mr. fotball Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Men over til selve oppsettet av nettverket. Trenger jeg mer enn en switch for at dette skal gå smertefritt? Edit: skriveleif Endret 31. august 2004 av mr. fotball Lenke til kommentar
Stealth Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Vanligvis kan alle bare ha på "Motta IP-adresse automatisk", men hvis "mystiske" ting begynner å skje anbefaler jeg dere til å alle sette en fast ip i samme subnet. feks: ip 192.168.0.1 sub 255.255.255.0 Også fint å ha alle inne på samme arbeidsgruppe i windows.. Alle bør også ha et 10/100mb nettverkskort, og en lang nokk TP kabel.. Har vært tekninsk ansvarlig på 2 lan med omtrent 25-40 stykker(+ altfor mange små lan), og så lenge dette er i orden(samt at alle TPkabler/nettverksort/switcher ikke har HW feil) så bør det gå bra.. Et fint program for å holde orden på ipadresser o.l. er Look@Lan som kan lastes ned her: http://www.lookatlan.com/download.html Hvis det er mer du lurer på er det bare å spørre Lenke til kommentar
mr. fotball Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Ok, takk for hjelpen. Er det nødvendig med en server for hosting av spill og fildeling? Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Ok, takk for hjelpen.Er det nødvendig med en server for hosting av spill og fildeling? nei. men det er kjekt å ha en pc som folk kan laste ned filer og slikt på, og så hente det over på sin pc. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Strøm er uhyre viktig, det har jeg fått erfare ett titalls ganger. 1.Strøm 2.nok switch porter (bør ha Gb mellom switchene) 3.Bord, stoler 4.Komfyrer 5.Soveplass 6.(dusj) alltid ett pluss 7. Godt tilgjengelige vinduer Stort sett det jeg kommer på i farten 2.nok switch porter (bør ha Gb mellom switchene) hva betyr det å ha Gb mellom switchene? skjønner ikke htl det der Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 og en ting til, hva er lov å ha på en fil-server på lan? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 GB mellom switchene betyr akkurat det.. Tenk det "køen" det ville blitt med 100 mb.. På en fil server så er det eneste lovelige du kan ha: *Ferie filmer fra Toten (Som du har laget selv, seff) *Paintbilder Lenke til kommentar
Josten Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Tenk også på luftemuligheter. 15 datamaskiner skaper mye varme. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) og en ting til, hva er lov å ha på en fil-server på lan? alt annent enn det du laster ned fra kazaa og slike programmer. det jeg mente var at hvis noen skulle trenge en crak, drivere eller en liten ekstra fil, så er det kjekt å ha en eller to pcer som kan brukes til nedlasting. hvis du skal gi alle internett vil det gå sinnsykt tregt. Endret 5. september 2004 av Natrium Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Beregn 1A til per pers, allså 20-30A Fordel strømmen over flere sikringer... Pass på at du har nok stoler og bord Internett... Router? Du kan også bruke en egen pc som router! Det er jeg veldig fornøyd med. Bruker ClarkConnect som os. Mye bedre dersom du skal ha mange pcer... Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hmm.. skal arrangere et lan i høstferien... Hvor mye tar ca en pc og en skjerm sånn når den har stått på en stund..?? Tror jeg igjalfall har hatt 10-13 stk på en 16amp, hvor mye kan jeg regne med at den skal tåle? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 (endret) Hmm.. skal arrangere et lan i høstferien... Hvor mye tar ca en pc og en skjerm sånn når den har stått på en stund..?? Tror jeg igjalfall har hatt 10-13 stk på en 16amp, hvor mye kan jeg regne med at den skal tåle? 1 amper per persjon.... Endret 13. september 2004 av Blackslash Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 DVS: 1*230 = 230W på hver deltaker?? Må vel regne med litt extra i oppstarten og slikt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå