mr. fotball Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Hei! Jeg har tenkt litt på å arrangre et lan med 20-30 deltakere, altså et lite lan. Hvilket av utstyr trenger jeg til dette? Er det noe spesielt jeg må passe på? Jeg har relativt liten erfaring på dette feltet. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Thel Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Hmm, først og fremst trenger du switcher med tilsammen 20-30 porter! Alle trenger en nettverkskabel hver, og du trenger mye jordete kontaker! Sikkert mye mer å tenke på, men jeg har dårlig tid nå Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Ein ting som er viktig er å kontrollere at sikringen tåler straumen. Det kan bli for mykje for ein 13A sikring når det står 20 maskiner med skjerm på i tillegg til resten av kursen. Lenke til kommentar
Zlash Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Ein ting som er viktig er å kontrollere at sikringen tåler straumen. Det kan bli for mykje for ein 13A sikring når det står 20 maskiner med skjerm på i tillegg til resten av kursen. Godt poeng! Isåfall kan du strekke skjøtekabler fra andre rom (og kurser) for å fordele strømmen. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 et lite off-topic spørsmål.. finnes det ingen switcher med mer en 24 porter men mindre enn 48.. har ikek sett det før.. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 et lite off-topic spørsmål.. finnes det ingen switcher med mer en 24 porter men mindre enn 48.. har ikek sett det før.. Her er en med 24 porter.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113896&cks=PRL Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Her er en med 24 porter..http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113896&cks=PRL det var ikke det jeg mente.. men er det noen som har MER enn 24 og MINDRE enn 48? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Kan kjøpe to 16 eller 24 porters switcher men da kan det være lurt og kjøpe dem med Gb link i mellom, er litt lite med 100Mb mellom 2 switcher da dette blir en stor flaskehals. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 (endret) Det med å ha nok strøm er et must, vi arrangerer lanpartys ganske ofte og en gang så leide vi ett lokale bare med 16 ampers sikringer. når sikringa gikk så svidde vi av to 16 ports switcher. TRor det har noe med at sikringa gikk så raskt at det fortsatt ble overskudds strøm i kablene og den måtte ta vei en plass. Ble en dyr affære. nå bruker vi ett lokale med tre fase kontakt og hvor vi har kjøpt 2 sikringsbokser med uttak for strøm. Husk at en skjøteledning tåler lite (tror den ligger mellom 1500-3000 watt) alt etter om de er utkveilet eller ikke. Det kan være brannfarlig og overbelaste de for mye. Endret 25. juni 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Strøm er uhyre viktig, det har jeg fått erfare ett titalls ganger. 1.Strøm 2.nok switch porter (bør ha Gb mellom switchene) 3.Bord, stoler 4.Komfyrer 5.Soveplass 6.(dusj) alltid ett pluss 7. Godt tilgjengelige vinduer Stort sett det jeg kommer på i farten Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Strøm er 1. prioritet, regn med 1A til 1 maskin; og i tillegg må man ta hensyn til hvitevarer/komfyrer/lydanlegg. På 150 deltagere så lå backbonet på et av mine partyer på rundt 150MB på det meste, så behovet for gigabit ser jeg ikke helt for et så lite arrangement (når man nå får 10/100 switcher gratis av firmaer som oppgraderer til gigabit). Er jo også et lite spørsmål om det er vennegjeng som gjerne kan ta med sine hjemmeswitcher, eller om det er et party man betaler for å komme på (noe jeg tror 30 mennesker blir for lite til, siden du gjerne bør ha 8-10 mennesker i crew for å arrangere compoer, kiosk, rydding etc.) Lenke til kommentar
mr. fotball Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Unnskyld for at jeg bumper en såpass gammel tråd, men tenkte det var like greit. Det forige party ble lagt på is, men nå prøver jeg å få til et i høstferien. Det er snakk om et "venne-party" så alt det er ikke så arvorlig. Det som jeg trenger å få forklart er det med strøm og netverket. Border å stoler er det nok av der det er aktuelt å arrangere. Tviler på at det blir mer enn maks 15 som kommer. Trenger man da å ta mye hensyn til strøm? Takk for alle svar Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 det er ikke dumt med en sikring på 16amper da.. tror det vil holde. Lenke til kommentar
mr. fotball Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Jeg er ikke helt stødig når det gjelder elektronikk og utrykk, så jeg hadde satt veldig pris på om noen kunne forklart meg dette på en måte som "mannen i gata" forstår. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 (endret) Når man bruker 16 Ampers sikringer så kan ha utstyr som trekker mere watt på linja enn med standard 10 ampers sikringer som brukes i hus (kan finnes 16A på kjøkken o.l) som du kan se av regnestykket under. 230Volt*16A=3680 Watt 230V*10A=2300Watt Endret 30. august 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Gi nå eff i vennelanet! Pell dere til Oslolan! Hvis dere bor i området da! Lenke til kommentar
mr. fotball Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Så hvis vi har tre forskjellige 10A kontakter kan man ha 3*2300Watt på dem? Altså ca 4 pcer med skjerm på hver? niXon: Det kan bli litt langt, rogaland. Endret 31. august 2004 av mr. fotball Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 hvor er det dere skal ha dette? skal det vær ei en hall av noe slag, så er det mest sannsynlig 16A kurser som er minst. for å være sikker, bruk 2 slike. husk at slike strømpads (forgreinere) tåler maks 3500watt, mange under det også, så prøv å unngå å sette alle på samme slik. 16A er 3680 watt. Lenke til kommentar
mr. fotball Skrevet 31. august 2004 Forfatter Del Skrevet 31. august 2004 Det er snakk om å ha dette i et klubbhus så det er ikke store lokalet(ca. 10*8). Så hvis jeg legger to slike (forgreinere) fra to forskjellige stikk kontakter, går det greit med 4 pcer med skjerm på hver? Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 skulle tru det ja. så lenge vi ikke snakker om at alle har 21" skjermer og 600w strømmforsyning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå