Kirukk Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hei, Har en ny maskin som kjører 2 * 200 disker. den ene disken er formatert til c: d: og den andre disken er formatert til k: på c: ligger OS Win Xp. Jeg holdte på å overføre filer fra maxtor extern disk til d: disken med usb kabel....plutselig siger den at C: er skadet elr finnes ikke..og på skjermen vises det blått der det står at maskinen må restartes.... når jeg så restarer kommer det diskfeil... og windows startes ikke opp. Hva skal jeg gjøre? Må jeg formatere og legge inn OS på nytt elr??? hvordan kan jeg eventuelt kjøre chdsk elr andre komandoer uten å komme inn? Prøvde å reparere med WIn xp cd...det er samme da oxo... det er ny maskin med ..nye disker..... Håper noen kan hjelpe meg. takker. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Last ned SeaTools Desktop fra Seagate, så kan du med rimlig sikkerhet få sjekket om disken har røket. Hvis du får beskjed om at disken er defekt, så må du nok returnere den til selger. Edit: Du har sjekket at alle kabler sitter som de skal? Endret 9. juni 2004 av sofTest Lenke til kommentar
Kirukk Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Last ned SeaTools Desktop fra Seagate, så kan du med rimlig sikkerhet få sjekket om disken har røket. Hvis du får beskjed om at disken er defekt, så må du nok returnere den til selger. Edit: Du har sjekket at alle kabler sitter som de skal? Men jeg kommer jo ikke inn på windows??? Hvordan skal jeg laste ned fra internett side?? og hvordan skal jeg kjøre de programmet?? Ja bios finner jo begge diskene....men når den skal boote for å starte opp windows kommer det disk feil... Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Forsøk å sette den i en annen maskin hvis du har muligheten til det, sånn at du ikke booter fra den disken. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Det finnes versjoner du kan kjøre fra diskett, og image du kan brenne til CD. Så du starter da SeaTools fra diskett eller CD-platen, og trenger ikke å starte Windows. Jeg antar du har tilgang til en annen PC, siden du skriver her.... Selv om BIOS finner disken, betyr det ikke at den er OK. Du kjører SeaTools for å utelukke at den er defekt, siden du ikke får kjørt Repair Install (hvis jeg forstår deg riktig). Finner SeaTools ingen feil, får du formatere disken, og installere Windows på nytt. Lenke til kommentar
Kirukk Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Når jeg koblet disken i en annen maskin kan jeg ikke komme in på den partisjonen der windows ligger...det sies at denne enheten er skadet...mens den andre partisjonen fungerer helt fint.... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 altså.. du sitter da trossalt på en maskin nå å skriver her på forumet.. hent programmet og kjør det.. vanskelig? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Når jeg koblet disken i en annen maskin kan jeg ikke komme in på den partisjonen der windows ligger...det sies at denne enheten er skadet...mens den andre partisjonen fungerer helt fint.... Hvis du ikke har noe viktig på Windows-partisjonen, foreslår jeg at du sletter partisjonen mens den sitter i den andre maskinen. Sett den så tilbake i den orginale maskinen, og installer Windows på nytt. Lenke til kommentar
Kirukk Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) altså..du sitter da trossalt på en maskin nå å skriver her på forumet.. hent programmet og kjør det.. vanskelig? edit: takker Endret 9. juni 2004 av Kirukk Lenke til kommentar
Kirukk Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Når jeg koblet disken i en annen maskin kan jeg ikke komme in på den partisjonen der windows ligger...det sies at denne enheten er skadet...mens den andre partisjonen fungerer helt fint.... Hvis du ikke har noe viktig på Windows-partisjonen, foreslår jeg at du sletter partisjonen mens den sitter i den andre maskinen. Sett den så tilbake i den orginale maskinen, og installer Windows på nytt. Ja, det er vel siste utvei nå.... takker for hurtig svar Lenke til kommentar
Kirukk Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Hei. Jeg slettet partisjonen når jeg hadde koblet disken på en annen maskin og prøvde deretter å instalere OS på nytt på den nye maskinen. Men når jeg har formatert opprettet et nytt partisjon og har kopiert over windows katalog og maskinen restartes for å kjøre instalasjon av Xp.....men der stopper det.... når maskinen har restartet kommer det ingen vei.. det dukker opp et svart skjermbilde med exeption....og masse tall osv..som jeg aldri før har sett.... Har prøvd å formatere og instalere OS flere ganger nå..men stopper opp på samme sted med samme feilmelding..... Den andre partisjonen ser ud til å virke...når jeg kobler disken på en annen maskin..... Hva er problemet nå tro???? tror ikke det er sektor fejl...... Noen som vet hva jeg skal gjøre nå???? Takker. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Men når jeg har formatert opprettet et nytt partisjon og har kopiert over windows katalog og maskinen restartes for å kjøre instalasjon av Xp.....men der stopper det.... når maskinen har restartet kommer det ingen vei.. Forstår jeg deg riktig, at du har kopiert over en gammel Windows-katalog? Hvis ja, så bør du prøve en ren ny installasjon fra CD. Ikke godt å vite hva slags rusk som ligger på en skadet partisjon. Du kan også prøve å opprette den nye partisjonen på den andre maskinen, og formatere (ikke hurtigformatering) denne til FAT32 før du flytter disken tilbake til maskinen den hører hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå