Gå til innhold

Hovedkort og RAID

stavros

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig raid brukes til.. har skjønt at du kan ha flere harddikser men er det ellers noe.... raskere?

Og er det noe forskjell på

MSI KT3 ULTRA og MSI KT3 ULTRA-ARI ? det er jo USB2 og raid på det ene men er det noe forskjell hastighetsmessig... lurte litt siden det ene hadde vifte og det andre bare kjøleribber.....

PS. Har én IBM 45gb og en ny WD 120GB SE...

[ Denne Melding var redigert av: stavros på 2002-04-15 15:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre to harddisker som en kalles Raid 0

Da får betydlig bedre overføring hastighet

jeg har 68 mb i sec :sad: med vanlig ata 100/133 men du må ha to identiske harddisker

like mye plass på begge og samme merke.

Absolutt verdt det du kan kjøre opptil fire på raid O

Striping kalles det også

og du kan kjøre raid 0+1 +1 da blir det også speiling av diskene hvis en skulle crashe blir alt lagret på de andre tror du må ha tre da.

Raid 0 er enklest raskest og til privat bruk best.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-16 11:25, Underlord skrev:

Du kan kjøre to harddisker som en kalles Raid 0

Da får betydlig bedre overføring hastighet

jeg har 68 mb i sec :sad: med vanlig ata 100/133 men du må ha to identiske harddisker

like mye plass på begge og samme merke.

Den må du forklare bedre... Man får ikke 680% økning i ytelse av å kjøre Raid0. Da har du i alle fall ikke bare 2 disker. i alle fall 4 kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-16 14:03, borre skrev:

Den må du forklare bedre... Man får ikke 680% økning i ytelse av å kjøre Raid0. Da har du i alle fall ikke bare 2 disker. i alle fall 4 kan jeg tenke meg.

Skal vel godt gjøres å få en slik forbedring med mer enn 4 disker og

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-16 11:25, Underlord skrev:

jeg har 68 mb i sec :sad: med vanlig ata 100/133

Dette er selvfølgelig sludder og vrøvl. Jeg har 50 MB/sec på en WD1200BB på ATA-100 kontroller, og har hatt to Seagate Barracuda IV i RAID-0 som til sammen overførte rundt 40MB/sec. Problemet er at det ikke uten videre gir gevinst å sette to disker i RAID.

For å ha en overføring på 10 MB/sec snakker vi plutselig ATA-33 uten DMA overføring i windows 95. Skal godt gjøres å ikke få til noe bedre hvis du har noenlunde ny pc-rigg :smile:

Bl.a. har det på diverse forum vært rapportert om problemer med Seagate Barracuda IV (selvopplevd) og med de nye ATA133 diskene til Maxtor. De som er intr i denne debatten kan jo ta en kikk i forumet på http://www.storagereview.com for nærmere info.

Hvis du ikke har rimelig høy kompetanse på data vil jeg ikke uten videre anbefale deg i å begynne med RAID. F.eks. vil du slite stort når en disk i et RAID-0 array dør på seg, og mitt råd er at hvis du nå på død og liv må rote deg inn i det - så ikke legg noe du trenger på RAID-0 array. Når det dør, er det bare å formatere og begynne på nytt...

Men for all del - hvis du trenger en litt høyere score i Sisoft Sandra elns - så kan det jo være noe å tenke på :wink:

-heim-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...