-

Er 600 kroner ekstra verdt det tror du?

Jeg spør fordi jeg ikke har så mye peiling på timings eller sett ytelsesforskjellen i praksis. Jeg vet bare at mindre tall er bedre :blush:

Ikke flir, men har det noe med frekvensen å gjøre? :wow:

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

hei på deg også. Lave timings har vel mest å si for Amd systemer enn det har for Intel. Jeg ville gått for XL brikkene. Vet imidlertidig ikke hvor stort ytelsesløft XL brikkene vil gi sammenlignet med de andre. Men tror at du merker forskjell. Sammenlignet med LL brikkene så er ikke ytelsen en så voldsom stor forbedring.

Et er ihvertfall sikkert, du blir ikke skuffet over kjøpet av XL brikkene! :thumbup:

Lenke til kommentar
hei på deg også. Lave timings har vel mest å si for Amd systemer enn det har for Intel. Jeg ville gått for XL brikkene. Vet imidlertidig ikke hvor stort ytelsesløft XL brikkene vil gi sammenlignet med de andre. Men tror at du merker forskjell. Sammenlignet med LL brikkene så er ikke ytelsen en så voldsom stor forbedring.

Et er ihvertfall sikkert, du blir ikke skuffet over kjøpet av XL brikkene! :thumbup:

Jeg skulle mene at RAM er det viktigste i ethvert datasystem ja. Det optimale er jo at RAM kjører på samme hastighet som CPU.

Så for å i det hele tatt nærme seg dette så må man ha det beste av RAM og være en god overklokker.

Jeg er blitt veldig kresen iløpet av tida og ser på RAM som avgjørende i en PC. Derfor valgte jeg Corsair. Pga. hastighet og stabilitet.

Så jeg angrer etterpå dersom jeg ikke velger XL. GARANTERT !

Så da blir det XL. Tusen takk for tipset. Hadde ikke du fortalt meg om dette så ville jeg lært mere om det senere og angret etterpå.

Tusen takk :thumbup:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Ingenting og takke for. Men før du løper og kjøper, kanskje du burde høre på andres uttalelser også. Folk som har mer erfaring med XL brikkene og de brikkene du nevnte. Xl er ihvertfall det beste Corsair har å tilby AMD systemer. Men kan jo være at du blir fornøyd med de brikkene du nevnte.

Ram er viktig ja, og jeg ville klart gått for XL brikkene, men det er som sagt det jeg ville gjort. Nå vet jeg ikke hvor kresen du er i forhold til meg da... Men som sagt, XL ville vært mitt valg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Da har jeg nok informasjon til å treffe dagens aller beste valg, takket være alle sammen som hjalp meg med opplysninger og gode tips. Dere hjalp meg til å sette meg inn i dagens arkitektur på PC-fronten og treffe riktige avgjørelser.

Da blir den endelige listen slik:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939_4595,-- Kun 5% saktere enn FX53 og 2600,- billigere enn planlagt.

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO- 1179 ,-

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs - 2795,- - Raskere og 1950 billigere enn planlagt.

Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3 AGP 5295 - Nytt i forhold til planlagt oppsett.

Total sum planlagt ble 13118,- Oppsettet over blir 13864,-

I og med at ytelsen er omtrent lik mht. planlagt oppsett og oppsettet over, så betyr det at skjermkortet jeg "slengte på" kun koster differansen. Altså 746 kroner. Det vil jeg si er meget billig for et 6800 Ultra med 430MHz :green: Pluss at ytelsen øker noe inni granskauen sammenlignet med planlagt oppsett.

Tusen takk alle sammen. Da er det bare å bestille (blir innen 1 mnd).

Ha en fortsatt god helg.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...