Gå til innhold

Objektiver til Canon EOS300D

Anbefalte innlegg

Har endelig bestemt meg for å kjøpe Canon EOS300D, men ser av diverse tester at objektivet som følger med får dårlig kritikk. Er bare en glad fotoamatør, men har ikke lyst til å gjøre et dårlig kjøp. Er det noen som kan anbefale et godt, rimelig all-round objektiv som alternativ til ”pakkeløsningen”?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har seg sånn i fotoverden at kvalitet koster! Skal man ha et bra objektiv, må man opp i pris. Neste zoom-objektiv fra Canon med tilsvarende vidvinkel koster ca kr 7000,-, (jeg tenker på EF 17-40mm f4,0L USM). Det sier seg selv at et objektiv til kr 1500,- har begrenset kvalitet i forhold.

Når det er sagt, så er på ingen måter 18-55mm som følger med kit'en til 300D noe dårlig kjøp! Til ovennevnte pris får man en god vidvinkel og en praktisk allround-zoom, noe jeg vil si er et godt kjøp.

Jeg tror heller ikke det finnes andre objektiver med tilsvarende zoom-område. Skal man ha tilsvarende zoom-område dekket, må man altså kjøpe flere objektiver.

Det finnes billigere alternativer enn Canons 17-40mm, da både Tamron og Sigma produserer slike, men disse har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Jeg har selv bestillt 300d med objektivet og kan fortelle det at objektivet er veldig bra i forhold til prisen. Det er det testerene sier. De som sier noe annet er vel heller folk som forventer ytelser som tilhører en annen prisklasse.

Dessuten er det veldig få objektiver som dekker den "normal brennvidden" som linsa gir.

Av alternativer til Canons 17-40 har du Tamrons og Sigmas 17-35 som har fått veldig gode kritikker (vel og merke Sigmas nye 17-35).... Begge ligger rundt 5000kr, altså 2000 billigere enn Canons...

Lenke til kommentar

Jeg har og fått inntrykk av at objektivet som følger med, ikke er særlig bra.

Jeg har og lest at 300D er for amatører, mens 10D er for halv-proffe. Men siden jeg er en amatør, ville jeg tro at 300D holder for meg.

Det hadde vært artig å visst hva "ekspertene" mener om 300D sammenlignet med f.eks. Ixus 500, eller lignende kamera?

Hovedgrunnen til at jeg vil ha 300D er at jeg har to zoom objektiver fra før, og at jeg føler det er et tilbakeskritt å kjøpe kompaktkamera, nå som jeg har brukt speilrefleks i flere år.

Er det ikke slik at selv et "amatørkamera" som 300D likevel er noen hakk over ixus kameraene, og tilsvarende modeller?

Tommy

Lenke til kommentar
Jeg har og fått inntrykk av at objektivet som følger med, ikke er særlig bra.

Jeg har og lest at 300D er for amatører, mens 10D er for halv-proffe. Men siden jeg er en amatør, ville jeg tro at 300D holder for meg.

Det hadde vært artig å visst hva "ekspertene" mener om 300D sammenlignet med f.eks. Ixus 500, eller lignende kamera?

Hovedgrunnen til at jeg vil ha 300D er at jeg har to zoom objektiver fra før, og at jeg føler det er et tilbakeskritt å kjøpe kompaktkamera, nå som jeg har brukt speilrefleks i flere år.

Er det ikke slik at selv et "amatørkamera" som 300D likevel er noen hakk over ixus kameraene, og tilsvarende modeller?

Tommy

Jeg er definitivt ingen ekspert, men en ivrig amatør fotograf (bildene mine ser du på www.pbase.com/thomasev ). I desember 2003 kjøpte jeg et 300D. Dette solgte jeg til fordel for en 10D, og jeg er utrolig godt fornøyd med 10D'en. Billedmessig så er nok 300D'en tilsvarende 10D'en - men 10D'en er et mer robust kamera samt at det har noen flere funksjoner.

Jeg tror ikke man kan sammenligne en DSLR (digital speilrefleks) mot et kompaktkamera. Du må heller se på hva du skal bruke kameraet til. Skal du utvikle deg som amatør fotograf så hadde ikke jeg vært i tvil, kjøp 300D'en (eller tilsvarende digital speilrefleks). Mulightene med en speilrefleks er flere enn med kompaktkamera.

Når det gjelder objektiver så har jeg kjøpt og solgt litt. Har endt opp med to objektiver, en 17-40mm f/4L Canon og en 70-200 m f/2.8 Sigma. Begge objektivene koster hver ca 8000 hver, men det er de verdt. Komibasjonen 10D + 17-40mm Canon L er fantastisk, og man kan ihvertfall ikke skylde på dårlig utstyr dersom man tar dårlige bilder.

mvh

thomas

Lenke til kommentar

Må si meg enig der.

Du kan ikke sammenligne DSLR med kompaktkamera.

Det er to forskjellige ting.

Jo bedre objektiver jo bedre sjanse for å lykkes. (Kvalitetsmessig)

Eller for å si det på en annen måte: Shit in, Shit out.

Har selv Canon 10D, med 24-70 2.8L og en 100mm 2.8 Makro linse og er kjempefornøyd med det.

Du bør i tillegg skaffe en ekstern blitz. Bruker du internblitzen på 24-70 2.8L objektivet så treffer blitzen objektivet og du får et mørkt felt på bildet.

Anbefaler Canon 550EX som blitz (Vet den er dyrere enn 420EX men mer innstillinger på den)

Lenke til kommentar

Ok. Det var i grunnen det jeg regnet med.

Jeg synes at de som tester kameraene, og andre som har meninger om dem, ofte er litt for bastante i uttalelsene sine. Man kan i blant få inntrykk av at 300D er et leketøyskamera, som kun er godt nok for nybegynnerbruk. Men det tross alt snakk om et kamerahus til 8-9 tusen kroner, med alle de mest brukte funksjonene man trenger på et slr kamera.

Jeg kunne nok godt tenke meg et 10D, men mer robust=tyngre, og jeg bruker faktisk kameraet når jeg er på ferie, fjelltur osv. så det å slippe å slite seg ut betyr faktisk litt.

500N som jeg har hatt i 6 år nå, har fungert utmerket for meg, og da antar jeg at en 300D vil fortsette å gjøre det samme.

Jeg har en 75-300, og en 28-80...husker ikke blenderallene, men det er Canon objektiver, av den rimeligste sorten, altså ikke de med størst blenderåpning.

Er disse bedre enn det som følger med i kitet? Jeg har vært fornøyd med dem hittill.

Tommy

Lenke til kommentar
Ok. Det var i grunnen det jeg regnet med.

....

Jeg har en 75-300, og en 28-80...husker ikke blenderallene, men det er Canon objektiver, av den rimeligste sorten, altså ikke de med størst blenderåpning.

Er disse bedre enn det som følger med i kitet? Jeg har vært fornøyd med dem hittill.

Tommy

300D'en er definitivt ikke et leketøys kamera (er ikke helt sikker på hva som menes med leketøys kamera...) - man kan ta rimelig bra bilder med god kvalitet forutsatt at man har et fornuftig objektiv på.

Et godt forum for å sjekke kamera og objektiver på er www.dpreview.com sine forum. De har eget forum for både 300D og Canon SLR objektiver. Søk etter objektivene din der og se om det er noen som har erfaringer med de (og det er det helt sikkert).

Jeg har ingen erfaring hverken med kit objektivet eller de to andre du nevner..

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Men igjen, det kan uansett ikke sammenlignes med et kompaktkamera i 3-4000 kroners klassen, mer eller mindre uansett hvilket objektiv man velger...ikke sant?

Tommy

Etter mine vurderinger, nei. Kompakt kamera og speilrefleks kan ikke direkte sammenlignes, uansett objektiv på speilrefleksen.

mvh

thomas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

etter 8 mnd med EOS300D så må jeg si at det fortsatt er jeg som er begrensningen, ikke kamera :-) og at det på ingen måte er noe skrøplig kamera, sammenligningen med de analoge EOS300 versjonene er og urettferdig, de er betydelig mer spinkle.... men oppdaget og at til mitt bruk er ikke behovet for vidvinkel å stort som jeg trodde, objektivet i kit'et 18-55mm har jeg knapt brukt, og etter diverse mer eller mindre gode kjøp/salg, så har jeg endt opp med følgende objektiver jeg bruker jevnlig:

Canon EF 24-70 f2,8L USM

Canon EF 70-200 f2,8L USM

Canon EF 85mm f1,8 USM (mitt favoritt objektiv til portretter)

I tillegg har jeg en Canon EF 50mm f1,8 som er helt ok til den prisen, under 1000,-, tross plast og mangel på USM)

Har kjøpt det meste hos www.bhphotovideo.com raskt og billig. Batterigrepet er noe jeg og er meget fornøyd med, gjør kamera litt større og balanserer bedre med de tyngre L objektivene synes jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...