Gedwyn Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 hej, Jeg leste netopp en artikkel på toms hardware(http://www.tomshardware.com/graphic/20040603/index.html) her står det noe om at Ati x800 ikke har trilinarfiltering, mens GF 6800 har det. Og som jeg skjønte det vil det si at x800 vil få dårligere bilde kvalitet enn Gf6800(så akkurat nå angrer jeg meg for at jeg har bestilit x800 ) kan noen lese artikkelen og motbevise meg, og si at det er bedere ^^ Lenke til kommentar
kindings Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Tror ikke du skal bekymre deg, X800 er et bra kjøp dersom du er villig til å vri lommeboka. Såvidt jeg vet er det faktisk ATI som har best bildekvalitet i praksis(i de testene jeg har sett), dvs de er sterkest i praksis på AA og AF slik jeg har forstått det. ATI søtter trilinlear filtrering, om man har jukset med optimalisering eller ikke er det bildekvaliteten som er viktigst, og når man sammenlikner 2 bilder og ikke ser forskjell på det ene og det andre betyr det svært lite.. mener jeg. Det eneste de ikke støtter er PS3, men det skal i følge de testene jeg har sett ikke gå utover bildekvaliteten. CPUer og GPUer er ofte slike ting hvor praksis/teori er 2 forskjellige ting, dvs ting som ser fint ut på papiret er ikke alltid like avgjørende når alt kommer til alt. Flere nettsteder er kjente for å bite på sesasjonsjournalistikk fortere enn andre, bare for å ha sagt det. Var en lang artikkel, men de de konkluderer med er vel at både ATI og nVidia optimaliserer driverne sine for trilinear filterering og at dette ikke er juks så lenge bildekvaliteten er bedre enn ved bilinear filtrering(nVidia skal visstnok tilby ekte i de siste driverne sine, men den funker visstnok ikke enda..). De fant vel heller ikke bevis for fusk, slik jeg forstod det... dvs de fant at bildekvaliteten økte når trilinear filtrering var på. Dog disputerer de om filteringen er ekte eller ikke, men at ATI bør få skryt at at den "adaptive" filteringen ikke går utover bildekvaliteten...... Uansett, slik jeg forstår det er dette noe som ligger i driverne. edit: Noe annet jeg mener bør være klart er at optimalisering ikke er det samme som juks Juks er det når driverne går inn i 3dMark og setter ned innstillingene til ett lavere nivå. Dog er det ikke juks dersom driverne blir optimaliserte for enkelte populære spill, dvs dersom de ikke går direkte inn og forandrer innstillingene man har gjort. Optimalisering kan være så mye. Endret 10. juni 2004 av kindings Lenke til kommentar
Gedwyn Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 hehe, tusen takk. Nå angrer jeg meg ikke så mye Det var en veldig lang artikkel så jeg hoppet over noen av siden, da det gble litt komplisert osv. For enn NOOB som meg =P Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) tror ikke du kommer til og angre deg med og kjøpe ati x800. når det kommer til bildekvalitet en ati minst like bra som nvidia. ps:og AA til atix800 pro er nok litt bedre enn 6800 kortene. Endret 10. juni 2004 av Traxco Lenke til kommentar
Lucas Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 ikke begynn ATI ruler ! begge kortene er like gode ! bare att det ene er BEDRE ENN DET ANDRE på spesielle ting ! jeg sier smak og behag + pris ! men du kommer nok ikke til å angre enda ! kanskje om 6måneder siden du ikke ventet litt på oppdaterte drivere fordi har oppdaget at det er en god del bugg i ATI driverne ! kos deg med det nye kortet ditt skal kose meg med nVIDIA 6800 Ultra golden sample 430MHz om tja..en halv måned kanskje ! Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 ikke begynn ATI ruler ! begge kortene er like gode ! bare att det ene er BEDRE ENN DET ANDRE på spesielle ting ! jeg sier smak og behag + pris ! men du kommer nok ikke til å angre enda ! kanskje om 6måneder siden du ikke ventet litt på oppdaterte drivere fordi har oppdaget at det er en god del bugg i ATI driverne ! kos deg med det nye kortet ditt skal kose meg med nVIDIA 6800 Ultra golden sample 430MHz om tja..en halv måned kanskje ! slapp av mann,har ingenting imot nvidia 6800 kortene. skal selv ha et slik om et stund(6800 gt)bare sier at ati-kortene(x800) er ikke noe dårligere enn 6800 Lenke til kommentar
kindings Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 ikke begynn ATI ruler ! begge kortene er like gode ! bare att det ene er BEDRE ENN DET ANDRE på spesielle ting ! jeg sier smak og behag + pris ! men du kommer nok ikke til å angre enda ! kanskje om 6måneder siden du ikke ventet litt på oppdaterte drivere fordi har oppdaget at det er en god del bugg i ATI driverne ! kos deg med det nye kortet ditt skal kose meg med nVIDIA 6800 Ultra golden sample 430MHz om tja..en halv måned kanskje ! Og kanskje det blir enda bedre når ATI får luket bort disse bugsene som du snakker om Det er vel ett faktum at hverken driverne til x800 eller 6800 er skikkelig optimaliserte for disse kortene enda, bruker å ta noen måneder. Har som sagt heller ikke noe mot eksprimentell optimalisering så lenge det ikke innebærer at de overskriver mine innstillinger eller går utover bildekvalitet. Tror heller ikke at man i praksis merker forskjellen på disse kortene, må være i enkelte spesielle spill i tilfelle. Nyansene betyr mer for 3dmark jegere enn for den jevne gamer som bruker 3dmark til å optimalisere innstillingene i windows.. er hvertfall det jeg har brukt det til + RAM/CPU innstillinger. Aida er en annen god pekepinne. Faktisk ganske mye å hente på at dette er riktig, utgjør kanskje tilogmed mer enn forskjellen mellom disse kortene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå