Gå til innhold

PC blir tregere.(HD jobber mye/bruker mye RAM)

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har en pc bestående av både gamle og nye deler..:

Abit ic7-max3 hk, pentium4 2,6@3,14ghz, Geil pc 4200 ram, Maxtor 80gig hd, Seagate medalist ST313032A 13,0 gig, Soundblaster Live! Platinum lydkort.

Problemet mitt er at i det siste har maskinen blitt tregere og tregere, noen ganger bruker den opp alt minnet bare på å starte opp Internett explorer..

Dessuten jobber harddisken mye mer enn tidligere, virker det som for meg hvertfall..

Startup tar en evighet, selv om jeg har kuttet ut alle programmer som lastes ved startup..

Jeg har operativsystemene(win2k, win98 SE) på seagate disken, om det har noe å si.

Så spørsmålet er, har noen av dere opplevd noe lignende, eller vet hva det er som er galt?

Setter pris på all hjelp..

Skriv bedre topic neste gang

-Moderator-

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og scannet for virus?

Skjekk at harddisken kjører dma og ikke noe sånn pio kødd, se i kontrollpanel-> administrative verktøy->datamaskinbehandlig->enhetsbehandling->ideata/atapi kontrollere-> finn den kontrolleren systemdisken er koblet til og skjekk om den kjører dma ved å dobbeltklikke på kontrolleren og velge avanserte innstillinger pass på at det her står på udm og ikke noe piodritt.

Edit: firus jah :p

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hmm, adware har jeg slettet, men det er fortsatt like tregt.. står at jeg kjører i dma mode også.

seagate disken er 5 år nå, kan det ha noe med saken å gjøre, at den er for gammel?

takk for innspill!

Lenke til kommentar

Hvor mye minne har du egentlig? Hvor mye av plassen er brukt på de to diskene? Hvilket filsystem bruker du på de to diskene (FAT32/NTFS)?

Som m-kane sier: scandisk og defrag er det første jeg ville gjort. Hvis dette ikke hjelper ville jeg formatert diskene og begynt på nytt (kan være en kjip jobb). Seagate disken kjører på 5400rpm, så du vil få ytelsesøkning ved å legge operativsystemet på den raskere maxtor-disken.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Pcen har nå vært helt nede, jeg har fjernet seagate disken og lagt inn XP på maxtor disken.

Problemet er ikke helt borte nå heller, selv om enkelte ting går vesentlig fortere nå.Fortsatt, spesiellt når jeg spiller spill, blir all ramen plutselig borte, og ram-defrag starter, noe som "lagger" opp pcen kraftig.

Utrolig irriterende, jeg trodde 512 MB ram skulle holde når den kjører på 250 FSB (1:1 by spd). Prosessoren er forøvrig en p4c 2,6ghz.

Liker ikke dette her ;(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...