Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp et trådløst nettverk hjemme hvor jeg har koblet en d-link router til modem-boksen nede i gangen. Jeg får et bra signal opp til PC'n som står i 2. etasje, men innimellom kobler den ut helt uten grunn slik at jeg blir koblet av internett og hele sullamitten. Det tar bare noen sekunder før jeg få signal igjen, men kanskje 30 sekunder før internett er på plass. Jeg vet ikke hvor problemet ligger så jeg er desperat etter en løsning, er det noen her som har noen tanker om hva jeg kan gjøre for å fikse dette irriterende problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D-Link har laget denne guiden på oppgradering av firmware.

For å finne riktig firmware, må du først ta en titt på routeren om du har Ax eller Bx versjonen (x er ett nummer). Dette tipper jeg du finner på en lapp under routeren. Så går du inn på denne linken og laster ned siste firmware.

Det er også riktig at det kan være objekter eller andre trådløse nett i nærheten som forstyrrer. Det er derfor gunstig når man konfigurerer en router å sette channel-nummer til noe annet enn standard.

En tredje ting å tenke på, er innstilling av antenner for å få et best mulig signal. De fleste antenner på denne type utstyr er rundstråle. Dvs. de sender i en sirkel med noen graders spredning rundt antennestangen, ikke i en "kule". Prøv derfor å stille inn antennene på routeren og PC'n slik at du får best mulig retning på signalene. Jeg ser at denne routeren bare har en antenne, så utstyr andre steder kan få dårligere dekning. Men denne routeren har uttak for ekstern antenne, og dette åpner for en mulighet til å sette på en retningsbestemt (directional) antenne som peker direkte mot din maskin. D-Link har laget denne oversikten over eksternt antenneutstyr. Tilsvarende antenner fra andre produsenter vil nok også fungere, bare du passer på å få med Reverse SMA-kontakt for tilkobling til routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...