Gå til innhold

Vifteløs kjøler til Duron 600MHz?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å benytte meg av en gammel Duron 600 til min HTPC.
Kabinettet er et selvbygg, hvor jeg skal bruke kun to [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TFD7025L12C"]vifter[/url] på 70x70mm, som skal stå ca 30 cm fra prosessorkjøleren. Lufta skal komme inn i front, og blåses ut bak, slik at luftstrømmen skal gå forbi prosessoren.

Hva vil være en bra kjøler til dette formålet?
(Husk at dette er en Duron 600, så varmeutviklinga er vel ikke den største)
...men det kan hende at jeg vil overklokke.

Alle tips mottas med stor takknemlighet! :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg vil vel sei NEI. Sjølv om den duronen din ikkje utviklar mest varme er ikkje 56m3/t det meste ein kan få for 26dB.. Vist du vil gå for det oppsettet der vil eg anbefale deg å bruke 120mm vifter for max luft

OK, burde kanskje utdypet...

Jeg har en ramme til hovedkort som har feste til 70mm vifter. Jeg vet at 70mm ikke er fordelaktig, men slik oppsettet er har jeg ikke mulighet til noe annet... Jeg kan begynne å sage og bore, men det vil jeg unngå.

Edit: I en annen tråd ble jeg oppmerksom på at jeg har målt feil dimensjon på viftene... :blush: De skal egentlig være 60mm...

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Jojo det veit jo eg og... men det skal då vel ikkje vere sånn at støyen vert høgare sjølv om du har fleire vifter på 26dB

Fks. har du 10 26dB vifter skal vel fortsatt støyen vere 26dB?

Jo, det skal det:

Ta to lydbølger og legg de oppå hverandre, dvs legg sammen verdiene.. så sant de ikke er i motfase vil støyen bli høyere, men det er veldig vanskelig å få noe annet enn bass til å bli i motfase... ;)

hmm... enklere eksempel: hva synger høyest, et kor med 1 person eller et kor med 10 personer? :)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

I følge min bok "lyd og ulyd" skrevet av en respektabel professor på NTNU, vil en dobling av lydstyrke gi en 3dB økning. Altså to like lydkilder kombinert vil være 3 dB høyere. Dette er uavhengig om lydkildene er 100dB eller 30dB: økningen vil allikevel være 3dB (103db og 33dB).

gamle lærebøker er morro å ha :D

Lenke til kommentar
M andre ord 26*2dB skal bli 52dB? Hmmmm....... skulle gjerne hatt forklart ditta via teori ( fysikk... hmmm )

dB er en logaritmisk skala, husker ikke helt hvilken logaritme ;) 2x26dB rett ved siden av hverandre skal vel gi log(26)+log(26) = x, exp(x) = 29db f.eks

Nå er ikke dette helt sant i dette tilfellet, ettersom lyden fra viften som suger luft inn i kabinettet ikke vil være i nærheten av like merkbar som lyden fra viften som suger luft ut.

Lenke til kommentar
I følge min bok "lyd og ulyd" skrevet av en respektabel professor på NTNU, vil en dobling av lydstyrke gi en 3dB økning. Altså to like lydkilder kombinert vil være 3 dB høyere. Dette er uavhengig om lydkildene er 100dB eller 30dB: økningen vil allikevel være 3dB (103db og 33dB).

gamle lærebøker er morro å ha :D

Takk gud.. lurte på om eg var totalt idiot....! ;) Kunne ikkje skjønne at det skal vere mykje 3dB er ikkje alverden.....

Lenke til kommentar
vel, hvis jeg tenker korrekt her, så er 60 dB det dobbelte av 40, og 40 det dobbelte av 20. Så 3 dB økning er da altså en lydøkning på ca 15 % hvis jeg regner rett.

Nei, dette er logarytmisk. Dvs at man ikke kan regne prosent slik som med vanlig lineær regning. Det er vanskelig å forklare hvordan ting er. Det må reknes på.

Noen av de rare reglene er:

En dobling av tilført effekt (som her er tilfelle) vil lyden øke med 3 dB.

En firedobling av tilført effekt gir 6 dB. (som er en dobling av lydstyrke)

M.A.O: Du vil høre dobbelt så høy lyd hvis du har 4 vifter som hvis du har 1. Det høres sikkert rart ut, men det bare er sånn :p

Lenke til kommentar
vel, hvis jeg tenker korrekt her, så er 60 dB det dobbelte av 40, og 40 det dobbelte av 20. Så 3 dB økning er da altså en lydøkning på ca 15 % hvis jeg regner rett. Er heilt enig med snublefot når han forklarte teorien.. ( hmm kanskje matte faktisk er brukandes alikavel ;) )

Tja... du må jo huske på at lydstyrke frå 10-->20 er dobling 20--->30 er dobling. Dvs fordobling for kvar 10ende dB. men enig med

Lenke til kommentar

Er lenge siden jeg gikk elektronikk og hadde signalomforming(d.v.s 2år), gidder ikke å dra frem de gode gammle bøkene nå.

Overklokking.no har en "Verktøy kiste" her kan total lyd styrke utregnes hvis støy kildene har samme verdi(lydstyrke). ;)

edit: Dette ble visst nevt tidligere i tråden :blush:

Endret av Jackpot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...