Gå til innhold

Trenger litt hjelp til valg av blitz..

Anbefalte innlegg

Skal bestille en Konica Dimage A2, og samtidig en blitz. Hører at Sigma sine gir mer for pengene en orginale Konica, så jeg har kikket litt på disse to:

Flash EF 500 DG Super og EF 500 DG ST. Super-versjonen har endel ekstra muligheter og jeg lurer rett og slett på om jeg har brukt for noe av dette til generelt hobbybruk (ikke studio, ikke bruk av flere blitser)?

high-speed synchro

Wireless flash (TTL)

Designated slave flash

Normal slave flash

Rear-curtion synchro flash

Red eye reduction function

Exposure compensation function

Exposure-control checking display

Repeating strobe flash 1-199Hz

Modeling light function

LCD-display

8-step power output (ST har 2)

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal bestille en Konica Dimage A2, og samtidig en blitz. Hører at Sigma sine gir mer for pengene en orginale Konica, så jeg har kikket litt på disse to:

Flash EF 500 DG Super og EF 500 DG ST. Super-versjonen har endel ekstra muligheter og jeg lurer rett og slett på om jeg har brukt for noe av dette til generelt hobbybruk (ikke studio, ikke bruk av flere blitser)?

high-speed synchro

Wireless flash (TTL)

Designated slave flash

Normal slave flash

Rear-curtion synchro flash

Red eye reduction function

Exposure compensation function

Exposure-control checking display

Repeating strobe flash 1-199Hz

Modeling light function

LCD-display

8-step power output (ST har 2)

Høy hastighets synkronisasjon er nyttig for å bruke blitzen for utfyllingslys. (i.e. portretter i sterkt motlys)

Trådløst/slave funksjonalitet kan være nyttig hvis den kan styres av den innebygde blitzen i kameraet ditt (jeg antar det har innebygd blitz)

Blitz på andre lukkergardin er nyttig hvis du vil ta bilder med lang lukkertid og vil stoppe slutten av en bevegelse. F.eks hvis du vil lage et bilde hvor du illustrerer fart på f.eks en bil. Ved å la blitzen gå på siste gardin får du frosset bilen med lysstriper som leder opp til der den ender på bildet. Med normal blitz vil du få bilen frosset med lysstriper som leder bort fra bilen, noe som ser feil ut.

Rød-øye funksjon er ikke spesiellt nyttig med en anstedig blitz. Det er mye bedre å skaffe en forlengerkabel slik at du får lyset lengre bort fra objektivet.

Strobelys kan være morsomt for en del spesialeffekter.

Det øvrige er slik alle blitzer har.

Det viktigste er imidlertid om den gir nok lys. Se etter guidetall på ihvertfall 10 m.

Du bør også kontrollere at disse funksjonene faktisk fungerer med kameraet ditt.

Lenke til kommentar

Takker... :yes:

Da er det bare for meg å bestemme om det er verdt 400,- mer...

Vet ikke om jeg noen gang kommer til å sette meg inn i alle de ekstrafunksjonene... :hmm:

Blits er tydligvis ikke lenger en blits....

Når det gjelder guidetall på minst 10m, fant jeg disse specs...

Guide number : 165 in feet / 50 in meters 105mm (ISO 100)

Betyr det da at den har et guidetall på 50m?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...