Gå til innhold

Brukervennlig Linux ?


Anbefalte innlegg

At innstalasjonen er enkel, og at den innstallerer noen av de programmene du trenger er jo fint, men jeg som bare har prøvd linux littegran så er det vanskelig å "fixe" noe.

 

Dersom den f.eks. ikke finner lyddriverne dine, i windows kan du gå på internett siden, laste ned, dobbel klikke, restarte maskinen. Men på Linux er det litt vanskeligere å finne drivere, og når jeg har funnet den så har jeg fortsatt lite peiling på hva jeg skal gjøre med filene. Men det er kanskje en vanesak ?

 

Så de distrubisjonene som skryter av at alt går automatisk å innstallere eller bare 3 trykk så er du ferdig. Linux blir ikke mer brukervennlig selv om innstalasjonen er enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir nok ein vanesak etterkvart, men det er sant at det er hardt i starten å få til slike ting.

Men kjem ein først over kneika så ser ein eit system etterkvart, eg er iallfall i ferd med å få litt oversikt, og ser samanhengen i ein del ting no.

Eg har litt kjensla av at det er like vanskeleg å gjere "lette" ting som å gjere vanskelege ting. Dvs. at når du kan gjere dei små lette, daglegdagse tinga, så er det ganske lett å komme vidare til større, meir avanserte ting.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe poeng i brukervennlighet. Poenget med Linux er uansett at du ikke er pasivisert med å måtte forholde deg til en desktop. I Windows er eneste interface mot det virkelige OS-et en J*£@ desktop pluss noe cmd-stuff.

 

Den dagen vi sitter der med en desktop med Outlook i Linux er ALT tapt.

Lenke til kommentar

Visst linux blir brukervennlig er jo ikke alt tapt. Det vil bli mindre warez i omløp pga at du ikke trenger noen lisens til linux. Og Microsoft vil få veldig sterk konkurranse. Je er n00b i Linux og kunne godt tenke meg et enkelt distrb å prøve meg på. Cr fram til Lycoris.!!! :grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-15 16:48, blanc skrev:

Visst linux blir brukervennlig er jo ikke alt tapt. Det vil bli mindre warez i omløp pga at du ikke trenger noen lisens til linux. Og Microsoft vil få veldig sterk konkurranse. Je er n00b i Linux og kunne godt tenke meg et enkelt distrb å prøve meg på. Cr fram til Lycoris.!!!
:grin:
:grin:
:grin:


 

Altså, outlook, som tilhører ms, vil tvilsomt bli sluppet ut gratis.

Det fins masse kommersiell programvare til linux, som man må betale for.

 

btw, lycoris syns jeg høres ut som enda en "brukervennlig-dritt-distro for wannabe-linux-xperter"

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-15 16:53, Radiax skrev:

Quote:


On 2002-04-15 16:48, blanc skrev:

Visst linux blir brukervennlig er jo ikke alt tapt. Det vil bli mindre warez i omløp pga at du ikke trenger noen lisens til linux. Og Microsoft vil få veldig sterk konkurranse. Je er n00b i Linux og kunne godt tenke meg et enkelt distrb å prøve meg på. Cr fram til Lycoris.!!!
:grin:
:grin:
:grin:


 

Altså, outlook, som tilhører ms, vil tvilsomt bli sluppet ut gratis.

Det fins masse kommersiell programvare til linux, som man må betale for.

 

btw, lycoris syns jeg høres ut som enda en "brukervennlig-dritt-distro for wannabe-linux-xperter"

 

 

Mener du at Mandrake er et "brukervennlig-dritt-distro for wannabe-linux-xperter"?

 

Jeg lastet newd og installerte Mandrake fordi jeg liker idéen om open source, og rett&slett fordi jeg var nyskjerrig på Linux. Det som møtte meg var et OS som var sinnsykt tregt i oppstarten. De fleste spillene jeg prøvde kræsja. Internett gikk forsåvidt fint å sette opp, men jeg hadde litt problemer med å finne ut hvilket program jeg skulle bruke til det.

 

Jeg skal legger det inn på nytt med litt færre programmer som jeg ikke trenger.

 

XP, som jeg har kjørt på to maskiner nå i 3 mnd., har ikke låst seg en eneste gang!

Lenke til kommentar

Lycoris (dengang Redmond Linux) reddet meg fra en harddiskkrasj i Win2000 for et par måneder siden. Alle typer Windows nektet å lese harddisken, og ville bare formattere.

Men Lycoris leste alle dataene helt perfekt og alt ble reddet - takket være Linux (ikke Windows!!).

 

Forresten skjønner jeg ikke poenget med alle linux-distribusjonene som skal prøve å ligne mest mulig Windows-miljøet. Det må jo være et poeng nettopp å unngå å etterligne en tungvin og treg desktop. For ingen gjør jo windows bedre enn Microsoft. Poenget må være å få noe som er kjapt, stabilt og enkelt å bruke, og ingen skulte 'features' (i motsetning til Windows).

Lenke til kommentar

Ser flere som er "linux-experter" som utaler seg her. Hva er galt med enkelt brukergrensesnitt? Vi nerder kan seff kose oss med komandolinjer, det gjør jeg selv hele tiden, men hva med hu på trygdekontoret? Det er ikke til å komme fra at de fleste som er produktive betjenere av pc'er sitter på vanlige kontorer på vanlige arbeidsplasser rundt om. og skal hjem til familien etter arbeid, og har ikke tid eller inntr. til å sitte som som vi gjør for å tweake og vri ut alle muligheter som ligger i et os. De har nok med å lære seg textbeh. DA er det viktig å ha et system som funker, og jeg skal være den første til å innrømme at W9x innkl. me er no herk. Jeg elsker DOS. Der vet du hele tiden hva du holder på med. Men man får VELDIG få produktive progr som følger opp dagens maskiner til dos. Linux er dødsstabilt. Men hva ville det koste å ommskolere alle de som er ansatt rundt om på div. kontorer til bare det å starte opp og kjøre en Linuxarbeidsstasjon? Så hvis Linux skal få en bred brukerskare MÅ det ha en lett overkommelig terskel for vanlige kontorpersonale å mestre, det tror ihvertfall jeg. Men seff vil det alltid være et, om ikke det beste os'et for tjenermaskiner på lenge ennå.

Lenke til kommentar

Hallo... Ikke som et angrep på weenux, men

et forsvar for win. Windows selv krasjer ikke !!!

Det er bare idiot brukere som instalerer masse

dritt og kjører masse prog laget av amatører

en plass i gokk.

 

Jeg har INGENTING instalert i windows, tomt desktop, tom startmeny, svart bakgrunn, og win2k har ikke

fått bluescreen en eneste gang på nesten 3,5 år.

Lenke til kommentar

Quote:


JohndoeMAKT skrev (2002-04-16 23:13):

Hallo... Ikke som et angrep på weenux, men

et forsvar for win. Windows selv krasjer ikke !!!

Det er bare idiot brukere som instalerer masse

dritt og kjører masse prog laget av amatører

en plass i gokk.


Jeg har INGENTING instalert i windows, tomt desktop, tom startmeny, svart bakgrunn, og win2k har ikke

fått bluescreen en eneste gang på nesten 3,5 år.




 

Ehem, jeg fikk BSOD under INSTALLASJON av Windows(98SE)! Slå den du! :wink: Kom ikke å si at win er stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...