Gå til innhold

Max vekt på cpu blokk


Anbefalte innlegg

Jeg hiver meg på med alle de andre som lager vannblokker.

Blokka mi blir jo ganske stor og tung, men jeg må lage den ferdig.

Begynner og bli litt nervøs for at den blir for tung for hovedkortet.

Vekta på min bluesman blokk er ca.480gr.

 

Noen som har en mening og dette er for tungt eller om det går greit??

PC'n min står helt stille, er aldri på LAN o.l.

 

 

 

bluesmangraveringkliptweb.jpg

 

kjoler-bunn1.jpg

 

Er ikke helt ferdig med blokka, den må sølvloddes, trykktestes.

Har planer om en worklog senere, til høsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et nyydelig stykke arbeid, bluesman! Du har tilgang til avansert maskineri kan jeg se. Og sans for finish også, det kan jo alle se.

Designet i blokka har vel strengt tatt gått ut på dato´n om man skal være litt kritisk, men bevares, det funker jo fortsatt!

Men hva skal du sølvlodde da? Du har jo allerede en "O"-ring tetning i blokka, og niplene ser jo ut til å sitte fast de også?

 

Vekta i seg selv skal ikke være noe problem om maskinen står stille hele tiden. Bare tenk på at om du dunker den i gulvet, vil blokka røske godt i hovedkortet ditt....

Lenke til kommentar

Jeg håper at vekten ikke er noe problem. ;)

Tenkte som så, at ca.480gr fordelt på 4stk. skruer blir jo bare ca.120gr pr.skrue.

Draget i hovedkortet blir jo masse mere med de 4 fjærene jeg har pellet fra en gammel kontaktor.

Så totalt blir dette mye mere en 480gr. ville jeg tro??

 

 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger og sølvlodde niplene fra undersiden?? eller om de holder med rørlock teit??(slik rørlegere bruker).

Har gjenget opp til 3/8" med det er jo bare 3mm tykt lokk så det er ikke mange gjenger.

 

Her er et bilde av finishen på baksiden.

 

kjoler-bunn3.jpg

 

edit:skrivefeil

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

Har ikke postet på en slik "worklog" (kaller det det) før men..

 

Oj.. ble litt satt ut, nå.. Finish blant annet.

 

 

Tenker i forhold til vifter som:

TT volcano 708 G 8,5 cm høy

Zalman CNPS 7000-Cu 773 G 6,2 cm høy

 

så blir jo den "gylne" halvkiloen din bare barnemat..

 

Tenker litt kraft X arm.

Lenke til kommentar

Flott blokk! :thumbup:

 

Det holder å gjenge opp å bruke rett type locktight, det er endel typer så du må bare se hva som egner seg best, sølvlodding vil nok renne litt og ødelegge look'en på blokka, det vil du vel kanskje ikke.

 

Neste gang kan du jo prøve å lage en med 3 nipler, 1 for vann inn rett mot CPU kjernen og to for kjølevæske retur ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger og sølvlodde niplene fra undersiden?? eller om de holder med rørlock teit??(slik rørlegere bruker).

Har gjenget opp til 3/8" med det er jo bare 3mm tykt lokk så det er ikke mange gjenger.

 

Sølvlodding der er overkill så det holder. Du kommer forøvrig til å ødelegge finishen du har fullstendig ved en så kraftig oppvarming. Du må belage deg på mye pussing etterpå. Ønsker du å lodde; bruk heller vanlig loddetinn, helst VVS godkjent. Det blir misfarginger med det også, men i mye mye mindre grad enn ved slaglodding. Fjernes lett med litt sølvpuss eller hva du nå bruker.

 

Forøvrig vil flytende rørtetting ala loctite 542, 572, 577 eller lignede holde i massevis. Men hvorfor ikke bare bruke en O-ring under kransen på nipelen? Det er jo det aller enkleste.

Vanlig gjengetape (teflontape) vil stengt tatt holde det og. Hamp og kitt er også en mulighet.

Lenke til kommentar

Skikkelig fin blokk du har der! Du kunne vel ikke laget flere :p

Det spiller egentlig ingen rolle hvor mye blokka veier(til en hvis grad) så lenge den ikke "hopper" i vekt. F.eks hvis du kommer borti pc'n slik at den får en dunk slik at blokken rører på seg, da er det vel bedre at den er stabil. Prøv å få konstant press på cpu....

Lenke til kommentar
Forøvrig vil flytende rørtetting ala loctite 542, 572, 577 eller lignede holde i massevis. Men hvorfor ikke bare bruke en O-ring under kransen på nipelen? Det er jo det aller enkleste.

Vanlig gjengetape (teflontape) vil stengt tatt holde det og. Hamp og kitt er også en mulighet.

Arctic: Det virker som du er en rørlegger??

 

Sølvlodding blir vel litt overkill, ja.

Det enkleste hadde jo vært og bruke teflon gjenngetape.

Jeg fikk ikke tak i de loctite typene du nevnte, men jeg kan få tak i en som heter gjengelåsing 2701, vet du om den holder??

Lenke til kommentar

Takk til alle for positive tilbakemeldinger.

 

Det ser for øvrig ut til at vekten ikke er noe problem i følge dere her på forumet.

Den er tung, ja men den bygger veldig lite utover, slik at vekt x arm faktoren blir lav.

Jeg skal veie AC cuplex blokka min etter at jeg har tatt den av for og sammenligne vekta.

Jeg skal selvfølgelig være meget forsiktig når jeg evt. må flytte kabinnetet.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt et mere moderne design, (laga bunnen av blokka i vinter)men dette er det første jeg prøver i CNC-maskina på jobben.

Det var vanskelig og få alt til og funke med maskineringa.

 

Neste prosjekt blir og lage noe som ligner mere på Antarctica blokka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...