Gå til innhold

Den Store Fedora Core 2-Guiden (v1.0-pre5)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei, jeg sliter med å finne en amsn version som passer til fedora. har forsøk de som kommer op som nr.1 på google men virker ikke. får op feilmelding når jeg skal installere. kan du poste direktelink til en fungerende version?

dette skjer når jeg skal installere:

[root@localhost programmer]# rpm -ivh amsn-0.90-1.i386.rpm

feil: Failed dependencies:

/usr/bin/wish is needed by amsn-0.90-1

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet, Henrik2k, da jeg skulle innstallere aMSN. Fant en enkel løsning på problemet, håper bare jeg husker riktig. Det er ikke pakken du lastet ned som er problemet, men at du mangler "wish".

Dette skulle få aMSN innstallert hos deg:

[root@localhost programmer]# yum install tcl-devel tk tk-devel
{skriv y og trykk enter når du får spr. om å innstallere pakkene}
[root@localhost programmer]# rpm -ivh amsn-0.90-1.i386.rpm

Nå har du så vidt jeg vet også nok pakker til å kunne kompilere en aMSN-versjon med tray-ikon. Vet kyrsjo har gjort det, men dette er da litt mer avansert... :thumbup:

Lenke til kommentar

yepp. AMSN er basert på tcl/tk - et intepretet programeringsspråk (på samme måte som Python/perl/PHP/bash og i og for seg java)

Interpreteren (programmet som kjører tcl/tk programmer) heter "wish", og denne er en del av tcl/tk. Kommer til å legge inn dette i FAQ - i tilleg til kompilering av traydock.

devel-pakkene er små biter av kildekode (headers) man trenger for å kompilere ting som knytter seg til pakkene devel-pakkene hører til (phew!).

Lenke til kommentar

takker for gode svar. skal installere senere i natt :D . sitter på windows nå..... menjeg har bare 1 spm. nå har jeg 1xhd med windows og 1xhdd med linux. jeg pleier å koble ut den ene når jeg skal bruke den andre. men dette er tungvindt. hvordan skal jeg få til å mekke slik at jeg kan velge operativsystem i starten?

hva må settes som master, og hva som slave/annet?

Lenke til kommentar

:D

Noen som har noe erfaring med det Henrik2k spør om? Vet at andesfk har et tilsvarende oppsett (2 disker, bytte på), begge satt som "primary master" (hda). Hvis han (eller noen andre) skriver en liten lettforståelig "slik går du fram" for å sette opp grub til å boote en ekstra disk, hadde det vært digg.

Om noen som dualbooter (jeg gjør det ikke) også kan skrive en liten greie på NTFS- og FAT-disker samt montasje i Linux, hadde det vært vakkert :D

Lenke til kommentar
:D

Noen som har noe erfaring med det Henrik2k spør om? Vet at andesfk har et tilsvarende oppsett (2 disker, bytte på), begge satt som "primary master" (hda). Hvis han (eller noen andre) skriver en liten lettforståelig "slik går du fram" for å sette opp grub til å boote en ekstra disk, hadde det vært digg.

Om noen som dualbooter (jeg gjør det ikke) også kan skrive en liten greie på NTFS- og FAT-disker samt montasje i Linux, hadde det vært vakkert :D

Hvorfor ikke skrive den samme MBRen til begge diskene? Problemet er at begge uansett må ha en Linux-partisjon (evt. bare /boot) hvor oppstartslasteren ligger. Hele bootloaderen får jo, som kjent, ikke plass på MBR. Da vil riktignok bare 1 menyvalg virke om gangen, men det er jo ikke det helt store hinderet.

Jeg vet ikke hvordan det er med GRUB, men LILO nekter å skrive til MBR hvis noen av menyvalgene peker til en partisjon/image-fil som ikke eksisterer. Dette kan man hindre ved å bruke opsjonen "optional".

#lilo.conf 
root = /dev/hda1 #Her ligger /boot
boot = /dev/hda #Legger Lilo på MBR
install=/boot/boot-menu.b #Er mulig det finnes flere valg her for bilder osv....
map=/boot/map
delay=10 #Vent 5 sekunder
default = Linux #Høyere prioritet enn rekkefølgen vist nedenfor, spiller ikke noen rollle her

vga=788 #1024*768*65K for å unngå firkantgrafikk... Krever ramebuffer-støtte i \    #Linux

#GNU/Linux
image = /boot/vmlinuz
label = Linux
root = /dev/hda1
optional
read-only

#Windows_XP
other = /dev/hda5
label = Windows_XP

edit: Er usikker på om jeg misforstod spørsmålet. Grub skal da ikke få pusteproblemer med mindre den ikke kan finne de filene den selv er avhengig av?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

LILO er ikke standard FC2-loader, så antar Henrik2k også kjører GRUB. Utganspunktet er altså to master-disker, den ene med FC2 og den andre med Windows XP. Målet er å få FC2-disken master, WinXP slave, og GRUB til å velge hvilket OS som skal starte. (Det også mulig å snu dette på hodet, og bruke C:\boot.ini til å laste inn FC2, men... :hmm:)

1. Sett jumperne på harddiskene slik at:

• FC2-disken fortsatt er primary master.
  • WinXP-disken blir primary slave.

2. Sjekk med BIOS at de nye jumper-stillingene er korrekte.

3. Boot inn i FC2 på vanlig måte.

4. Åpne terminal...

# grub
grub> chainloader (hd1,[TAB]

Hvis 0) blir lagt til nå, har du kun en partisjon på win-disken, og alt er greit. Hvis flere valgalternativer dukker opp, velg den som mest sannsynlig er boot-partisjonen*. Skriv quit for å komme ut av GRUB.

# nano /boot/grub/menu.lst
{legg til følgende:**}
title Windows XP
       map (hd0) (hd1)
       map (hd1) (hd0)
       rootnoverify (hd0,x)
       chainloader (hd1)+1
       makeactive
       boot

NB! bytt ut x med det vi fant ut med grub, vanligvis 0.

5. Målet skal (forhåpentligvis) våre nådd :w00t:

* Evt. kan vel [# fdisk /dev/hdb + {ENTER} + p] brukes for å finne boot-partisjonen?

** Grunnen til de to map-linjene, er at Windows er litt "kresen". Krever å bli kjørt fra første-disken... :thumbdown:

Endret av andersfk
Lenke til kommentar
kan jeg da velge operativsystem i starten?

Får du, når du starter maskinen med FC2, en meny hvor du kan velge å starte noe sånt som "Fedora Core (2.6.6-1.435)"? Hvis alt går som det skal, vil du få enda et valg her, som heter "Windows XP".

hva er forskjell på slave og primary slave?, har bare 2 disker..... ska jeg kjøre fc2 som master og winxp som slave?

Det finnes to typer slave, primary og secondary. På samme måte finnes det to typer master. Forskjellen er hvilke IDE-kabler de forskjellige enhetene er koblet til, IDE1 eller IDE2. Vanligvis er harddiskene primary master og slave (tilkoblet IDE1) og CD-ROM, DVD-er og annet secondary master og slave (IDE2).

Du trenger egentlig ikke bry deg om det, bare kobl til begge harddiskene på den IDE-kabelen du alltid har brukt til harddisk, og sørg for at jumperne er riktige.

Da blir det slik:

• primary master: FC2
  • primary slave: WinXP

Endret av andersfk
Lenke til kommentar

hvor skal jeg legge til:

title Windows XP

map (hd0) (hd1)

map (hd1) (hd0)

rootnoverify (hd0,x)

chainloader (hd1)+1

makeactive

boot

Dette kommer op når jeg skriver: nano /boot/grub/menu.lst :

GNU nano 1.2.3              File: /boot/grub/menu.lst               Modified

# grub.conf generated by anaconda

#

# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file

# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that

#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.

#          root (hd0,0)

#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda2

#          initrd /initrd-version.img

#boot=/dev/hda

default=0

timeout=10

splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz

title Fedora Core (2.6.5-1.358)

root (hd0,0)

kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet

initrd /initrd-2.6.5-1.358.img

[ Read 16 lines ]

^G Get Help  ^O WriteOut  ^R Read File ^Y Prev Page ^K Cut Text  ^C Cur Pos

^X Exit      ^J Justify   ^W Where Is  ^V Next Page ^U UnCut Txt ^T To Spell

hvor skal jeg legge det til? og hvordan skal jeg klare å lagre eventuelle endringer i denne configen. er det noe save&exit eller.no?, og jeg ser at det står ^X o.l, men hvordan skal jeg bruke dette?, hvis jeg bare trykker på krysset i hjørnet so lagres ikke det jeg har "limt inn"

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

grub> chainloader (hd1,

Possible partitions are:

Partition num: 0,  Filesystem type unknown, partition type 0x7

Partition num: 4,  Filesystem type unknown, partition type 0x7

Partition num: 5,  Filesystem type unknown, partition type 0x7

grub> chainloader (hd1,0

Error 11: Unrecognized device string

grub brukes her bare for å finne hvilken partisjon på WinXP-disken som det bootes fra. Det at partition type = 0x7 er et godt tegn, for jeg tror det er koden til NTFS, som Windows bruker.

Hvis du kjenner til fdisk-kommandoen, kan du bruke den til å finne hvilken av disse tre WinXP bootes fra.

Hvis ikke, gå videre til

# nano /boot/grub/menu.lst

og prøv med tre forskjellige x verdier; 0, 4 og 5.

Reboot mellom hver gang og se hvilken av de tre verdiene som fungerer.

hvor skal jeg legge til:

Du legger det bare enkelt og greit i slutten av filen, på linjen etter "initrd /initrd-2.6.5-1.358.img".

Håper dette var forståelig (og at det er riktig, er ingen mester med grub selv)... :)

Endret av andersfk
Lenke til kommentar

YES! Alltid like gøy når forklaringene fungerer. :w00t:

Hos meg kjører XP allerede på en treg disk, så det er vanskelig for meg å merke noe evt. ytelsestap. Har ikke hørt om det heller, og FC2 har ikke blitt lastet inn så hvis du tenker på at XP kjører gjennom eller "oppå" Linux, så trenger du ikke være redd...

Gratulerer!

Lenke til kommentar

DU VIL IKKE MERKE NOE YTELSESTAP!

ps. prøv å skrive gedit i et rootkonsoll i gui... gedit kjøres da som root => du kan:

1. Gjøre root-ting (redigere ting i etc f.eks)

2. Bruke gedit (som helt sikkert er litt lettere å bruke enn komandolinje-editorene :D. Men VIM er digg²)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...