Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SÅ vanskelig å sikre wlan? nei!

Anbefalte innlegg

Jeg quoter fra itavisen.no "Nye tall viser at hele 80 % av Wi-Fi-nett er tilgjengelig for uvedkommende".

WEP er da aldeles ikke vanskelig å aktivere? Og det som er bekymringsverdig, er at ikke wlan-pakker kommer med "SECURITY BY DEFAULT". En installasjonsCD med wizard hadde gjort det lettere for de ukyndige å sette opp WLAN med WEP/annen kryptering.

Men takket være min noe grønne nabo får jeg gratis internett, og så lenge ingen skade gjøres er det vel greit å låne litt båndbredde til nettaviser og slikt:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WEP er vanligvis greit det, men har vært borti at det ikke funker i det hele tatt i Windows XP og applikasjonen som fulgte med WLAN kortet nektet å kjøre. Dette skjedde med en kompis av meg, så jeg gadd ikke bale noe særlig med det og gikk min vei :p

Lenke til kommentar
Jeg quoter fra itavisen.no "Nye tall viser at hele 80 % av Wi-Fi-nett er tilgjengelig for uvedkommende".

WEP er da aldeles ikke vanskelig å aktivere? Og det som er bekymringsverdig, er at ikke wlan-pakker kommer med "SECURITY BY DEFAULT". En installasjonsCD med wizard hadde gjort det lettere for de ukyndige å sette opp WLAN med WEP/annen kryptering.

Men takket være min noe grønne nabo får jeg gratis internett, og så lenge ingen skade gjøres er det vel greit å låne litt båndbredde til nettaviser og slikt:)

Det er en av grunnene som gjør at jeg bruker WEP,WPA og Macfiltrering.Med 3com er det enkelt.

Lenke til kommentar

Eneste som funker er WPA, og det er alt du trenger.

WEP kan knekkes av alle som har mulighet til å fange opp noen GB data (naboene dine, eller folk som setter opp en antenne for å komme inn på _ditt_ nett - wardrivers kjører vel bare videre), mens filtrering på MAC-adresser / gjemming av SSID er trivielt å omgå for alle som vet hva de driver med.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er ganske vanskelig for 'vanlige mennesker' aka. 'mannen i gata' som ikke er interesserte i data og kommunikasjon. Noe av problemet er vel også at man ikke vet hva man ikke vet (i motsetning til det man vet at man ikke vet!)

Husker at jeg tuklet en hel del da jeg satte opp WLAN for første gang - og jeg jobber tross alt med routere/nettverk og den slags til daglig og burde dermed ha litt lettere for det enn 'Tante Olga på Toten' for å si det slik...

Problemet med "SECURITY BY DEFAULT" vil være at man uansett trenger en unik nøkkel à la SSID. Utstyret kan jo ellers ikke 'vite' om du er deg eller om du er naboen?

Idèen om en wizard tror jeg er meget god, men vil begrenses en del av at den vil være utstyrsspesifikk. Man kunne nådd et stykke med å implementere MIBer for kjent utstyr med SNMP støtte! Evt. laget en slags 'security checker' som kunne gitt råd om hvordan du burde konfigurere utstyret "Critical: SSID Brodcast is enabled".

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...