Gå til innhold

WoodCom - en PC av tre - Ferdig

Anbefalte innlegg

Jeg fikk plutselig et Aopen hovedkort med en 1300MHz Duron og 256 MB PC133 RAM til overs :w00t: . I den anledning fant jeg ut at den kan brukes "til å flytte" harddisklyd ut av rommet. Lager altså en nettverkspc, men filmer, musikk.. etc.

Skal man først lage noe kan man like godt lage det fint! Jeg liker å lage noe å etterpå se på det og tenke: "Dette bla sabla fint :thumbup: ".

Altså: Begynte med å tenke på hvordan den skal se ut. Kriterier er:

-fin

-minimalistisk

-LITEN (vanlig stort HK så det er en utfordring)

-greit tilgang til HW

ja det er vel det :yes:

Hvis det er uklart er materialet tre. Det skal være 18 mm hobbyplater. Har noen fine hjemmelagde griller som kommer til å gjøre seg godt. Trenger noen fler enn jeg har så jeg skal mekke noen til på jobb på lørdag.

Bilde av "det ferdig produkt":

uploadthelooklite.jpg

Bildet over har dårlige proposjoner med tanke på hullstørrelse og nøyaktig plassering. Siden jeg bare ikke klarer (ja, har prøvd, gi meg gjerne tips til hordan jeg kan klare det... :) ) SketchUp. Se for dere bildet over som en treboks, med rundfreste kanter.

Her ser dere hvordan jeg tror det kommer til å se ut når det blir skrudd sammen i kassa:

uploadboksen_flash_utkast_lite.jpg

Hvis noen har tips eller noen kommentarer angående plassering og organisering så kom gjerne med positiv/negativ kritikk.

Hardwaren på testbenken, den har allerede bootet XP. Godt tegn :thumbup: , hadde nemlig litt problemer med det HK før:

upload_lite04.jpg¨upload_lite05.jpg

upload_lite06.jpg

Måtte improvisere og sette på en gammel pentium kjøler på 3d-kortet, et GeForce 2 GTS 32MB med tv ut/inn og VR briller!

Gammel kjøler og vifte:

upload_lite01.jpg

Ny kjøler, festet med strikk(satte på "originalvifta", men her ikke bilde av den her):

upload_lite02.jpg

Baksiden av mitt hjemmelagde strikk feste:

upload_lite03.jpg

Ja. Da må jeg bare komme meg til verkstedet mitt og begynne kuttingen :wee:

Update kommer så snart som mulig!

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marius_EV: Det er et tykt materiale ja, men jeg har et kab i samme materiale allerede, sjekk siste bilder på HD brønn i signaturen min. Jeg er overbevist om at det kommer til å bli bra og fint :p

loveland: Det blir desktop. Jeg trodde det kom av bildene, men nå har jeg sagt det: Det er en desktop pc.

Drunken_Master: Ja, jeg håper det blir noe du kan glede deg til!

Det første bildet er ikke så genialt bra, men det skal være en treknapp (bare on ikke reset) i midten foran pluss to leds; power og HD read.

ny.jpg

Begg viftene foran suger inn, den ene på HD til høyre og den andre til PSU til venstre.

Legger til info når jeg kommer på det.

Lenke til kommentar
Har dårlige erfaringar ved bruk av strikk i ein PC, er det mulig å bruke strips så er det det beste.

Strikken blir morken og sliter med tid og stunder.

Det kan vel stripsen også bli med tid og stunder.... :p

Nei. Det er en vesentlig forskjell. Strikk er av gummi, og strips er av plastikk ;)

Lenke til kommentar

Har nå kuttet til platene og fått tak i sparkel og resten av grillene.

Platene før kutting, tommelstokken ( ja tommeLstokken :) ) er slått ut på en meter for å gi et inntrykk av størreslen:

upload_lite07.jpg

Jeg trengte på langt nær alt, som er bra i tilfelle jeg finner noe feilkutt og at denne kassa skal bli minst mulig. Til slutt ble det ganske bra. Dette skal høvles til nøyaktig pass, det skal pusses, det skal freses, sparkles, pusses, lakkes og pusses :)

upload_lite08.jpg upload_lite09.jpg

Ett bilde med HK i for at størrelses forholdet sees bedre (HK er 30.4 x 24.4) :

upload_lite10.jpg

Så skal PSU moddes lett slik at jeg får inntaket bak og av/på knapp bak. Slik ser PSU ut for moddingen startet:

upload_lite11.jpg

Hva syns dere så langt?

Lenke til kommentar

Det går sakte men sikkert framover. Etter litt avlodding på PSU og noen turer innom elektronikkforumet ser det slik ut:

upload_lite_00.jpg

Det ferdig produktet etter å ha satt det på et ribbet PSU brett:

upload_lite_01.jpg upload_lite_02.jpg

Over har jeg beregnet at strømmen skal inn bak kabinettet, mens PSU med vifte er foran i kabinettet som sees på det siste bildet. På den måten får jeg flyttet alle ledninger ut bra kabinettet til baksiden.

Så over til HK-feste; jeg allignerte HK slik at det passet med kantene og tykkelsen på veggene:

upload_lite_04.jpg

Merket gjennom alle hullene med et spisst og tynt skrujern, tok bort HK, borret små hull til alle spacingskruene og skrudde de i:

upload_lite_05.jpg

Alt passet :p her er HK fastskrudd:

upload_lite_06.jpg

Her kan dere se PSU og en HD i tillegg slik at dere får ett intrykk av hvordan det blir inni der:

upload_lite_07.jpg

Hadde det blitt stilig med krommede vifter foran? Viftegrillene er krommet... bilde kommer i morgen av dem, tror jeg :wee:

Det var det for i kveld, nå skal jeg på kino:)

Edit: skrifeveill

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Jeg finner søren ikke sprayflaska mi med krom spray :no: Da blir det nok heller børstet stål på viftegrillene og originalfarge på viftene foreløpig. Får se om det blir noe krom og kanskje plexi senere :yes:

Må si meg enig i at krom (eller børsta stål) og hvitt er fremtidens farger. Digger både krom og børsta stål, men de passer ikke sammen liksom helt.

I morgen blir det fresing av kabinettet og kanskje noe sammenskruing :thumbup: forhåpentligvis update i løpet av morgendagen!

Lenke til kommentar

Jeg lovte en oppdatering i gårkveld, men internett var så sinnsykt ustabilt at det gikk ikk å uploade bildene. Men nå kommer den. De "berømmelige" viftegrillene ser slik ut, størrelsen vises i forhold til ei 80 mm vifte:

upload_lite20.jpg

Nå må det Viftehull til. Først lager jeg et komplett viftehull meg grillen montert bare for å se at det går bra. Til hullet har jeg et 78 mm hullbor eller noe sånt. Første kutt ble slik:

upload_lite21.jpg

Det gikk ganske så bra. Så freste jeg kanten rundt hullet slik av det ble avrundet. Se for dere ett sort hull som suger masse inn mot vifta, siden vifta suger inn ble jo det ganske bra sammenlikning. Det var nemlig vanskelig å få bilde av avrundingen, men her med vifta bak:

upload_lite22.jpg og upload_lite23.jpg

Jeg tenkte av det måtte bli bra å senke grillene inn å plata. Da Blir det bedre plass til viftene og generelt mer ryddig nedi kabinettet. Etter fresing ser platen bak slik ut, den blir jo ikke synlig så :) :

upload_lite24.jpg

Montert ser grillen slik ut:

upload_lite25.jpg

Så noen bilder med vifte slik at resultatet synes bra:

upload_lite26.jpg upload_lite27.jpg

upload_lite28.jpg

Det ble ganske bra eller hva? Dette var bare en testbit, så vi får håpe at resten av hullene blir like bra!

SÅ over til hovedkortet. Spacingskruene var ikke nok til å holde agp og pci kortene over treplata så derfor måtte jeg lage et spor der kortene kunne sitte nedi. Etter fresing ser det slik ut:

upload_lite29.jpg

Ikke så lett å se men det det virket som det skulle:

upload_lite30.jpg

Etter masse kutting, borring, kutting og fresing (skal freses rundkantet og pusses, men senere) ser bakplata slik ut:

upload_lite31.jpg

Det bli ikke så bra som jeg håpte, men jeg skal nok få pusset den til et bra resultat! Jeg lagde altfor stort hull til mus og såntno bak, litt feil måling dessverre, noen ideer om hvordan jeg kan fikse det? Her er en annen vinkel og med strømkontakten og av på knapp:

upload_lite32.jpg

Jeg hadde først planer om å la av på knappen være til PSU, men PSU var originalt uten knapp, derfor har jeg den godt skult til LEDs, håper det blir noen blå LEDs etter hvert i hvertfall ;) Her ser dere på et dårlig bilde hvordan knapp og strøm er felt inn i plata:

upload_lite33.jpg

Ett tilfeldig oversiktsbilde av noe av stasjet:

upload_lite34.jpg

Slik ser det ca ut til nå. De klossene oppi kassa skal faktisk være der, inni kassa syns de ikke uansett ;) :

upload_lite35.jpg

PSUen ska stå på de klossene og "henge" utover HK for å utnytte all dødplassen over HK!

Enda ett bilde av bakplata:

upload_lite36.jpg

Bilde fra alle vinkler til nå:

upload_lite37.jpg

upload_lite38.jpg

upload_lite39.jpg

upload_lite40.jpg

upload_lite41.jpg

Uten lokk ser det slik ut:

upload_lite42.jpg

upload_lite43.jpg

upload_lite44.jpg

Åssen blei det med mine homemade griller, de dekker ikke så mye og er ganske (les:veldig) grovmasket, men de funker vel? Tror jeg satser på børstet stål der jeg klarer det. Jeg leste meg litt rundt på forumet og det var folk som hadde problemer med kromspray angående div.. Siden jeg også har dålig erfaring med kromspray så står jeg foreløpig (bare kom med invendinger og anbefalinger) over. Jeg er litt redd for at lakken vil flake seg og lande inni PCen og kortslutte HW. Angående de siste 8 bildene, så skal de finkuttes altså. Ingenting er heller skrudde fast ;)

Er det noe jeg har glemt eller som burde gjøres anderledes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...