Andros78 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg har et problem som plager vettet av meg! Jeg installerte Linux Mandrake 9.2 på min bærbare maskin. Jeg laget en ny Linux-partisjon mellom c: og d: og installerte... Det ble noe tull så jeg avinstallerte, gjorde om til to partisjoner igjen, formaterte c: og inst. win XP pro på nytt. Nå kommer jeg til problemet: jeg får ikke startet maskina på nytt... Jeg kan skru den på, jeg kan skru den av, men ikke starte på nytt. Velger jeg å starte på nytt, så skrur den seg av, men blir stående med svart skjerm og ikke noe skjer. Står det i en boot CD begynner den å snurre, men fortsatt skjer det ingenting. Kan dette kan ha noe med hvor jeg la noe av oppstart-informasjonen til linux på hdd? Jeg formaterte jo disken (dvs c:, ikke d: siden jeg har endel prog og musikk der..) Andros78 Lenke til kommentar
sim Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Er det i windows du ikke klarer å starte på nytt ? Da er ikke dette et Linux-problem, men et windows-problem. Tråden passer da best i windows-kategorien. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Kommer du inn i BIOS eller er det kun svart skjerm? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Et poeng kan være at du under slettingen/windows-install kansje ødela noe - iom at dette skjedde ETTER reinstall av windows så er det vel definert som et windows-problem. Men vi er greie og hjelper deg likevel Kan du skrive noe på den svarte skjermen? Et tips: få tak i en knoppix-cd. Boot pc'n med den. Bruk denne til å hente ut det du har på musikk-partisjonen din, og når du er ferdig, pass på at ALT er demontert. Dette gjøres i et root konsoll: 1. konroller at ALT er demontert. Kjør "mount", og se om "/dev/hdaX" dukker opp i noen av linjene. Hvis det gjør det, demonterer du dem vha. "umount /dev/hdaX". 2. Så sletter vi ALT på disken "the evil way" - vi fyller hele saken med nuller . Genialt triks mot kranglete disker... I en terminal NÅR DU ER 110% sikker på å ha backup av alt - det er nemlig INGEN vei tilbake - skriver du dette: "dd if=/dev/zero of=/dev/hda" Når dette er ferdig (det står noe om records inn og ut), reboot pc'n og installer windows (og eventuellt Linux) på nytt. Din HD er nå god som da den kom fra fabrikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå