Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

førstebil BMW 525i

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en BMW 525iA 91-mod for 35k. Bilen er så vidt jeg vet i god stand, og har bare litt rust på den ene siden. Jeg vet ikke km standen enda, men regner med at den ligger mellom 150-200 k. Bilen har vert eid av en mann på rund 50. Altså ingen grisekjøring..

Er dette et godt kjøp? tar imot alle råd/efaringer med stor takk. Selv har jeg ikke serlig peil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må være grisebillig om km.stand stemmer, disse bilene pleier og gå langt..(komfort.. :yes: ). Dette ville jeg slått til på, men vet du om det er m20 eller m50 motoren? Altså 12 eller 24 ventiler..

Lenke til kommentar

Ja jeg også syntes at dette var grisebillig, og for å være helt ærlig så har en kompis av meg kjennskap til denne fyren og dette er ikke første gang at han selger en av de gamle bilene sine til gibort pris :laugh:

Jeg har allerede bestemt meg for å slå til, for dette er en veldig fin førstebil til en fin overkommelig pris. Skulle jeg kjøpt denne brukt av noen andre for 50-60k så hadde jeg ikke hatt rå..

Jeg er faktisk ikke sikker på hvor mange ventiler den har, men har dette mye å si på prisen??

Bilen er gått 216k, så dette er nok et rimelig bra kjøp.. Hvis jeg får en kompis til å fjerne det som er av rust og ommlakere den (gratis) så kunne jeg nok selt den igjenn med 30k i fortjeneste.. :D

Endret av knokle_85
Lenke til kommentar

er det 91 mod er det 24V. Skal ikkje vere så mye rust på en slik bil, er kjent for og ruste lite. Er vel 192 hk i den. Men skulle det vere en 90 mod og ikkje 24 V, (170 hk) så er det ett greit kjøp da også :)

Men 35000 virka meget billig, 525 ligger jo på _minst_ 20-30k over det (gjerne 40 også).

Er en fordel at registerkjeda er bytta (koster ca 10000) men er dyrer om den ryker for og si det sånn :p

Har selv en 1991 mod 520 og det er jo ei kjøremaskin som kan måle seg med ganske nye japanske biler. Har aldrig prøvd en 525 men kan tenke meg at den er ganske sprek siden min 520 er "akkurat passe". en merker jo på bilen at den en gang har kosta ei formue :)

Men pass på forsikringa, vist du har planer om og ha den på deg selv kan du bare glemme det, blir sikkert 40k i året :p og ca 8-9k på dine foreldre. Men ta en tur innom www.bmwguiden.no (litt reklame for vg.no på dagbladet.no) :D

Lenke til kommentar

invalidegir er å foretrekke i 90% av all kjøring du kommer til å gjøre. Har man først hatt en bil med automat vil man ha det igjen. Kjører du feks. i byen med mye stop'n'go er automat desidert mest behagelig.

Lenke til kommentar

Sjekk hva forsikringen koster før du kjøper. Skal du ha kasko og bor i et "risikoområde", kan det bli dyrt. Betaler selv nesten 20000 i året for en -97 318i (med full kasko). Bor midt i Oslo Øst, har ikke garasje og lite bonus. Det er penger som svir.

Lenke til kommentar
invalidegir er å foretrekke i 90% av all kjøring du kommer til å gjøre. Har man først hatt en bil med automat vil man ha det igjen. Kjører du feks. i byen med mye stop'n'go er automat desidert mest behagelig.

Automat er digg og avslappende...

Mange liker manuellgir når de er unge, for det er jo sportslig og du bestemmer mer selv, er sprekere osv.. Men når man blir eldre så foretrekker man ofte automatgir, dritt lei av å gire.. Automatgir er jo igrunn ganske genialt, spesielt de nye girkassene til Audi osv :)

Lenke til kommentar
det er vell 70 - 75 % kjans på at du drar ut med den bilen på vinterstid. gammel bmw som førstegangsbil er aldri et godt valg.

Hvor har du denne "statistikken" ifra da?

Er "bare" å kjøre forsiktig, og være konsentrert når du kjører om vinteren og det er glatt.

Lenke til kommentar
det er vell 70 - 75 % kjans på at du drar ut med den bilen på vinterstid. gammel bmw som førstegangsbil er aldri et godt valg.

BAh.. Bakhjulstrekkere er null problem på vinterstid. Har stort sett bare kjørt bakhjulstrekk, og aldri hatt problemer pga at bilen er bakhjulstrekket på glatt føre.

Lenke til kommentar

Psh.. Eneste jeg har problemer med, er hvis det er bratt og det ikke er mulighet til å hente fart. Men der slet de med forhjulstrekk like mye :p

Og tror ikke man havner mer i grøfta med Sierra enn BMW. Sierra er så forutsigbar på vinterføre at den er en fryd å kjøre da.

Eneste BMW jeg har prøvd på vinterføre, var en 85-86 320i, og den var så som så. Men det skal sies at jeg fikk ikke tid til å bli kjent med bilen..

Lenke til kommentar

Vel.. Her i Tromsø er det de med halvgamle BMW til >100K kr som er de værste på veien. Nettop en som parkerte en noen og 90mod 520 godt uti grøfta her...

De fleste med Sierra vet vel at den ikke er spes sprek, og bruker den som bruksbil, ikke wannabe sportsbil :laugh:

Lenke til kommentar

Har en 525 på hånden 91 mod med 24V... selger antydet rundt 25.000.... bilen har trillet nærmere 300.000 og ikke så mye rust.... (bilen er dog det man kan kalle bittelitt sliten da den bærer preg av å ha blitt brukt uten kjærlig omsorg....

Noen som har en oversikt over de mest kjente svakheter og feil ved disse som kan bli kostbare å reparere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...