HåkonN Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Skal bestille en Konica Dimage A2, og samtidig en blitz. Hører at Sigma sine gir mer for pengene en orginale Konica, så jeg har kikket litt på disse to: Flash EF 500 DG Super og EF 500 DG ST. Super-versjonen har endel ekstra muligheter og jeg lurer rett og slett på om jeg har brukt for noe av dette til generelt hobbybruk (ikke studio, ikke bruk av flere blitser)? high-speed synchro Wireless flash (TTL) Designated slave flash Normal slave flash Rear-curtion synchro flash Red eye reduction function Exposure compensation function Exposure-control checking display Repeating strobe flash 1-199Hz Modeling light function LCD-display 8-step power output (ST har 2) Endret 10. juni 2004 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Ingen som bruker blitz her....? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Ingen som bruker blitz her....? Joda... Om du trenger alle disse funksjonene som du ramset opp, jeg vil si JA! Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Blir ikke dette brukt hvis men skal ha flere blitzer? Wireless flash (TTL) Designated slave flash Normal slave flash Rear-curtion synchro flash Evn. hvorfor er det andre nødvendig? Hilsen nybegynner.... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Les mer om bruk av blitz her, gjelder Canon sine blitzer men teknikken er lik men med andre navn hos andre merker: http://eosseries.ifrance.com/eosseries/en/...work_intro.html De ulike sidene velges i den blå firkanten på bunnen av siden. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Skal bestille en Konica Dimage A2, og samtidig en blitz. Hører at Sigma sine gir mer for pengene en orginale Konica, så jeg har kikket litt på disse to:Flash EF 500 DG Super og EF 500 DG ST. Super-versjonen har endel ekstra muligheter og jeg lurer rett og slett på om jeg har brukt for noe av dette til generelt hobbybruk (ikke studio, ikke bruk av flere blitser)? high-speed synchro Wireless flash (TTL) Designated slave flash Normal slave flash Rear-curtion synchro flash Red eye reduction function Exposure compensation function Exposure-control checking display Repeating strobe flash 1-199Hz Modeling light function LCD-display 8-step power output (ST har 2) Høy hastighets synkronisasjon er nyttig for å bruke blitzen for utfyllingslys. (i.e. portretter i sterkt motlys) Trådløst/slave funksjonalitet kan være nyttig hvis den kan styres av den innebygde blitzen i kameraet ditt (jeg antar det har innebygd blitz) Blitz på andre lukkergardin er nyttig hvis du vil ta bilder med lang lukkertid og vil stoppe slutten av en bevegelse. F.eks hvis du vil lage et bilde hvor du illustrerer fart på f.eks en bil. Ved å la blitzen gå på siste gardin får du frosset bilen med lysstriper som leder opp til der den ender på bildet. Med normal blitz vil du få bilen frosset med lysstriper som leder bort fra bilen, noe som ser feil ut. Rød-øye funksjon er ikke spesiellt nyttig med en anstedig blitz. Det er mye bedre å skaffe en forlengerkabel slik at du får lyset lengre bort fra objektivet. Strobelys kan være morsomt for en del spesialeffekter. Det øvrige er slik alle blitzer har. Det viktigste er imidlertid om den gir nok lys. Se etter guidetall på ihvertfall 10 m. Du bør også kontrollere at disse funksjonene faktisk fungerer med kameraet ditt. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Takker... Da er det bare for meg å bestemme om det er verdt 400,- mer... Vet ikke om jeg noen gang kommer til å sette meg inn i alle de ekstrafunksjonene... Blits er tydligvis ikke lenger en blits.... Når det gjelder guidetall på minst 10m, fant jeg disse specs... Guide number : 165 in feet / 50 in meters 105mm (ISO 100) Betyr det da at den har et guidetall på 50m? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Jeg var vel litt kjapp meg gn anbefalingen. rundt 30 m bør regnes som minimum for en indirekte blitz. Husk de fleste moderne blitzer har zoom hoder, de vil ha mindre gn ved kortere brennvidder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå