aka Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Hei! Er det mulig at en DDR-DIMM minne brikke kan bli ødelagt hvis det har vært virus på pc`en? Pc`en startet opp, men hang seg under reinstallasjon, klarte ikke å koipere alle filer (var ikke gyldig systemavbilning). Men da jeg byttet ut minne brikken med en annen gikk reinstallasjonen helt fint, og Xp home kjører. Lenke til kommentar
eiD Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 hvis maskinen starter er det nok ikke RAM'en... så vidt jeg vet kan ram bare fungere eller ikke fungere.. Lenke til kommentar
bjorn432 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 svært tvilsomt, med mindre viruset har kommet inn i bios og svidd minnet ditt med for høye spenninger. Et virus er et program det også, bare at det er skrevet for å ødelegge, så jeg tror heller at rambrikka er gått i stykker av en annen grunn. prøv å kjøre noen minnetestprogrammer (husker ikke navnet på noen nå) Lenke til kommentar
xiando Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Nei. Virus har ikke ødelagt minnet ditt. Programvare kan ikke ødelegge maskinvare. Det finnes unntak. Et program kan åpne døren på CD-spilleren din og samtidig spille en distraherende lyd slik at du snubler over og brekker skuffen. I gode gamle dager, da matrix "bråk bråk når er snart en linje ferdig" var det enkelte virus som kunne sette papirmateren på disse i reversj. Men den generelle reglen er: Programvare kan bare skade annen programvare, virus kan ikke gjøre fysisk skade på datautstyret ditt. Det finnes tvilstilfeller, et virus kan gjøre at CPUen står og går konstant på full belastning. Men dette skal en PC vifte kunne tåle, (tjener)maskiner skal kunne gå 24/7 med full belastning. Om et virus kan ødelegge maskinvare mener jeg det i utgangspunktet er noe galt med maskinvaren. Mandrake Linux sin installasjons-CD kan vrake enkelte A-Open CD-spillere. Det samme kan gjøres av virus. Muligheten for at programkode kan gjøre dette skyles i utgangspunktet dårlig design av maskinvaren, ikke programkoden som eventuelt gjør skaden. Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Nei. Virus har ikke ødelagt minnet ditt. Programvare kan ikke ødelegge maskinvare. Det finnes unntak. Et program kan åpne døren på CD-spilleren din og samtidig spille en distraherende lyd slik at du snubler over og brekker skuffen. I gode gamle dager, da matrix "bråk bråk når er snart en linje ferdig" var det enkelte virus som kunne sette papirmateren på disse i reversj. Men den generelle reglen er: Programvare kan bare skade annen programvare, virus kan ikke gjøre fysisk skade på datautstyret ditt. Det finnes tvilstilfeller, et virus kan gjøre at CPUen står og går konstant på full belastning. Men dette skal en PC vifte kunne tåle, (tjener)maskiner skal kunne gå 24/7 med full belastning. Om et virus kan ødelegge maskinvare mener jeg det i utgangspunktet er noe galt med maskinvaren. Mandrake Linux sin installasjons-CD kan vrake enkelte A-Open CD-spillere. Det samme kan gjøres av virus. Muligheten for at programkode kan gjøre dette skyles i utgangspunktet dårlig design av maskinvaren, ikke programkoden som eventuelt gjør skaden. Jeg mener at et virus kan ødelegge maskinvare inni pcen din hvis den forandrer noe inne i bios! Den kan f.eks stille volten på prosessoren opp til 2.3 eller minnet til 2.9, da vil prosessoren svi seg ganske lett hvis du har dårlig lkøling! Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Det fins faktisk virus som kan gjøre endringer i noen BIOS'er å ødelegge hardware, men såvidt jeg vet så er det lenge siden de var noen trussel. Klart det kan svies både RAM, CPU og GPU. BIOS styrer jo strøm til både vifter og klokking... Til trådstarter, du kan jo sjekke en ekstra gang at RAM brikkene står skikkelig nedi sporene og rikkle litt på dem, tviler på at du har destruktivt virus. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Det må i så fall være svært avanserte og svært maskinspesifikke virus! Ikke tro at man kan kalle opp en herpe-cpu-funksjon fra et program skrevet i C++. Man kan muligens skrive et program i ASM, men det innebærer at viruskriveren må kjenne til BIOSen på maskinen, noe som er svært vanskelig (er ikke uten grunn at assembly er kjent som et "enveisspråk"<-uten kommentarer er du helt strandet). Det skal derimot vanskelig la seg gjøre å endre spenningen og la den tre i kraft uten omstart av maskinen (=POST, BIOS skriver til RAM osv.). Blir nemlig litt pes å kaste bort klokkesykluser på polling av BIOS! Åja. Stakkars virusprogrammereren må visst endre på programmet for hver revisjon av BIOS - en endring på 1 byte vil lett gjøre viruset ubrukelig! Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Manuel - Mange har live update på BIOS'ene sine, noe som svekker sikkerheten på hele maskinen egerntlig. Du kan gjøre hva du vil med sånne BIOS'er hvis du først kommer inn i dem i Windows, bare tidsspørsmål før det kommer noe som knekker BIOS'er helt. Det er en av grunnene til at BIOS frie hovedkort er på planen til flere hovedkort produsenter. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Manuel - Mange har live update på BIOS'ene sine, noe som svekker sikkerheten på hele maskinen egerntlig. Du kan gjøre hva du vil med sånne BIOS'er hvis du først kommer inn i dem i Windows, bare tidsspørsmål før det kommer noe som knekker BIOS'er helt. Det er en av grunnene til at BIOS frie hovedkort er på planen til flere hovedkort produsenter. Såvidt jeg vet så skrives alle BIOS-funksjoner til minnet/RAM. Ergo: En endring krever omstart for å tre i kraft. Nå er det mulig at det finnes "live-klokking" av CPU, men da må virusprogrammereren endre på sikkerhetsfunksjonene (grense på spenning, klokke, temperatur +automatisk tilbakestilling ved kræsj). Nå vet jeg ikke hva hk-produsentene har i vente, men hvis de skal fjerne det som idag kalles BIOS MÅ den ne løsningen være bakoverkompatibel. Hvis ikke vil mange programmer, og ikke minst drivere få problemer. BIOS styrer mange lavnivåfunksjoner, spesielt med tanke på å få CPU'en "up and running" samt at BIOS ifølge standarder har ansvaret for å vite hvilken maskinvare som sitter i maskinen. (den nye løsningen må som sagt kunne "svare" på de gamle kallene, ellers så er det ikke en IBM-PC). Uansett hvordan man vrir og vender på det, vil det alltid være nødvendig med noe ala BIOS og hva enn den nye "løsningen" er, vil den, om mulig å oppgradere, være like utsatt som dagens BIOS. Men til trådstarter (og som flere har skrevet), er det i utgangspunktet ikke mulig å ødelegge hardware via software. Man kan skrive over BIOS, men hardwaren har ikke blitt fysisk ødelagt (bare litt kjedelig at fraværet av BIOS fjør det umulig å boote maskinen). I "gamle dager" var det også mulig å svi av skjermer ved å tvinge dem inn i et skjermmodi de ikke støttet. Da kunne de, i enkelte tilfeller, få permanente skader. Endret 13. juni 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Manuel - Mange har live update på BIOS'ene sine, noe som svekker sikkerheten på hele maskinen egerntlig. Du kan gjøre hva du vil med sånne BIOS'er hvis du først kommer inn i dem i Windows, bare tidsspørsmål før det kommer noe som knekker BIOS'er helt. Det er en av grunnene til at BIOS frie hovedkort er på planen til flere hovedkort produsenter. Såvidt jeg vet så skrives alle BIOS-funksjoner til minnet/RAM. Ergo: En endring krever omstart for å tre i kraft. Nå er det mulig at det finnes "live-klokking" av CPU, men da må virusprogrammereren endre på sikkerhetsfunksjonene (grense på spenning, klokke, temperatur +automatisk tilbakestilling ved kræsj). Nå vet jeg ikke hva hk-produsentene har i vente, men hvis de skal fjerne det som idag kalles BIOS MÅ den ne løsningen være bakoverkompatibel. Hvis ikke vil mange programmer, og ikke minst drivere få problemer. BIOS styrer mange lavnivåfunksjoner, spesielt med tanke på å få CPU'en "up and running" samt at BIOS ifølge standarder har ansvaret for å vite hvilken maskinvare som sitter i maskinen. (den nye løsningen må som sagt kunne "svare" på de gamle kallene, ellers så er det ikke en IBM-PC). Uansett hvordan man vrir og vender på det, vil det alltid være nødvendig med noe ala BIOS og hva enn den nye "løsningen" er, vil den, om mulig å oppgradere, være like utsatt som dagens BIOS. Men til trådstarter (og som flere har skrevet), er det i utgangspunktet ikke mulig å ødelegge hardware via software. Man kan skrive over BIOS, men hardwaren har ikke blitt fysisk ødelagt (bare litt kjedelig at fraværet av BIOS fjør det umulig å boote maskinen). I "gamle dager" var det også mulig å svi av skjermer ved å tvinge dem inn i et skjermmodi de ikke støttet. Da kunne de, i enkelte tilfeller, få permanente skader. Det finnes nok live-klokking på cpu, ram og gpu fra windows! F.eks 8rdavcore, ClockGen og Nvidia System Utility! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Du kan gjøre hva du vil med sånne BIOS'er hvis du først kommer inn i dem i Windows, bare tidsspørsmål før det kommer noe som knekker BIOS'er helt. Det finnes slike virus, de overskriver BIOS med søppel slik at maskinen ikke booter. http://securityresponse.symantec.com/avcen...c/data/cih.html Lenke til kommentar
quad82 Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg mener å huske at CIH tok knekken på BIOS rimelig lett på endel maskiner? Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Heissan! Som nevnt, så det eneste viruset som ødlegger hardware er det virusene som sletter/overskriver bios. De siste hovedkortene har nå backup av biosen, så hvis den ikke booter så kopierer den default bios revisjon til aktiv bios. Det du beskriver har jeg også vert borti før. Hadde 2 forskjellige ddr brikker i en pc, og den fikk bluescreen under installasjon av winxp pro...tok ut den ene brikka og det gikk fint.... Etter installasjonen så satte jeg den tilbake, og allt fungerte fint deretter.... Er en feil i minnebehandlinga i dos biten til installasjons programmet, mener å huske jeg har lest dette en plass.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå