Gå til innhold

WoodCom - en PC av tre - Ferdig


Anbefalte innlegg

Da har jeg fått mekket litt mer på kab. Skulle lagt dette ut i gårkveld, men det kom noe i veien, beklager. Er blitt noen kjedelig hakk i pcen som jeg optimistisk retter på.

Første bildet her er av sidene etter pussing. Det blir enda mer pussing, men ikke før det er satt sammen:

upload_lite50.jpg

Første inngrepet i den nye bakplata er å lage strømknappen:

upload_lite51.jpg

Her ser dere hvodradan den passet, helt rett og ikke noe for stort hull:

upload_lite52.jpg

Neste hull her er til en av på knapp som skal være til LEDsene:

upload_lite53.jpg

Og så to bilder med tingene montert:

upload_lite54.jpg

 

upload_lite55.jpg

Jeg fant ut at det ble mye finere når knappen og strøminntaket ble finere når de ikke var felt inn i plata. De blir så fort noe unøyaktighet da. Dessuten hadde jeg litt hjelp i går og han mente at det ble fint som det er over han også. Den ene knappen ble litt skjeiv da ... Men det var så lite at det går.

Jeg begynte med å kutte hull og kutte med metallsag der keyboard og sånn skal være, men det gikk SEINT:

upload_lite56.jpg

Brukte derfor benkesaga til så mye som mulig og kuttet heller resten med metallsaga. Resultatet ble til å være førnøyd med:

upload_lite57.jpg

Det ble ganske god fittings det eller hva:

upload_lite58.jpg

På det neste bildet har jeg rundet kantene med fresen. De "hakkene" som sees der keyboardet skal være ca og der som skjemkontakten skal være er bare små forsikringer om at det kommer til å passe inn ledninger der ;) Ellers syntes jeg jo det ble fint:

upload_lite59.jpg

Der er den monert igjen med de avrundede kantene:

upload_lite60.jpg

og

upload_lite61.jpg

Igjen er det kameraten min Arvid som holder på plass platen. Åssen ble dette syns dere?

Nå har jeg prøvemontert viftene og grillene i frontplaten. Slik ble det seende ut:

upload_lite62.jpg

og

upload_lite63.jpg

Jeg tenkte at jeg skulle lage en liten fotomantage av kromvifter fra microplex, tviler på at jeg kjøper de, men her der bildet:

cromemontage_lite.jpg

Før jeg monterte sammen platene tenkte jeg at jeg skulle finne en kin knapp foran på PCen. Jeg lette rundt i verkstedet og fant en umbraco skrue som har hørt til en sparkesykkel tror jeg, jeg kuttet den i passende lengde og pusset den fra krom til børstet stål, borret et passende hull til den i front og to små hull til LEDs:

upload_lite64.jpg

Knappen og "knappen" kan sees her:

upload_lite65.jpg

 

Til dere som syntes at bakplaten var dårlig første gang, kan se forskjellen her:

upload_lite66.jpg

 

Så over til det som ikke gikk så bra; Jeg ville så gjerne senke ned skruene og skarkle over dem, men så var sparkelen hvit og det gikk ikke! Uansett, jeg ville senke dem og brukte vel 8 mm bor og 4,0x30 skruer tror jeg. Jeg borret først hull til skruene og så borret jeg forsenkingshullet til hver av dem, ca litt over halvveis ned. Det ble ikke så vellykket som jeg hadde håpet på. Her er bildene av noen av tilfellene:

upload_lite67.jpg

 

upload_lite68.jpg

 

upload_lite70.jpg

 

Når jeg skulle montere viftene knakk noe av fronten av, men jeg limer den på og håper at det går bra:

upload_lite69.jpg

 

Alle de forsenkede hullene og små feilene skal nå dekkes til. Jeg hadde en teori om at det gikk an og Arvid sa det burde gå bra han også. Da satt vi i gan gå lage "trylledrikken" (vi diskuterte litt Potter he he) som bestod av sagespon og vanlig trelim. Vi blandet det til ei suppe og smørte på:

upload_lite71.jpg

 

upload_lite72.jpg

 

Så måtte jeg få satt rammen med siden fast i bunnen, foreløpig limer jeg den, skal skru den senere når limet har tørket. Satt likegodt det hele i press under pappas lager av maskinspiker:

upload_lite73.jpg

 

upload_lite74.jpg

Kantene med lim og spon skal pusses pent ned altså, og alle kanter skal rundes slik som på det ene bildet over. Jeg tror det kommer til å bli bra. Nå ser det ihvertfall ut som et takras :(

HVa syns dere om arbeidet så langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LOL.... hvor mange spiker har du brukt fra MOTEK?

Husker ikke antall spiker i en kasse, men ....MANGE :wee:

 

Grunnen til at jeg vil bruke vanlig gjennomsiktig lakk er den at jeg liker trehvitt veldig godt. Må uansett ha noe som beskytter kassa mot slag. Furuplater får VELDIG fort noen fordypninger. Jeg har også en STOR trekasse med hjul fra før av og den er i samme typer plater og lakket på samme måte og med blå LEDs. Den jeg lager nå er en "good looking" lillebror he he ;) En gang i tiden når fargen er sliten og gulnet, blir det nok en sort kasse av begge to. kanskje.

Lenke til kommentar

De bildene over med masse tilfeldig lim på hjørnene og kantene har blitt veldig fine. Lim og spon massen jeg la i forsenkningshullene har fått en fin trefarge. Ikke noe mørkt kjedlig noe! Har ikke fått tatt bilde av det enda, men skal snart pusse og frese så det blir fint.

 

Til slutt blir det forhåpentligvis bare to skruer synlige utenpå kabinettet: de to skruene som fester strøminntaket bak :thumbup:

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått gjort noe mer :thumbup: ! Jeg har dessverre ikke sett hvor mange spiker det er i kassa, men se hva pappa tok; halve press-lasset mitt :hrm: :

 

2upload_lite01.jpg

 

Hjørnene ble slik etter at limet har tørket:

2upload_lite02.jpg

 

Etter en kjapp test av HK-fit, kunne jeg konstatere at jeg hadde gjort alt riktig.

2upload_lite03.jpg

 

Så kommer det til den verre delen, å få bort all den lim-og-sagespon-blandingen som tettet hull og sprekker. Brukte mye tid på å fjerne det og å få en jevn overflate til fresingen.

 

Bunnen er foreløpig bare limt, og holder som fjell, men jeg skrur litt allikevel. Først borrer jeg hull:

 

2upload_lite04.jpg

 

Slik ble de:

 

2upload_lite05.jpg

 

Hadde jeg bare gjordt sånn på de andre hullene også!!! :cry: Første fresekant og bilde må tas:

 

2upload_lite06.jpg

 

Jeg kan jo fortelle at jeg ble overlesset med spon etter fresinger!!! Har her frest bort kantene på underplata:

 

2upload_lite07.jpg

 

og

 

2upload_lite08.jpg

 

Dere ser også hvordan det ble med skruehullene etter pussing. Det ble ikke noe å klage over så langt. For å feste topplata, skrur jeg bare inn noe eikebiter (eik er STERKT tre) under toppen, slik at den passer perfekt nedpå:

 

2upload_lite09.jpg

 

Inni:

 

2upload_lite10.jpg

 

Toppen er her ferdigfrest; dønn rette kanter:

 

2upload_lite11.jpg

 

Her er rundfresing påbegynt:

 

2upload_lite12.jpg

 

Alle kanter og sider må ha riktig behandling:

 

2upload_lite13.jpg

 

Så en seiersrunde for å vise det nydelig resultatet:

2upload_lite14.jpg

2upload_lite15.jpg

2upload_lite16.jpg

 

Sammenlikn med det første bildet i workloggen :w00t:

 

Nå er det på tide med en harddisk-holder. Jeg tenkte først å lage den i denne hullplata her:

2upload_lite17.jpg

2upload_lite18.jpg

 

Men det ble så ræva. Derfor fant jeg fram litt strippebånd... sånt som man pakker bunter med treplanker med på byggevareforetninger.... Uansett her:

 

2upload_lite19.jpg

 

Og her med enda mer vo*dtekts-tape:

 

2upload_lite20.jpg

 

Disse skal jeg ha under for å ha noe å feste i i bunnen av kabinettet:

 

2upload_lite21.jpg

 

De virker slik at jeg har ei lita platebit i bunnen av kabinett som det er 4 hull i, og så er den da også avtagbar! :thumbup: Det var jeg litt fornøyd med å få til. Ingen skrujern, bare ta ut holderen og ta ut HD av holderen :w00t: :

2upload_lite22.jpg

2upload_lite23.jpg

 

Plate til ps2/lpt/com etc er frest inn slik at det ikke presser på HK:

 

2upload_lite24.jpg

 

HD holderen var farlig nær rammet, tror den presset på det, så jeg flyttet rammet fra slot 3 til 1 (jeg trodde jeg hadde satt den i 1 fra før av :dontgetit: ). Men den "hviler" liksom enda litt på noen kondensatorer på HK. Tror ikke de brlir tungt, men en biltur er kanskje farlig?? Forbedrende forslag?? Her er bilder av nesten all HW stappet i:

2upload_lite25.jpg

2upload_lite26.jpg

2upload_lite27.jpg

 

Ble ikke mye plass til overs.... :wee:

Fikk ikke lov å skrive alt i en post..... :thumbdown: MORE FOLLOWING

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

:blush: Tabben var storre enn jeg trodde, nesten ingen av linkene var riktige :blush:

 

But her I continiue:

 

Her bilder fra etter at jeg har pusset som en gal i flere timer i dag:

2upload_lite28.jpg

 

2upload_lite29.jpg

 

Det ser bedre ut i virkeligheten en på disse bildene.... Her tre bilder etter første lag med lakk:

2upload_lite30.jpg

 

2upload_lite31.jpg

 

2upload_lite32.jpg

 

:green: På det bildet av bunnen sees det noe hvitt teit noe i lakken, det er en gammel panel-lakk som jeg tro jeg skal pusse HELT av før neste strøk... får se, det er jo bare bunnen da.... :p

Lenke til kommentar
Kan du bytte host av bilder?

Laster inn bildene nå med 1,7KB/s

Hæ.... alle bildene ligger på home.no, nesten, og ingen har klagd før.... de funker fint her :dontgetit: Mener du flytte de til en annen hjemmesideplass??

Ja, for det går jo så tregt å laste dem inn, f.eks. prøde å laste inn www.sol.no, fikk 6,7KB/s, men her 1,1KB/s (bildene fra home.no)

Lenke til kommentar
ble jo "råne" fett det der!! sinnsykt bra. du har jo skills med den freseren!

 

akkurat som det kabienttet jeg hadde så lyst til å bygge men som jeg aldri gadd å begynne på.. hehe....

 

tviler på at jeg ville fått et så ble resultat da..;)

Takk! Hvis du skulle til å begynne, hvorfor ikke fullføre tanken! :thumbup:

 

 

Diablito2k: Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...