Gå til innhold

PC for 'musikk' hjemmestudio-10K

Anbefalte innlegg

Da er det endelig på tide å bytte ut min P3-350MHz (med ett Hercules-Stingray 8MB skjermkort i) med noe som er litt mer up-to-date. Som dere nå skjønner så har jeg ikke det -nødvendige- utstyret på plass for å boltre meg med dagens 'stæsjh', og jeg ønsker litt hjelp fra ekpertene for å hjelpe meg med en solid konfigurasjon.

Min drøm nå er å få jobbet litt mer med musikk igjen og skape ett lite 'hjemmestudio'. Jeg har mic, lydmoduler, synther og mixer men ønsker nå også å få en solid PC.

Jeg har:

- stor god skjerm

- høytalere

- mus/tast.

Krav:

- ca 10000,-

- stillegående (da PC kan stå i samme rom som mikrofon)

- skal kunne 'takle' min 4 kanaler samtidig (ex. 2 mic, 1 gitar, 1 piano)

Håper noen ser det som forfriskende å sette opp en 'musikk' pc.

Takk Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plextor 52X cd brenner 836,-

Intel P4 2.8GHz 1620,-

Western digital 160GB S-ATA 970,-

Abit IC7 MAX3 1649,-

chieftech dragon medium tower 795,-

Asus radeon 9200SE 415,-

M-Audio delta 44 lydkort 2045,- på procom.no link her

Totalt blir dette ca 10500,- prisene er hentet fra komplett bortsett fra lydkort. Hvis du prøver deg frem med prisguiden så får du sikkert det billigere. Driver med musikk og lyd selv. Synes harddisken ble litt i det minste laget, men synes fundamentet (hk +cpu osv) bør være det jeg har valgt, så kan du legge til større og bedre (Firewire) senere.

EDIT: Glemte en ting. CPU-kjøler. cpu-prisen der er med BOXED fordi jeg ikke fant annet på komplett. Prøv deg frem prisguiden :thumbup: Til kjøler anbefaler jeg en swiftech til socket 478 med en 92mm papst vifte. Det blir ganske stillegående og gir god kjøling. Men det vil koste deg en 500lapp ekstra.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Intel P4 2.8GHz 1620,-

Abit IC7 MAX3 1649,-

Asus radeon 9200SE 415,-

Nei. :no:

Hardisken bråker alt for mye, og det hovedkortet er en liten bråkemaker. Han må ha et nesten vifteløst system han.

Ville kjørt vannkjøling jeg...

MSI 865G Neo2-S 850,-

Intel P4 3.0Ghz, 512 KB 1900,-

TwinMos PC3200 512 MB x 2 1500,-

Samsung P80 160GB 8MB S-ATA x 2 1800,-

Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet 2000,-

Fortron/Source, 350W, ATX12V 600,-

MIST Tsunami vannkjølingssett, komplett 2000,-

CD-ROM 250 ,-

Sum: 10900 ,- (litt mye :blush: )

Med lydkort overskrider det visst litt på prisen.

Men med hardiskene i RAID her så har du en genial lyd-PC, spør du meg iallefall.

Lykke til!

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Mulig det ikke trenger så altfor mye prosessorkraft, men Intel er genrelt best til multimedia, grunnet mange Mhz og mye cache(tror jeg). Dessuten har Intel Hyper Threadning, som er veldig praktisk. Og når han sier at han skal ta inn flere spor samtidig, vet ikke om Hyper Threadning trengs til det, men det skader ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Hvis lydkortprosessor er kraftig nok, og PC ikke skal brukes til annet enn musikk, kan det ikke settes i en enkel og grei budsjett-cpu?? Duron? Athlon XP? da kan man bruke mer cash på å få en stille og fin pc enn ren prosessorkraft. men til generell multimediabruk er vel P4 noe bedre og kraftigere ja.

Lenke til kommentar

Om jeg var deg ville jeg brukt litt ekstra og gått for Kenneth sitt oppsett + et bra lydkort.

Driver med lyd selv, og skal du ta opp med kondensatormic er du NØDT til å ha en stille PC, og da helst med vannkjøling som Kenneth har tatt med i oppsettet sitt.

Kjekt med litt prosessorkraft om du skal jobbe med mange spor, lydfiltre og under mastering også.

Sier det igjen, ville så absolutt gått for, eller i det minste vurdert nøye kennethdammyrs oppsett.

Lenke til kommentar
Bare et lite spørsmål, krever lyd og lydsampling virkelig så mye prosessorkraft ?

Er uinnvidd når det gjelder Lyd og PC.

ja. sånne ting som "preview" i cool edit, hvor du forhåndshører effekten av det du legger til (effekter) krever mye CPU og god lydkort med minst mulig latency. men det er snakk om rask CPU. Duron vil ikke funke, amd 3200+ Barton vil funke. Men siden det er snakk om lydredigering og multimedia generelt, ville jeg anbefalt en P4 3.2ghz (ikke prescott *grøsse*)

Lenke til kommentar

Hvor "proffe" skal disse opptakene være? Hvis du har en litt skikkelig kondensator-mic, og ikke har tenkt å forstyrre naboene med intens roping, så vil nok micen fange opp støy fra rommet uansett (selvfølgelig med mindre du har dempet rommet).

Hvis du hovedsakelig skal bruke maskina til lyd, så ville jeg kikket på Mac før jeg bestemte meg.

EDIT: Vurdér gjerne også harddiskopptakere, utrolig greie å jobbe med!

Jeg spiller i et band, som driver og spiller inn EP akkurat nå, og da har vi en 16-spors Korg til opptaket. Svært god lyd i forhold til pris, og veldig enkelt.

Endret av zZzZz
Lenke til kommentar

Intel P4 2.8GHz 1620,-

Abit IC7 MAX3 1649,-

Asus radeon 9200SE 415,-

Nei. :no:

Hardisken bråker alt for mye, og det hovedkortet er en liten bråkemaker. Han må ha et nesten vifteløst system han.

MSI 865G Neo2-S 850,-

CD-ROM 250 ,-

Sum: 10900 ,- (litt mye :blush: )

Men med hardiskene i RAID her så har du en genial lyd-PC, spør du meg iallefall.

Lykke til!

Åj... Du synes IC7MAX3 er for bråkete, så du setter inn et MSI? Er ikke MSI-kort også bråkete (har hørt det.... :dontgetit: ). Jaja, det er uansett en bra måte å spare penger på... Hva med vifter? Finne en vifte som bråker lite, feks en papst vifte 80mm 45kubikkmeter/time 19dB(A). Kjør 2 stk... (microplex) Er det nødvendig med så fæl vannkjøling og greier da? Hva med heller viftestyring? Det kan nok lønne seg mht. lydnivå... Og matrox disker bråker vel minst, eller tar jeg feil? Og, dersom han skulle en eller annen gang finne på å kjøre spill på PC'en, burde han vel spytte i et par ekstra hundrelapper og kjøpe 9600 istedenfor? Eller; det kan han jo ta når den tid kommer, da får han sikkert mye bedre skjerkort for samme prisen...

Lenke til kommentar

Siden når hadde musikk så store krav for ytelse? Ser at folkene setter opp 2,8 og 3Ghz. Er ikke det litt vel overkill?? Og ville han ikke spart peng med å kjøpe hovedkort med innebygget skjermkort. Og vannkjøling har folket helt godt av skaftet??? Det du heller gjør er å underklokke CPUen, siden han ikke trenger alle de mhz alikevel. Poff spart 2k. Du skal holde på med musikk så jeg anbeffaller deg å skaffe deg ett svært godt lydkort. Men det trenger jo ikke å koste alt for mye, snakk med de som kan det, jeg har ikke peiling på lydkort.

Lenke til kommentar
Nei. 

MSI 865G Neo2-S 850,-

CD-ROM 250 ,-

Sum: 10900 ,- (litt mye  )

Lykke til!

Jeg synes ikke at harddisken bråker altfor mye. Se her. Ytelsen til Samsungen er vel litt mindre enn WD. Den bråker ihvertfall ikke nok til at det tas inn på mikrofon. Har du jobbet med musikk? Ditt oppsett er godt, spesielt kabinett og psu, men jeg prøvde liksom å holde meg innenfor prisgrensen, og det er en minus når du har et oppsett til lydproduksjon som mangler lydkort :no: (som er kanskje det viktigste). Når du bytter ut hd pga støy må du tenke på å legge til en 500kr for en stillegående cpu-kjøler for ellers forsvinner poenget med å bytte hd. Og jeg tror en god brenner er kjekt å ha når man jobber med musikk :roll: Synes absolutt Abit kortet er å foretrekke. En annen ting, oppsettet mitt er inkludert 1 GB pc 3200 RAM i prisen, jeg glemte bare å skrive det.

Macfan Skrevet 12/06/2004 : 20:07

Siden når hadde musikk så store krav for ytelse? Ser at folkene setter opp 2,8 og 3Ghz. Er ikke det litt vel overkill?? Og ville han ikke spart peng med å kjøpe hovedkort med innebygget skjermkort. Og vannkjøling har folket helt godt av skaftet??? Det du heller gjør er å underklokke CPUen, siden han ikke trenger alle de mhz alikevel. Poff spart 2k. Du skal holde på med musikk så jeg anbeffaller deg å skaffe deg ett svært godt lydkort. Men det trenger jo ikke å koste alt for mye, snakk med de som kan det, jeg har ikke peiling på lydkort.

Det spørs litt på hvor avansert og komplisert det blir. Men jeg føler at desto kjappere cpu, desto bedre, det blir ikke overkill. Det er deilig å sitte med en 2.8/3.0/3.2 GHz cpu når jeg bruker kanskje 15-20 audiospor og kanskje 8-10 realtime effekter på cubase, sammen med et godt lydkort og 1GB RAM. Så ja musikk kan ha så store krav.

Innebygget skjermkort reduserer ytelsen litt iforhold til et tilleggskort. Se f.eks her.

Playmofetish Skrevet 12/06/2004 : 15:45

Hvis lydkortprosessor er kraftig nok, og PC ikke skal brukes til annet enn musikk, kan det ikke settes i en enkel og grei budsjett-cpu?? Duron? Athlon XP? da kan man bruke mer cash på å få en stille og fin pc enn ren prosessorkraft. men til generell multimediabruk er vel P4 noe bedre og kraftigere ja.

Nei du trenger kraften. I mine øyne er det som å mate en flokk med nesten ihjelsultede hyener som aldri blir mett, der hyenene er arbeidet og maten er cpu-kraften.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om? Klart det er avhengig av hva slags musikk program han bruker men satser han på Cubase SX2/Nuendo2 eller Logic så er Mhz gull verdt, og en CPU med Hyper threading er faktisk bedre til musikk produksjon enn en AMD XP Barton. Han skal sikkert også kjøre plugins og mange av de på markedet i dag kveler CPU'en ned i dass grunnet at mange har veldig god kvalitet i seg.

Personlig har jeg en AMD XP Barton 2800+ og 1024MB RAM og den CPU'n er for treig til mitt bruk :/

Lenke til kommentar

Står i omtrent samme situasjon selv. Tenker på dell, da jeg har hørt at de er veldig stillegående. Oppsettet er noe slikt som dette:

Standard komponenter: Intel® Hyper Threading Teknologi

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 875P brikkesett, understøtter Intel® Pentium® 4 prosessorer med 800MHz systembus

Dual Channel 400MHz DDR minne

Midnight Grey mini-tower med 8x USB 2.0, 4 PCI-spor og 1 AGP 8x-spor

Integrert Intel 10/100 Pro Ethernet

Norton Internet Security 2004 (AntiVirus, Firewall, Privacy) - 90-dagers prøveversjon

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home

Junitilbud:: Dell™ A920 Alt-i-ett printer uten ekstra kostnad

Online spesialtilbud: Jeg kjøper nå og sparer 620,-

Service: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 1 257 kr)

CompleteCare: Inngår ikke

Prosessor: Intel® Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi 2.8 GHz 800MHz FSB 1MB cache

Minne: 1024MB Dual Channel DDR400 [2x512MB] (+ NOK 1 860 kr)

Harddisk: 120GB SATA Harddisk (7200RPM) m. 8MB DataBurst™ - Anbefalt av Dell (+ NOK 620 kr)

Ekstern Lagring: 3.5" 1.44MB Diskettstasjon (+ NOK 112 kr)

Grafikkort: 128MB GeForce FX5200 8x AGP, dual monitor support, TV-Out via S-Video og DVI

Skjerm: Inngår ikke

Optisk enhet: 48x/24x/48x CD-RW

Høyttalere: Inngår ikke

Lydkort: Integrert 5.1 Audio

Dell Picture Studio: Dell Picture Studio Standard Edition

Modem: Inngår ikke

Nettverkskort: Integrert Intel 10/100 Pro Ethernet nettverkskort

Tastatur: Dell QuietKey tastatur, standard PS/2

Mus: Dell PS/2 mus med scroll wheel

Programvare: Microsoft® Works 7.0

Språk på operativsystem og programvare: Engelsk

Kjøper Skjerm brukt, så tenkte jeg på det nyeste creative audigy kortet. Litt dyrt, men ser veldig bra ut, samt at cubasis vst (eller noe sånt) følger med. Eneste er at jeg kunne tenkt meg balanserte xlr-innganger, hvor jeg tenkte på exho mia kortet. Vurderer også kjøpe dvd-brenner ved siden av. Kjekt med 2 stasjoner.

Ellers har jeg vurdert noe basert på "musikeren" som ligger på hw.no Uten flatskjerm, uten den minste raskeste hd-en.

I begge tilfellene tenker jeg oppgradere til raid på harddiskene etterhvert som jeg får råd..

Lenke til kommentar

Hvor mye cpu power du trenger kommer litt an på hvor mye effekter/klanger/soft-synther osv du kommer til å bruke.

Har selv dette oppsettet her:

Amd athlon 2500@3200

1024mb 3200Ram

80gb WD 7200rpm

2* Marc 8 Midi Link

Kjøres på Cubase Sx1

Denne maskinen er langt i fra støyfri, men har ikke hatt noen problemer med det i opptak med kondensator mic.

Ellers vil jeg si at cpu`n holder ganske bra til den prisen, har tatt opp 14 audio spor sammtidig og det har godt knirkefritt. Har også skrudd på masse effekter for å teste, og må ihvertfall skru på langt mere effekter enn jeg trenger til mitt bruk for at cpu kveler.

Men som sagt alt kommer vel egentlig ann på hvor "hardt" du skal presse systemet ditt.

Lenke til kommentar

Her kommer et oppsett fra meg til deg...

##Komplett.no##

Kabinett - Chieftec Dragon Midi Sort - 865,-

Hovedkort - Asus P4P800-E DELUXE - 1079,-

Prosessor - Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed - 1620,-

Minne - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack - 1495,-

Harddisk - Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA - 990,-

Skjermkort - PowerColor Radeon 9200 128MB - 636,-

##Microplex.no##

Støydempingsmatter - Smartcooler, for Chieftec Miditowers - 475,-

Totalt - 7160,-

Serriøst så trenger du ikke å betale mer.. du kan jo gå opp et hakk på prosessoren hvis du ønsker det, til 3 GHz... men for all del, ikke velg prescott versjonen.. Disse er ment for PCer som skal ha deltidsjobb som ovn...

Skulle du kanskje ha lydkort også?

isåfall kan jeg anbefale deg noe der også...

Har hørt mye bra om dette:

http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p?details=22861

men det er neppe noe for deg hvis du skal ha et helt band til å spille inn... da må du nok velge noe større saker...

Lykke til!

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale deg et godt lydkort, dette til 1615,- ... men husk å kjør med driver 5.10.00.0027, det er den mest stabile av dem alle. En god OS disk anbefales også hvis du driver med musikk produksjon, en WD Raptor 36.7GB gjorde utrolig god nytte hos meg.

En P4 med hypertreading er faktisk å anbefale hvis du skal drive med tunge musikk applikasjoner og plugins, selv bruker jeg AMD XP 2800+ Barton, som duger helt fint, men litt i det treigeste laget for meg (jeg er kresen, ok :laugh:)

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Ja.. Man får bedre lyd for pengene ved å gå for et PCI lydkort i den prisklassen ja...

Men det er litt kronglete å krabbe bak PC-en hvis du skal skifte på noe liksom...

men er enig.. det kortet er bedre enn deg jeg viste fram... tenker jeg meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...