kingvald Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Har nettopp fått meg dv-kamera, og har forløpig bare en dv-kassett (jada skal nok kjøpe flere...). Denne har jeg brukt (spilt over) 4 ganger til nå. Når kassetten er full, overfører jeg til pc, brenner dvd og spiller inn på nytt. Er dette lurt? Vil kvaliteten bli dårligere etter flere overspillinger? IAK Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Ja, men du kan bruke den en god del ganger flere før du risikerer drop-outs eller digital støy. Der jeg jobber overspiller vi bl.a smalfilm til DVD. Vi mastrer først på en DV kassett (større, men samme type bånd som mini-DV), og disse brukes om igjen. Mange av de er brukt veldig mange ganger, og har kastet bare ett par kassetter som har begynt å gi digital støy helt i begynnelsen av båndet. Men ikke kjøp de dyreste kassettene hvis du skal gjenbruke det mange ganger. De dyreste kassettene er laget for mastertaper som du lagrer video på i lengre tid. De bruker ett tynnere og skjørere bånd, fordi du da oppnår bedre bildekvalitet. Holdbarheten ved gjenbruk er imidlertid en god del dårligere enn "vanlige" kassetter. Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Men ikke kjøp de dyreste kassettene hvis du skal gjenbruke det mange ganger. De dyreste kassettene er laget for mastertaper som du lagrer video på i lengre tid. De bruker ett tynnere og skjørere bånd, fordi du da oppnår bedre bildekvalitet. Holdbarheten ved gjenbruk er imidlertid en god del dårligere enn "vanlige" kassetter. Hvor har du dette fra? Med mine 24 år i videobransjen, er dette helt nytt for meg. Har du en kilde å henvise til som begrunner denne påstanden? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Har ingen kilde... alle spør etter kilder hele tiden, men det er umulig å huske hvor man har alt fra. Jeg kan ha lest det, hørt det på tv eller lignende. Men etter noen år i foto/kamera/tv bransjen (og flere års utdanning innen tv/film teknikk, deriblant tape-typer og slikt) har jeg snappet opp en del ting både fra lærebøker, andre personer og ved personlige erfaringer. Og om det er feilinformasjon eller ikke er jo vanskelig å si. Men ett forum er for at vi kan dele erfaringer... ikke hele tiden spørre etter kilder. Når det er sagt, så har jeg også hørt begrunnelsen. På de billigere tapene er det mer "beskyttelse" på eller i selve tapen, som gjør den mer fysisk holdbar. Men samtidig kan dette gå ut over bildekvaliteten ettersom beskyttelsen kan hindre signalene. På digitalt får du mindre sjanse for digitalt støy på de dyrere tapene som ikke har denne beskyttelsen. Fordelen med tynnere (men skjørere) bånd, er altså at du har mindre sjanse for digitalt støy samt at signalene bevares bedre i en lengre tid. Om det er at signalene lagres sterkere på disse båndene, ettersom det kun er "lagringsmedie" og ikke beskyttelse der, virker som en naturlig forklaring. Hvis jeg tar feil... hvorfor tror du at dyre taper kun skal brukes til master, og ikke gjenbruk? Man ser jo blant annet på billigere VHS taper at de er "ideal for re-use", mens de dyre er "ideal for master". Åpen for andre forklaringer, by the way. Men hvis du ikke har noen andre forklaringer på hvorfor man ikke skal bruke dyre taper til re-use, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du protesterer på min forklaring. Skal man sette spørsmålstegn ved en annens påstand, så er man pliktig å ha en påstand selv. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Men ikke kjøp de dyreste kassettene hvis du skal gjenbruke det mange ganger. De dyreste kassettene er laget for mastertaper som du lagrer video på i lengre tid. De bruker ett tynnere og skjørere bånd, fordi du da oppnår bedre bildekvalitet. Holdbarheten ved gjenbruk er imidlertid en god del dårligere enn "vanlige" kassetter. Hvor har du dette fra? Med mine 24 år i videobransjen, er dette helt nytt for meg. Har du en kilde å henvise til som begrunner denne påstanden? Har også hørt dette fra fra produsenter / importører av videotape. Om tapen er tynnere, vet jeg ikke. Men den er ofte skjørere og bygget opp for å gi max kvalitet uten hensyn til slitasje. Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Afseth: Det var ikke meningen å være belærende på noen måte, men jeg kjøper ikke påstanden din umiddelbart. Jeg foreslår at du og andre som er interessert i videotapens håndbok leser det som står i denne avhandlingen. Her står det meste om lagring, slitasje osv. osv. Mr. Jim Wheeler vet hva han snakker om. Mye lesestoff for de som vil lære mer om videotape og egenskapene. Ha en bedre natt. Endret 12. juni 2004 av BråStopp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå