elghai2k Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Vi drifter en del servere og i den anledning lurte jeg litt på hvor stor betydning ECC-minne egentlig har i dag? Vi har kjørt noen få serveren uten ECC-minne, og har til nå ikke hatt ett eneste problem med dem, selv om de kjører svært minnekrevende applikasjoner døgnet rundt. Er minne-brikkene rett og slett så bra i dag at ECC-brikker blir overkill? Prisen er trossalt veldig høy, og de ekstra kostnadene kjøp av ECC-brikker fører med seg kan heller brukes på mer generelt minne eller flere spare-parts. Eller? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 ECC fører jo også til litt ytelsestap (eller var det REG ) Lenke til kommentar
texaco Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 personlig synes jeg ECC minne i disse dager egentlig er litt tull, eller overkill slik du beskriver det. Eneste sammenheng jeg ville brukt ECC minne i er i et system derav alle komponentene skal være så feilfrie så mulig... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Problemet hvis du ikke kjører ecc er at servere gjerne har svært mange minneslotter, f.eks et 4-veis opterons system skal gjerne ha 2 minnebrikker pr cpu, dvs 8 brikker. et vanlig desktop system har gjerne 1 eller 2 minnebrikker. Vil du virkelig at serveren din skal ha 4-8 ganger så mye problemer grunnet feil på minnet som desktop systemet? Eksempel: Hvis en minnebrikke gjennomsnittlig holder i 10 år vil en server med 8 minnebrikker kræsje uforklarlig hver 15 måned. Med ecc så vil du få en feilmelding, men serveren vil fortsette å kjøre. Det er også viktig å merke seg at du må ha REG minne i servere, stort sett pga at serverhovedkortene må ha det for å kunne kjøre så mange ram slotter. Det er stort sett liten prisforskjell på reg og ecc/reg. Endret 10. juni 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå