josteinaj Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Jeg har en e-postadresse hos nameplanet.com, og her får jeg hele tiden en del e-post med meldinger som "Important bill!", "Important details!", "misc" osv. og f.eks. "Hi", "fake", osv. som Subject. Det følger med filer som Bill.zip, Details.zip, final.zip, osv. Åpenbart spam. Men det er spesielt mye av akkurat den typen meldinger, og det er vel litt rart, pleier vel å være alle slags typer spam? Har uansett spamfilter (SpamBayes), så disse havner i søppelbøtta med en gang da, men er merkverdig mye av akkurat den typen spam... Uansett, det som er virkelig irriterende er at jeg får massevis av "Undeliverable mail", "Message Undeliverable" eller lignende... Det virker som om noen sender ut masse spam med min adresse som avsenderadresse... Er det mulig å gjøre noe for å hindre at spammerne sender med min adresse, eller må jeg bare leve med det og fortsette å filtrere vekk tonnevis med "Undeliverable mail"? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Er det mulig å gjøre noe for å hindre at spammerne sender med min adresse, eller må jeg bare leve med det og fortsette å filtrere vekk tonnevis med "Undeliverable mail"? Alle disse mailene med vedlegg er virus, og det finnes ingen måte og forhindre at din adresse brukes som falsk avsender. Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Burde vært et sted man kunne rapportert det til eller noe, Økokrim f.eks., men de kan vel ikke gjøre noe som helst de uansett... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Det er ikke ulovlig å ha virus på pc'en, ihvertfall ikke enda. Så økokrim kan ikke gjøre noe gitt... Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Det er ikke ulovlig å ha virus på pc'en, ihvertfall ikke enda. Så økokrim kan ikke gjøre noe gitt... Men er jo ulovlig å sende ut Nå har ikke jeg virus, men spam, og spam kan vel spores opp på en eller annen måte? (Vanligvis enklere enn virus?) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Neida, det du får er virus. Det du får heter Netsky og finnes i mange versjoner. Vanlig spam har ikke vedlegg, ihvertfall ikke i form av .zip filer... Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Men det er ulovlig å lage og sende ut virus. Mannen bak Sasser ble jo arrestert. Men det er ikke mye Økokrim får gjort med det:P den eneste måten er å stoppe bakmennene Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 grunnen til at de ikke får stoppa bakmennene sånn som jeg har forstått det er vel fordi at e-post egentlig er et peer2peer nettverk uten sentral kontroll over hvem som er avsender, mottaker og lignende... får satse på at et nytt system kommer på plass om noen år... E-post v2.0 ? Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Jaja, men det er akkurat derfor de ikke får gjort noe Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Økokrim får det travelt dersom dei skal etterforske alle eposter av typen spam her i landet. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hehe, de har jo nok med Muallah Krekar Lenke til kommentar
the_pilot Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Du kan jo alltids bare se hvilken ip-adresse mailen er sendt fra og rapportere det til abuse hos den aktuelle isp'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå