Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett på arbeidsplass, brukeravtale?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på hva som er vanlig praksis i firmaer rundt omkring og lurte på om noen av dere kunne svare på denne :

 

Hvordan praksiseres internett tilgangen på arbeidsplassen din? Har du inngått en brukeravtale hvor det står hva som er tilatt å søke / surfe på eller ligger det et dokument ved dataen hvor det står hva du har lov til å gjøre på dataen?

 

Håper dere kan svare på denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå går jo jeg på skolen, så vi har igrunn ikke noe særlig til brukeravtale. Jeg vet at en kamerat av meg ble oppsagt fra jobben etter 2 advarsler om at han brukte banken sine datamaskiner / linje etter jobb.

 

Med det lagt til side så er det vell ganske selvsagt hva du bør gjøre på jobb og hva du ikke bør gjøre. Det er snakk om å ha litt "etiske" antenner. F.eks. å sitte å lese hw.no forum i arbeidstida er jo bare en belastning for din arbeidstaker fordi du ikke arbeider i stedet.

 

Hadde jeg vært bedriftsleder så hadde jeg krevd nulltoleranse ovenf or mine tilsatte. Jeg betaler tross alt peng for at de skal gjøre ting.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at du som arbeidsgiver må bestemme deg for hva du synes at dine ansatte bedriver i arbeidstiden. Syns du at det er greit at de sender personlige mail, Chatter på irc, laster ned musikk eller spiller online java-spill? Tror nok at du kan være ganske så konkret over hva som er tillatt eller ikke - det hjelper nok dine ansatte til å forstå hvor grensen er. Hvis du bare kobler opp alle pc'ene til internett uten noe som slags forventning til hva normal bruk er, så vil du nok ganske raskt finne ut at folk tar seg friheter.. Mener å huske en sak for en stund siden der et firma ble saksøkt -og tapte - etter at en ansatt hadde brukt firmaets pc til å spre mp3'er på.. Trokke det ble billig akkurat..

Husk at du som "eier av linjen" også er delvis ansvarlig for hva den blir brukt til...

Lenke til kommentar

Her på jobben er det ingen begrensing av internett. Man bør være voksne nok til å ikke å surfe rundt hele tiden. Undersøkelser viser og at arbeidsgivere ikke taper noe på om brukerne surfer litt i arbeidstiden, men seff så finnes det grenser. Husk at konsentrasonen er bare på topp i ca 20 min så bør man ha 5 min pause.

Lenke til kommentar

Det er et godt og gyldig spørsmål du stiller. jeg skal som leder gjennom flere bedrifter gi deg noen av mine erfaringer og lærdom rundt dette.

 

1. Ha en klar policy som alle er gjort kjent med når det gjelder hva som er tillatt. Denne signerer brukerne at de er kjente med. Det er arbeidsgivers linjer og utstyr så det står denne helt fritt å bestemme disposisjonen av disse.

 

2. Ikke ta vekk muligheten for private aktiviteter type nettbank, lese nettavis, men be om at de ansatte viser skjønn i mengden. Dette har vist seg å gi best effekt siden de ansatte er klar over at det er et gode de har fått.

 

3. Gjør klart at alle websider eller aktiviteter av pornografisk karakter, eller nedlastinger av større mengder data til privat bruk, er klare misbruk og at den ansatte ikke har tillatelse til slik bruk av firmaets linjer eller utstyr. Ved første gangs overtredelse kan det holde med en advarsel dersom ikke forholdet er så graverende at advarsel ikke er konsekvens nok.

 

 

Kommentarer:

 

Når det gjelder pkt 1, så er det gjennomført undersøkelser som viser at ansatte som har mulighet til å bruke arbeidsplassens internett forbindelse til private aktiviteter er mer tilbøyelige til også bruke privat tid og internett forbindelse til aktiviteter som er jobb relatert. Ansatte som var nektet privat surfing på jobb var omtrent aldri tilgjengelig pr mail utenom på arbeidsstedet. En udenrsøkelse utført viste at 20 minutters daglig privat internett surfing på arbeidsplassen som oftest ble "betalt" tilbake gjennom 30-40 minutter arbeidsrelatert PC bruk hjemme.

 

Når det gjelder pkt 2 så er det lønnsomt å gi de ansatte ansvar uten for stor grad av kontroll, for da vet de at det er de selv som er ansvarlig for bruken. Med sterke kontroll mekanismer til stede går det ofte sport i det å komme seg rundt disse, og da er hensikten borte samtidig som mye tid går med til å forsøke å komme seg rundt hindrene.

 

Når det gjelder pkt 3, så er det viktig at reksjoner på uakseptable forhold kommer kontant og står i forhold til overtredelsen. her kan det forresten nevnes at nedlasting av porno på arbeidsgivers datamaskiner er godkjent oppsigelsesgrunn etter rettsavgjørelser i ett par slike saker.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Takker for et meget godt svar Hawkie. Pcen som hovedsakelig blir brukt av ansatte er den som står på Pauserommet. Hovedproblemet er vell egentlig at arbeidsgiver har gitt tilgang til denne av 40+ deltidsansatte uten at det har kommet opp noen bruksavtale (eller rettningslinjer), og i ettertid har arbeidsgiver reagert pga funn av porno på denne pcen.

 

Som varatilitsvalgt måtte jeg sjekke litt opp hvordan andre bedrifter gjør dette og eventuelt komme med forslag til arbeidsgiver på hvordan dette burde løses (arbeidsgiver reagerte ved å inndra pcen på pauserommet), da denne pcen er den eneste som kan brukes til internett ved arbeidsplassen (resten er kontorpcer som 90% av arbeiderne ikke har tilgang til).

 

Synnes selv at det er en litt vrien problemstilling da denne pcen i utgangspunktet stod åpen for fri bruk på pauserommet og det ble aldri gitt noen rettningslinjer for bruk av den.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært bedriftsleder så hadde jeg krevd nulltoleranse ovenf or mine tilsatte. Jeg betaler tross alt peng for at de skal gjøre ting.

Helt enig.

 

Det er sykt så mye tid som går bort til surfing/msn o.l. i løpet av en dag i et stort firma. Jeg trenger bare å se på min egen tidsbruk på nett for å se at dette stjeler tid.

Lenke til kommentar

Åja - hehe, da blir det jo litt annerledes :)

 

Ellers er nok det beste som Hawkie skriver ovenfor å ha en avtale som brukeren faktisk signerer når det gjelder nettbruk - enten i forbindelse med ansettelse, eller noe som gjøres en gang årlig så folk faktisk tar det litt seriøst.

Lenke til kommentar

Min mening er at denne typen policyer bør være en del av personalhåndboken. Arbeidsavtaler viser normalt til de til enhver tid gjeldende bestemmelser i personalhåndboken. Når den ansatte har underskrevet sin kontrakt, signerer han dermed automatisk for disse bestemmelsene. Å ha egne avtaler som signeres er upraktisk fordi det kan glemmes, og ved oppdateringer så må man gå en runde med alle ansatte. Selvfølgelig vil det i tillegg være smart å ha disse reglene i et oppslag ved denne typen felles-PC'er vi snakker om her. Leser de ansatte personalhåndboken? Tja, la i alle fall alle nyansette ha som første arbeidsoppgave å lese den før de får andre oppgaver...

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært bedriftsleder så hadde jeg krevd nulltoleranse ovenf or mine tilsatte. Jeg betaler tross alt peng for at de skal gjøre ting.

Er ikke enig med deg i dette. Bedre at de ansatte får beskjed at det er et gode som kan forsvinne ved misbruk. Å ha tilgang til internett på jobb er etter min mening positivt, da det kan brukes som avlasting / avkobling i en fem minutters tid innimellom arbeidsoppgaver. Dette fører igjen til en mer fornøyd / produktiv arbeidstaker

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært bedriftsleder så hadde jeg krevd nulltoleranse ovenf or mine tilsatte. Jeg betaler tross alt peng for at de skal gjøre ting.

Er ikke enig med deg i dette. Bedre at de ansatte får beskjed at det er et gode som kan forsvinne ved misbruk. Å ha tilgang til internett på jobb er etter min mening positivt, da det kan brukes som avlasting / avkobling i en fem minutters tid innimellom arbeidsoppgaver. Dette fører igjen til en mer fornøyd / produktiv arbeidstaker

Helt enig. Internett i pausesammenheng er veldig kjekt, å ha tilgang til siste nytt innen det man liker (hw for eksempel) er bare positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...