Gå til innhold

ECC vs vanlig minne

elghai2k

Anbefalte innlegg

Vi drifter en del servere og i den anledning lurte jeg litt på hvor stor betydning ECC-minne egentlig har i dag? Vi har kjørt noen få serveren uten ECC-minne, og har til nå ikke hatt ett eneste problem med dem, selv om de kjører svært minnekrevende applikasjoner døgnet rundt.

Er minne-brikkene rett og slett så bra i dag at ECC-brikker blir overkill? Prisen er trossalt veldig høy, og de ekstra kostnadene kjøp av ECC-brikker fører med seg kan heller brukes på mer generelt minne eller flere spare-parts.

Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personlig synes jeg ECC minne i disse dager egentlig er litt tull, eller overkill slik du beskriver det.

Eneste sammenheng jeg ville brukt ECC minne i er i et system derav alle komponentene skal være så feilfrie så mulig...

Lenke til kommentar

Problemet hvis du ikke kjører ecc er at servere gjerne har svært mange minneslotter, f.eks et 4-veis opterons system skal gjerne ha 2 minnebrikker pr cpu, dvs 8 brikker. et vanlig desktop system har gjerne 1 eller 2 minnebrikker. Vil du virkelig at serveren din skal ha 4-8 ganger så mye problemer grunnet feil på minnet som desktop systemet?

Eksempel: Hvis en minnebrikke gjennomsnittlig holder i 10 år vil en server med 8 minnebrikker kræsje uforklarlig hver 15 måned. Med ecc så vil du få en feilmelding, men serveren vil fortsette å kjøre.

Det er også viktig å merke seg at du må ha REG minne i servere, stort sett pga at serverhovedkortene må ha det for å kunne kjøre så mange ram slotter. Det er stort sett liten prisforskjell på reg og ecc/reg.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...