Gå til innhold

Prøver å redde ut data fra ødelagt harddisk

Anbefalte innlegg

Hei, trenger tips til software etc som kan hjelpe meg å få tak i filene på harddisken min.

Kjørte win2000, en dag kræsjet den stygt, jeg har en feil i boot-sektoren og den starter ikke opp. Den lager også lyd. (lese-diskett-uten-diskett-i-lyden)

Harddisken er en IBM 60 GB. Jeg får ny på garanti, men vil gjerne prøve å redde noe.

Det jeg har gjort er at jeg har satt inn enn gammel 4 GB disk og installert win2000 på denne. Jeg koblet den gamle, ødelagte til på samme kabel, og satt den som slave.

Men i utforsker kommer ikke den gamle disken opp. Det gjør den derimot i System - Enhetsbehandler.

Prøvde såvidt et program som heter GetDataBack i går, den scannet da igjennom en del av filene på den ødelagte harddisken, men det låste seg og jeg fikk ikke tak i noe. Må vel muligens betale penger for det programmet.

Denne historien er egentlig MYE lengre, men jeg er drittlei og trenger råd.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ibas på kongsvinger er en mulighet, en annen mulighet er og putte den i fryseren, har gjort det med hell selv, leseytelsen i de dårlige sektorene økte dramatisk.Legg den i fryseren, så den blir kjempekald, og prøv da, (ta den ut av frysern, og koble på! vær kjapp, for det blir dårligere og dårligere etterhvert som disken varmes opp! vær obs på at det reduserer sjangsen for ibas og redde ut noe om du mislykkes!

Hvis jeg husker riktig koster det 10-15 tusen for og få en analyse av disken fra ibas, og ytterligere tusenlapper for og redde ut noe.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Jeg leste litt gjennom disse sidene i går, og fant da et tips om PC INSPECTOR™ File Recovery, så jeg prøvde dette med STORT hell! :)

Nå har jeg hentet all musikken min og de andre filene som sårt var savnet. Hadde liksom ikke vært aktuellt å betale mange tusen nei!

Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar

IBAS er så dyre at stort sett ingen privatpersoner har råd til tjenestene, så jeg skjønner ikke hvorfor de blir trukket frem. Til og med bedrifter i utlandet bruker dem, bl.a. det amerikanske forsvaret har vært i kontakt med IBAS. Sjefen hadde fått ødelagt en HD og sendte den til dem for en sjekk. Husker ikke hvor mange tusen de ville ha for den sjekken ALENE, FØR de hentet ut noe som helst, men han brukte noen stygge ord og dreit i det.. og da snakker vi om en bedrift som har svindyre maskiner og som kan spandere på seg litt av hvert.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil tro PC INSPECTOR™ File Recovery funker for ditt vedkommende.

Sett den 'ødelagte' harddisken som slave (du må flytte om små klosser bakpå disken) og sette slave auto i BIOS.

Jeg gjorde dette, men windows fant ikke harddisken automatisk. Det var da overnevnte program var en redning.

Lykke til!

IBAS er helt uaktuellt ja!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...