Gå til innhold

Warcraft 3: FT Krasjer

Anbefalte innlegg

Problemet er at Warcraft 3 FT versjon 1.15 ved spill på Internett eller singleplayer krasjer for meg ca hver 3-4 kamp. Når det krasjer låser maskinen seg helt, og lyden looper. Kan ikke trykke CTRL+ALT del, og må restarte maskinen manuelt. Har ikke hatt problemer med dette i War 3:FT versjon 1.14 eller tidligere. Det legger seg heller ikke noe loginformasjon i Errors mappa, som følge av at maskinen krasjer helt.

Har prøvd følgende framgangsmåter for å løse problemet:

1. Lagt inn Warcraft 3 på nytt, flere ganger på ulike harddisker/partisjoner både før og etter reinstallasjon av Windows.

2) Lagt inn nyeste drivere for lydkortet, et gammelt Creative Soundblaster Live Platonium

3) Prøv to ulike drivere for skjermkortet, ATI Radeon 9700 Pro, derav den jeg nå benytter er den nyeste

4) Benyttet Direct X som følger med spillet for feilsøking, virket ikke da heller. Slik at jeg nå benytter og har testet med nyeste versjon.

5) Skrudd av softwarefirewall, Zonelabs firewall. Hjelper ikke.

6) Skrudd av antivirusprogram, AVG, uten at det hjelper.

7) Omgått ruteren, hjelper like lite.

8) Søkt på Blizzard.com for å løse problemet, også på battle.net/forums. Finner ingenting relevant for å løse problemet mitt, eller tools som kan hjelpe.

9) Prøvd No Cd patch dersom det kan være problemer med Securom eller lignende.

10) Formatert harddisken og lagt inn operativsystemene på nytt. Får samme feilen på både Win98se og WinXP.

11). Kontrollert sektorer med Scandisk.

12) Selvsagt installert alle oppdateringene til WinXP og Win98se som finnes på nettet, inkluderer selvsagt servicepacks osv.

Rekkefølgen av hva jeg har prøvd ble litt for tilfeldig listet. Noen som har andre ideer til tiltak jeg kan prøve? Ville vært svært takknemlig, siden jeg faktisk ikke kan spille favorittspillet mitt nå (:

Jeg skal komme med spesifikasjonene mine under:

AMD Athlon XP3000+ 2.1 GHz Socket A 400MHz, 512KB Barton

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200 CL2.5 DDRs

Thermaltake Venus Silent Boost K7 1889 Socket A up to AMD XP 3400+. Er litt høy temperatur, men er ikke plaget med dette i andre langt mer krevende spill.

Asus A7V600-X Hovedkort Socket A DDR T600, SATA, ATX, LAN, Raid, LYD

Nec Dvd brenner/avspiller

IBM 200 GB harddisk, og en annen eldre harddisk, husker ikke merket av den.

ATI Radeon 9700 Pro

Creative Soundblaster Live Platonium

Sorry for Caps, kopierte dette rett utfra ordreinformasjonen. Har hatt maskinen i mange måneder, og har ikke problemer med henging i Windows eller andre spill (neppe minneproblemer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kommer på som jeg burde prøvd som jeg da ikke har gjort er å laste ned en "backup" av spillet for å se om det er noen problemer med den fysiske orginalcdplata av spillet. Men får ingen feilmeldinger ved installasjon, og har heller ingen indikatorer på at så er tilfellet.

Lenke til kommentar

Hadde dette problemet før. Jeg hadde så mye problemer at jeg bare ga opp... Var en tilfeldighet at det fungerte til meg igjen, jeg kjøpte meg ett nytt lydkort (soundblaster live 5.1 digital) og begynte å bruke dette istede for det integrerte på hovedkortet. Etter at jeg gjorde dette fungerte w3 helt fint. Ser du allerede har et "eksternt" lydkort men du kan alikevell prøve å få lånt et annet av en kamerat lr noe.

Lenke til kommentar

Muligens oppga jeg noe feil navn på lydkortet, husker ikke. Men lydkortet er nå modell CT4760 hos Creative, og jeg har sjekket 2 ulike drivere til dette. Og lydkortet blir da internt :)

Siden lyden looper med krasj kan problemet være knyttet til dette, og det blir vel denne delen jeg først feilsøker framover.

Ramen kan jeg omtrent 99 % sikkert si at det ikke er noe tull med siden jeg har benyttet den i mange måneder nå, og har ikke problemer med noen andre spill/applikasjoner som en langt mer krevende (og jeg er blant de som benytter PCen mye). Jeg kan også tilføye at jeg ikke hadde problemer med Warcraft 3, før patch 1.15 (som kom for noen uker siden).

Endret av macklett
Lenke til kommentar

Jeg takker nå så meget for hjelpen.

Vet at dette er et vanskelig problem, og føler jeg har gjort omtrent alt for å løse det. Får bare håpe at jeg ved en tilfeldighet klarer å løse det, da jeg ikke har penger til å anskaffe datautstyr (eventuelt bytte ut lydkort) med det første.

Endret av macklett
Lenke til kommentar

Overraskende viste det seg at problemet ikke er tilknyttet lydkortet, da jeg prøvde å fysisk ta ut lydkortet, skru av lydinnstillingene inne i spillet. Krasjet ble likt denne gangen, bortsett fra at jeg ikke hørte lydloopen (:

Mitt neste steg blir å prøve den nye CATALYST Windows XP 4.6 (kom i går, la ikke merke til det før i dag). Forhåpentligvis hjelper dette, gir tilbakemelding om dette virker. Laster ned driverne nå.

Jeg begynte å bli svært pessimistisk nå. Begynner å lure på om jeg må spille Warcraft 3 på clientmaskinen min (P3, 550, Riva TNT2 Ultra). Da regner jeg med at jeg må sette ned på detaljer eller resolusjon, som er mitt mareritt (:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En stund etter kan jeg si at jeg aldri fikk fikset problemet mitt. Har nå derimot tenkt godt over, og har en teori på at det MÅ være en av disse to tingene som skaper problemene:

- Ræva, møkkasuspekt kabinett med mulig ustabil strømforsyning, Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black L-Series, m/300W AMD/P4 (tråder her inne har vist at ytelsen er langt lavere, samt det er berøringsfarlig (: . Skal bytte dette ut så snart jeg får penger.

- Prosessortemparaturen på PCen er 50C ved oppstart, men går opp til 61-62 ved høy aktivitet over lengre tid (kontoll via BIOS). Benytter Thermaltake Venus Silent Boost K7 A1889 Socket A up to AMD XP 3400+, og pastamengde bør være ok. Blir vel neppe å skifte ut vifte, regner med at problemet løser seg når jeg får et skikkelig kabinett, med strømforsyning.

Utrolig merkelig at maskinen ikke låser seg når jeg kjører langt mer krevende spill enn Warcraft 3, som f.eks Gothic 2 og UT2004. Men uansett regner jeg med at problemet må skyldes en av de to grunnene over :)

Hadde vært fint om noen hadde kommentert konklusjonen min :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...