Gå til innhold

Bare å kaste?

Anbefalte innlegg

Kjøpte et kabinett på loppemarked, en HP Vectra som jeg trodde kunne brukes til noen deler jeg har. Men det var håpløst merkelig inni, og det eneste som passet var et to-delt hovedkort og en gammel p3-prosessor som lå og slang inne i kabinettet. Til min store forbauselse viste hovedkortet seg å fungere og maskinen fant både hd og cdrom når jeg koblet på dette. Men ved boot nektet den å starte windows. Fikk kun meldingen "ugyldig systemdisk, sett inn en ny, trykk en tast.." osv. Prøvde også å installere windows på nytt men instalasjonsprogrammet sa at den ikke kunne skrive filene til hd. Det går imidlertid bra å komme inn i "nød-DOS" via windows-cdrom (tipper også oppstartsdiskett, men har ikke koblet til dette)....

Er den bare å kaste?

Håper på svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke opplevd før at windows98 overhode nekter å boote. Installerte windows etter det mislykkede forsøket på samme hd, men da fra min vanlige maskin. Da var det ikke noe problem (men slettet da først bare windows/programfiler etc..formaterte ikke). Men jeg kan jo alltids prøve å formatere hele driten før jeg installerer hvis det kan hjelpe....ellers er vel vfat vfat uavhengig av maskin :smile:. Er filsystemet problemet burde den vel ikke kunne boote fra noen maskin....eller?

Lenke til kommentar

Fant en gammel harddisk (515MB) i en gammel 486. Fdiska og formaterte denne og satt den inn i maskinen. Fikk nå installert og boota windows98!

Men nå kom et nytt problem; i første oppstarten etter installasjonen finner win98 masse pnp-maskinvare som skal konfigureres. Når så dialogboksen "sett inn diskett merket windows98-cdrom" kommer låser både tastatur og mus seg og jeg må restarte!

får kun boota opp "skikkelig" i sikkerh.modus.

Hva nå?

Lenke til kommentar

Merkelig at tast og mus låser seg.

men start opp i sikkerhetsmodus, gå inn i kontroll-panel, velg system

enhetsbehandling er tingen du ser etter. alt som er merket med et utropstegn, bør kunne fjernes fra listen.

når du starter opp neste gang, tror jeg at tingene skal fungere (trøst deg med at du IKKE kan gjøre ting verre)

maskinen spør kanskje "er du sikker?". kast et blikk på hva den spør om.

alt som du finner i enhetsbehandlingen kan fjernes. når du starter opp windows igjen, vil den prøve å legge inn drivere og sånt på nytt.

anbefaler deg å kopiere win98 cd'en over på hd'en. går litt raskere da.

kan du også spesifisere så nøyktig som mulig hva slags hardware det er som står osv osv ram, cpu mm

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-19 13:11, ksnes skrev:

Hvis maskinen starter i sikkermodus, men ikke i normal, er problemet mest sannsynlig en driver....

Hvis en maskin ikke finner system oppstarts filler,(ugyldig systemdisk, sett inn en ny, trykk en tast..) klarer den overhode ikke å starte opp i sikkerhets modus.

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut det dere sier.....

Når det gjelder linux nekter den for øvrig å boote. Har prøvd både med gamle RedHat 6.2 og Mandrake 8.1. Klarer akkurat å laste kjernen, men så kommer "checking 'hlt' instructions..." og så krasjer den! Dette gjelder både for min "nye" og min gamle harddisk.

Den gamle harddisken fungerer imidlertid bra i en gammel 486 med linux bortsett fra at den bruker 10 min på å laste opp systemet :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...