Gå til innhold

Fjerne aktiv partisjon.

Anbefalte innlegg

Vel, skal egentlig ikke fjerne partisjonen, men fjerne A'en, altså gjøre den ikke-aktiv.

Saken er at jeg før hadde bare IDE-HD, men nå kjører jeg OS på SCSI, og der er selvfølgelig C: aktiv, men den gamle C: er også aktiv, selv om den ikke er C: lenger da.

Er det noen mulighet og "de-aktiv" denne partisjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det som er problemet, det er det jeg ikke kan. Vet ikke om det er fordi jeg kjører OS på SCSI, men jeg før kjørte på IDE. Det er den "gamle" C: aktive jeg skal fjerne.

Quote:

On 2002-04-15 13:54, SirHartge skrev:

Gå inn i fdisk. Så vil du kunne forandre hvilken partisjon du vil ha aktiv.

Lenke til kommentar

om du har to aktive partisjoner, da burde systemet ditt ikke klare å starte.

prøv heller å forandre boot-sequenze i bios

fortelle bios'en at den først skal søke på a:, så scsi, og til slutt cd el c: (ide-disken)

det burde være en løsning på problemet ditt.

om følgende teori stemmer:

hd'en følger boot sekvensen fra bios, og laster den første aktive partisjon den finner på det mediet (som sagt: ifølge boot-sekvensen). så om man endrer boot-sekvensen, slik at systemet skal lete på scsi-disken FØR den undersøker ide-hd'en. så stemmer dette

altså: resultatet vil bli at systemet leter på scsi-hd'en istedet for ide-hd'en. c: vil fremdeles ha a'en på seg, men den vil bli undertrykt av bios'en.

logisk ikke sant?

jeg er trøtt og skal akkurat til å legge meg nedpå. håper at du forstod svaret mitt.

[ Denne Melding var redigert av: roaldhansen på 2002-04-18 23:52 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...