Unreal Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Hei, Jeg har en Harman/Kardon AVR 7500, som er spesifisert for 8 Ohm. Det jeg lurer på er, hva skjer når jeg kobler til høytalere med forskjellige impedans? Som fremhøytalere har jeg 2x Proson R69 SA, som har 4 Ohms impedans. Til bakhøytalere hadde jeg tenkt meg noe fra Bowers & Wilkins, som kjører på 8 Ohms impedans. Vil ikke lydvolumet være betydlig forskjellig og "feildimensjonert" når jeg f.eks skrur opp til -20db? At fronthøytalerene vil spille høyere enn bakhøytalerene fordi de har lavere impedans. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Du har jo målemikrofon i fjernkontrollen,så den burde kompensere eventuelle forskjeller.Bowers&Wilkins er et dårlig valg til Harman/Kardon.H/K reciverne har "Amerikansk" lyd med mye futt og fart,B&W er stikk motsatt og spiller reint og pent med slank bass.Det blir ikke bra! Disse derimot passer reciveren din som hånd i hanske! Vis du absolutt vil ha Proson,så bør du kjøpe Proson bakhøyttalere også. Hvorfor ikke disse istedetfor,så kjøper du deg en bra sub i tillegg.Tror du blir mye mer fornøyd med det enn de store "kjøleskapene" du har nå. Endret 11. juni 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Unreal Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Hæ? Har jeg målemikrofon i fjernkontrollen? Var jo mer enn jeg visste. Hvor finner jeg den? Når du nevner det, så er kanskje ikke B&W et så bra valg til H/K nei. Så jeg tenkte kanskje heller på JBL E-80 eller noe som bakhøytalere. Og jeg liker "kjøleskapene" mine jeg, så jeg holder nok fast på dem Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Nei, lydnivået vil ikke bli feil når du skrur opp lyden, selv om impedansen på høyttalerne er forskjellig. Hvis du har justert inn volumet slik at det er likt ved normalt nivå vil det fortsatt være likt også når du øker volumet. Det eneste problemet med å ha 4 ohms høyttalere er at de vil trekke mer strøm fra forsterkeren. Hvis den er skikkelig dimensjonert er ikke det noe problem, hvis ikke kan det bli litt lite bass. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 ...og så kan du uansett stille opp og ned volumet på hver enkelt høyttaler i OSD-menyen til receiveren. Da skal du iallfall få det akkurat slik du ønsker det! Btw, H/K og JBL er en dødelig kombinasjon. Rocker vilt! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Der hvor det står EzSet på fjerkontrollen er det en målemikrofon.Les bruksanvisningen om hvordan du bruker den. Lenke til kommentar
neon king Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Du har jo målemikrofon i fjernkontrollen,så den burde kompensere eventuelle forskjeller.Bowers&Wilkins er et dårlig valg til Harman/Kardon.H/K reciverne har "Amerikansk" lyd med mye futt og fart,B&W er stikk motsatt og spiller reint og pent med slank bass.Det blir ikke bra!Disse derimot passer reciveren din som hånd i hanske! Vis du absolutt vil ha Proson,så bør du kjøpe Proson bakhøyttalere også. Hvorfor ikke disse istedetfor,så kjøper du deg en bra sub i tillegg.Tror du blir mye mer fornøyd med det enn de store "kjøleskapene" du har nå. vill huske å ha hørt det motsatte (har selv ikke hørt kombinasjonen) fatter heller ikke det med 4ohm og 8ohm impedans mine 4ohm spiller iallfall mye høyere en 8ohmene tror det var spl og en annen knapp eller test og en annen er ikke helt sikker Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hei. Høyttalerens impedans har ikke noe å si for hvor høyt en høyttaler spiller med en gitt forsterker effekt. Det har derimot høyttalerens følsomhet (sensitivity) som er oppgitt til et visst antall dB per watt ( dB/W ), jo høyere tall jo høyere spiller høyttalerne ved en fast setting av volum kontrollen. SPL= Sound Pressure Level. For utregning se her: http://www.myhometheater.homestead.com/splcalculator.html Good Luck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå