Gå til innhold

Ønsker hjelp til oppgradering AMD-64 bit.

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Nå begynner det å bli ei stund siden jeg bygget PC og er derfor litt dårlig oppdatert hva angår HK, CPU og RAM. Derfor trenger jeg litt eksperthjelp og anbefalinger fra dere.

Jeg skal oppgradere PCen min til 64-bit-system og har planlagt følgende:

Corsair TWINX2048-3200 DDR-DIMM- (komplett.no)

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz Socket 939 BOXED- (komplett.no)

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO- (komplett.no)

Klikk på URL-ene for ytterligere spesifikasjoner.

RAM - 4745 ,-

CPU - 7195 ,-

HK - 1179 ,-

Totalt 13 119 kroner (eks. frakt.) :wow:

Jeg har spart 10 000,- og ønsker for all del å unngå bruk av kredittkort.

Fra før har jeg, AGP-skjermkort, 340 Watt chieftec og P-ATA enheter og winXP 32-bit. (se signatur)

NB! Wifi-delen på hovedkortet kan kuttes ut da denne ikke skal brukes. Så integrerte finesser er dermed unødvendige for min del. Det var dessverre lite med andre alternativer (har kun satt opp en antydning fra komplett.no som eks).

Er oppsettet bra? Hva kan gjøres bedre med tanke på pris/ytelse-forholdet.

Forslag på evt endringer taes imot med takk ;)

Vennlig hilsen

Sveinl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du har AGP-skjermkort, men ikke noe om hvilket. Er liten vits med et system som dette dersom man døtter et GF2 MX i det.

Rent pris vs ytelse så mener jeg det er høl i huet, men dersom man skal ha det absolutt beste så koster det.

Jeg ville ha valgt samme type ram, men en brikke på 1GB (taper 1% eller 3 på det istedenfor å ha 2 like brikker da men.....)

Ville valgt AMD Athlon 64 3400+ da jeg mener det er et steg i riktig retning ;)

Hk'et virker forsåvidt greit, men du må ha et annet dersom du velger den CPU'en som jeg foreslo (754)

Da ville jeg bare sjekket opp hva som passer best sammen med rammen og har det du trenger.

Du burde uansett ha litt penger nå til et skikkelig skjermkort (dersom du ikke har dette).

Bare hiver ut noen løse tanker her før leggetid...... ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Jeg har et GF3-kort fra før. Se signatur.

Når det gjelder valgt RAM så er dette et sett med 2 stk. 1024-brikker som skal kjøre i dual for å få best ytelse. Litt kjipt med bare 2x512 eller bare 1 single kanskje? Nettopp her ligger et dilemma. Kjøper jeg 2x512 så må jeg kanskje kjøpe 2x1024 senere hvis det viser seg at det blir litt lite.

Socket 754 er såvidt jeg forstår ikke fremtidsrettet, derfor feller valget på 939.

Takk for svar :thumbup:

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Socket 754-brikkesettene og AMD Athlon 64 opererer med kun en minnekanal og man trenger dermed ikke å installere minnemoduler parvis.

Socket 940-plattformen og Opteron/Athlon 64 FX opererer med to minnekanaler og krevert registert ECC-minne

Endret av thunstad
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil nå... Så støtter ikke amd systemer dual ram. Hva med denne Rammen? Når det gjelder CPU så ville jeg glatt gått for Amd64 3400+. Men da må du finne deg et nytt HK også, som MrVilla nevnte. Har ikke så mye peiling på Sokkel 754 HK'er. Men har hørt at HK basert på nforce 3 skal være bra.

Lenke til kommentar
Socket 754-brikkesettene og AMD Athlon 64 opererer med kun en minnekanal og man trenger dermed ikke å installere minnemoduler parvis.

Socket 940-plattformen og Opteron/Athlon 64 FX opererer med to minnekanaler og krevert registert ECC-minne

På HKet jeg har tatt som eksempel, står det at det er 2-kanals DDR. Det er vel dual de mener sikkert?

HKet støtter unbuffered RAM og krever ikke ECC.

Dual er jo et "must" da :dribble:

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil nå... Så støtter ikke amd systemer dual ram. Hva med denne Rammen? Når det gjelder CPU så ville jeg glatt gått for Amd64 3400+. Men da må du finne deg et nytt HK også, som MrVilla nevnte. Har ikke så mye peiling på Sokkel 754 HK'er. Men har hørt at HK basert på nforce 3 skal være bra.

altså, du har fortstått feil, for å si det slik! :p

For Socket 939 har doble minnekanaler, og agp og pci lås, og kan gi litt overklokking i tillegg. Selv ville jeg tatt en annen Socket 939 cpu, f.eks 3500+ og de pengene du har til overs, bruker du på skjermkort. Liten vits med et slikt system og du skal parre det med et GF3 kort..

Ellers fint!

Lenke til kommentar

altså, du har fortstått feil, for å si det slik! :p

For Socket 939 har doble minnekanaler, og agp og pci lås, og kan gi litt overklokking i tillegg. Selv ville jeg tatt en annen Socket 939 cpu, f.eks 3500+ og de pengene du har til overs, bruker du på skjermkort. Liten vits med et slikt system og du skal parre det med et GF3 kort..

Ellers fint!

Har lyst på et GeForce 6800 ultra men det er de pengene da vet du...

Men jeg kjøper det så snart jeg får råd. Akkurat nå gjelder det å komme opp på 64-bit først.

Og WinXP-64 skal også kjøpes med tiden.

Jeg ser at du anbefaler 3500+.... er reduksjon med 512k cache mye når det gjelder ytelse tror du?

Antall GHz er vel ikke så viktig da databussen bestemmer størsteparten av hastigheten.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Beklager for min uvitenhet... :blush:

Det har ikke noe å si.... jeg føler meg ustødig på dette selv også.

Takk for at du engasjerer deg ;)

Når det gjelder ATI som du anbefaler så er jeg dessverre mest fortrolig med nVidia-kort. Føler at det er mest kvalitet da ATI kun har vært på banen den siste tida.

Har du valget mellom en mercedes med topphastighet 300 km/t og en lada med topphastighet 320 km/t så skjønner du hva jeg føler når det gjelder skjermkort.

hehehe...

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Å snakke om å kjøpe fremtidsrettet datautstyr er jaggu ikke lett. Da blir det enten eller i min mening. Hvis du liker å spille heftige spill og kjøre tunge applikasjoner + mye grafikk så er det tilnærmet umulig. Da er du avhengig av å oppgradere jevnlig.

Hvis du derimot ikke er avhengig av slike muligheter så er det ikke nødvendig å kjøpe den hardwaren som du har her. Da holder det det lenge med min ;)

Personlig så ville jeg nok ha kuttet til en lavere prosessor, hatt "kun" 1 GB ram og brukt pengene på et rått skjermkort isteden. Kan heller kjøpe en GB ram senere, og man merker utrolig mye mer ytelse med f.eks et x800pro istedenfor GF3, enn man gjør med 1 eller 2 Gb ram!

Lenke til kommentar
Å snakke om å kjøpe fremtidsrettet datautstyr er jaggu ikke lett. Da blir det enten eller i min mening. Hvis du liker å spille heftige spill og kjøre tunge applikasjoner + mye grafikk så er det tilnærmet umulig. Da er du avhengig av å oppgradere jevnlig.

Hvis du derimot ikke er avhengig av slike muligheter så er det ikke nødvendig å kjøpe den hardwaren som du har her. Da holder det det lenge med min ;)

Personlig så ville jeg nok ha kuttet til en lavere prosessor, hatt "kun" 1 GB ram og brukt pengene på et rått skjermkort isteden. Kan heller kjøpe en GB ram senere, og man merker utrolig mye mer ytelse med f.eks et x800pro istedenfor GF3, enn man gjør med 1 eller 2 Gb ram!

Ser på komplett at de bare har 1GB Corsair med REG/ECC dessverre.

Kan jo kjøpe 2x512 og kjøre i dual. Men går det da an å kjøpe 2x512 til senere og kjøre disse paralellt slik at det blir 1024?

2x512 MB_1645 kroner

Jeg leser mellom linjene til de som svarer og skjønner at jeg muligens må redusere noe... :cry:

Men 512k cache er vel en kraftig nedjustering på CPUen eller?

Sveinl.

Lenke til kommentar

Dersom du absolutt må handle på komplett så kan det sikkert bli litt vanskelig ja. 2 styk matchete brikker har blitt en stor slager etter at dual-opplegget kom.

Nå skal ikke jeg si det hundre prosent sikker, men å kjøre 4 brikker på 512 hver tror jeg ikke vil gi deg dual. Da ville jeg heller solgt 512 brikkene og kjøpt 1GB brikker.

Å halvere cachen er ingen liten redusering i mine øyne, men å bruke et par tusen på en halv MB er jo også en vurdering som må tas ;)

Og sist men ikke minst........du MÅ ingenting Svein! Dersom du har penger og har på følelsen at du kommer til å trege vettet av deg dersom du forandrer oppsettet ditt så ikke gjør det! Kjøp det du vet du kommer til å være fornøyd med! Er litt dumt å bruke 10 laken og ikke være fornøyd...

Her går det mer på å redusere ytelsen med f.eks 10% og redusere prisen med 40% :)

Skal jeg være ærlig så hadde jo vært utrolig kult å sittet med det systemet som du har listet opp da! Om det er verd det?....vel det er opp til deg. Uansett så får du en glimrende maskin :)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Bare prøver et nytt oppsett imens jeg venter på flere svar...

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939_4595,-

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO- 1179 ,-

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 512MB Kit w/two - 2195,-

Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3 AGP 5295

Totalt 13264,-

Ser dette bedre ut da? Slengte på et skjermkort samtidig.

Spørsmålet er på CPU: Faller ytelsen betraktelig med 512k reduksjon på cache?

Spørsmål RAM: Kan man kjøpe 2x512 senere og kjøre de i dual med eksisterende brikker slik at det tilsammen blir 1024MB?

Er skjermkortet over noe å satse på (må være nVidia)

Hvis nei på første og ja på de 2 siste så er jeg snart i havn tror jeg.

edit: valgte feil ram men nå er det riktig.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
...Da ville jeg heller solgt 512 brikkene og kjøpt 1GB brikker.

Å halvere cachen er ingen liten redusering i mine øyne, men å bruke et par tusen på en halv MB er jo også en vurdering som må tas ;)

Jeg er litt enig....

3500+ er jo bare 200 MHZ unna FX-53. Dersom 512k reduksjon ikke er så ille så blir dette et bedre valg.

Når det gjelder RAM så blir dette nok en kamel jeg må svelge inntil videre. Heller selge dem og kjøpe nye hvis det blir behov.

Og når jeg får et GeForce 6800 Ultra på kjøpet til samme prisen som første oppsettet så er det vel ikke mere å tenke på?

Eneste vurderingen jeg må ta da er om kredittkortet skal blø litt eller ikke. Tar jeg bort skjermkortet så kommer jeg under 10000 :thumbup:

Hvis ingen har noe fornuftige motsigelser så tror jeg at jeg går for dette oppsettet istedet.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Dette systemet virker bra.!!

Når det gjelder oppsettet så ville jeg trolig gått for et nForce3 250gb isteden for Via sitt, da dette har noe bedre ytelse (eks. MSI sitt på komplett).

Når det gjelder ram'en så er den bra og du kan sette inn 2*512 senere også slik at du får 4*512 og kan kose deg med 2gb ram (jeg misunner deg litt må jeg si).

Du bør definitivt kjøpe et slikt skjermkort til dette systemet da et gf3 garantert hadde vært en flaskehals i spill (en stor en).

Men du burde i tillegg vurdere en ny strømforskyning. Syntes jeg så at du hadde 340W og det blir vel litt lite til et så rå system. Bl. a. p.g.a skjermkortet som kansje KREVER en nye strømforsyning. burde nesten legge inn en på rundt 500W i regnestykket selv om det blir dyrt. Men poenget er vel å bli fornøyd, og med den du har så tror jeg pc'en kan bli ustabil.

Vedrørende diskusjonen om vanlig Athlon64 og FX så skjønner jeg nesten ikke at noen gidder å kjøpe fx (med mindre mann er milionær). Fx er vel virkelig ikke så rask at prisen kan forsvares??

Men, håper jeg ga deg noe gode svar.... lykke til med systemet. Det blir nok rått uansett hva du velger på den plattformen. Men her har du i allefall min mening.

mvh

ganilsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...