Gå til innhold

Brukervennlig Linux ?


Anbefalte innlegg

 

Ehem, jeg fikk BSOD under INSTALLASJON av Windows(98SE)! Slå den du! Kom ikke å si at win er stabilt.

 

Win98 har vel aldri vært kjent/ment for å være det mest stabile os'et :smile:

 

Men det er noe annet med win2000/winxp.... Jeg får ikke bsd annet enn ved for høy overklokking med xp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-16 23:13, JohndoeMAKT skrev:

Hallo... Ikke som et angrep på weenux, men

et forsvar for win. Windows selv krasjer ikke !!!

Det er bare idiot brukere som instalerer masse

dritt og kjører masse prog laget av amatører

en plass i gokk.


Jeg har INGENTING instalert i windows, tomt desktop, tom startmeny, svart bakgrunn, og win2k har ikke

fått bluescreen en eneste gang på nesten 3,5 år.


Windows 2000 er ikke så gammel da, 2 - 2,5 år siden den kom!

 

Men ellers er jeg enig i at man må være rimelig tett i pappen for å installere ekstra software, os'et burde holde i massevis med mindre man jobber i NASA eller no slikt. Man har jo tross alt Solitair, Minesweeper, Notepad, Paint - need I say more?!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-17 01:12, Langbein skrev:

Quote:


On 2002-04-16 23:13, JohndoeMAKT skrev:

Hallo... Ikke som et angrep på weenux, men

et forsvar for win. Windows selv krasjer ikke !!!

Det er bare idiot brukere som instalerer masse

dritt og kjører masse prog laget av amatører

en plass i gokk.


Jeg har INGENTING instalert i windows, tomt desktop, tom startmeny, svart bakgrunn, og win2k har ikke

fått bluescreen en eneste gang på nesten 3,5 år.


Windows 2000 er ikke så gammel da, 2 - 2,5 år siden den kom!

 

Men ellers er jeg enig i at man må være rimelig tett i pappen for å installere ekstra software, os'et burde holde i massevis med mindre man jobber i NASA eller no slikt. Man har jo tross alt Solitair, Minesweeper, Notepad, Paint - need I say more?!

 

hadde betaen av win2k først...jeg hadde dual p3

så jeg måtte ha det for å bruke begge ...fikk betaen

i hmmm....november for 3og et halvt år siden tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


Den 2002-04-16 22:39, slowcooler skrev:

Ser flere som er "linux-experter" som utaler seg her. Hva er galt med enkelt brukergrensesnitt? Vi nerder kan seff kose oss med komandolinjer, det gjør jeg selv hele tiden, men hva med hu på trygdekontoret? Det er ikke til å komme fra at de fleste som er produktive betjenere av pc'er sitter på vanlige kontorer på vanlige arbeidsplasser rundt om. og skal hjem til familien etter arbeid, og har ikke tid eller inntr. til å sitte som som vi gjør for å tweake og vri ut alle muligheter som ligger i et os. De har nok med å lære seg textbeh. DA er det viktig å ha et system som funker, og jeg skal være den første til å innrømme at W9x innkl. me er no herk. Jeg elsker DOS. Der vet du hele tiden hva du holder på med. Men man får VELDIG få produktive progr som følger opp dagens maskiner til dos. Linux er dødsstabilt. Men hva ville det koste å ommskolere alle de som er ansatt rundt om på div. kontorer til bare det å starte opp og kjøre en Linuxarbeidsstasjon? Så hvis Linux skal få en bred brukerskare MÅ det ha en lett overkommelig terskel for vanlige kontorpersonale å mestre, det tror ihvertfall jeg. Men seff vil det alltid være et, om ikke det beste os'et for tjenermaskiner på lenge ennå.


 

Senere kommer i år kommer Lindows ut, og den skal vistnok kunne kjøre både Linux og Windows software, og da blir det mye billigere å gå over til Linux (Lindows)

 

se her og gled dere (jeg gjør det)

 

http://www.lindows.com/lindows_about_faqs.php

Lenke til kommentar

Hmm, dere peser om brukervennlighet, og først på toppen her så ser jeg at "det er bare til å klikke der, laste ned drivere, vippe der, gjøre det, restarte, og vips".. hm, syntes ikke det var så vips..

Ok, lydkortet ditt gikk ikke inn med en gang.. sannsyligheten er stor for at en modul passer til lydkortet ditt (modul kan vel sammenlignes med en driver), cd /lib/modules/2.4.X/, og leit frem modulen, til og med enklere å leite den frem der enn å leite frem en driver på en nettsite, insmod modul.navn og vham, du er oppe og går med lyd.. slik kan mye gjøres, lyd som nevnt, nettverkskort, pcmcia kort, usb, og div andre ting, som kernel modul loaderen ikke klarer å ta av seg selv..

 

Hvis man er HELT blank når det gjelder pc kan jeg ikke se at windows skulle være så sinnsykt mye enklere å lære seg enn linux..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 12:02, hageby1 skrev:

Senere kommer i år kommer Lindows ut, og den skal vistnok kunne kjøre både Linux og Windows software, og da blir det mye billigere å gå over til Linux (Lindows)


se her og gled dere (jeg gjør det)




 

Jeg har vel kanskje uttalt meg litt dumt om brukervennlige linux distro'er. Men en ting er sikkert: Lindows er ikke noe å glede seg til.

Jeg har ved flere anledninger sagt at lindows ikke er noe, og nå ser det ut som jeg blir nødt til å gjøre det igjen.

 

Lindows er ikke noe fantastiske greier som gjør at man kan kjøre windows programmer i linux.

Lindows bruker wine til å "emulere", og wine kan alle laste ned. Dessuten, det er slettens ikke sikkert at de programmene du har tenkt å bruke vil fungere skikkelig.

Som og ikke det var nok: Lindows skal gjøre ting mer windows-like. Derfor har de liksågodt fjernet alt som heter brukere i lindows, så man er konstant logget inn som root. En av de store fordelene i linux/unix, er jo at man ikke har tilgang til hele systemet, og ikke kan rote med allskens viktige filer.

Ellers, lindows-folkene har gjort så mye tull, at om du har brukt linux før, og kanskje vil gjøre en forandring, så er det ikke sikkert at alt vil fortsette å fungere.

Lindows er i grunnen en windows som ikke klikker, men som slettes ikke kjører alle win programmer, som koster masse penger, er like usikkert som windows (iallfall 9x), og som ikke kan tweakes slik som linux er kjent for.

 

Lindows er noe tull. Det er bortkastede penger, og idiotisk å glede seg til. Hvis du liker linux, så skaff deg redhat, slack, mandrake, ..., men IKKE lindows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...