Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Seventeen or Bust, et matematisk DC prosjekt

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen...

Ser at det er mange som blir med på DC prosjekter i disse dager bla. Folding@Home.

Med deltagelse i Seventeen or Bust, prøver vi (Team Norway) å ha et alternativ for de som eventuellt ikke vil være med på et medisinsk prosjekt eller for de som vil ha litt avveksling fra det prosjektet man kjører nå.

Som kjent så var Team Norway et lag på D2OL prosjektet, men har siden ekspandert til å omfavne flere prosjekter under Team Norway navnet.

Foreløpig så stiller vi med lag i følgende prosjekter:

• D2OL
  • Distributed Folding
  • Seventeen or Bust

Vårt mål er å skape et Distributed Computing miljø her i Norge og da ønsker vi at flest mulig samler seg under navnet Team Norway.

Det er fullt mulig for hvem som helst å starte et nytt prosjekt under TN navnet.

Bare husk å si ifra på forumet vårt om opprettelsen av laget, så blir det satt opp et eget forum for det aktuelle prosjektet.

Har skrevet en liten guide for Seventeen or Bust prosjektet for de som er interessert i å vite mer.

Team Norways Seventeen or Bust Guide

Hva er Seventeen or Bust?

Seventeen or Bust er et matematisk Distributed Computing prosjekt som prøver å bevise

at tallet 78557 er det minste eksisterende Sierpinski nummer.

For mer informasjon om hva Sierpinski nummer er, ta en titt HER .

Prosjektet (klienten) bruker den ledige kapasiteten på datamaskinen din til å utføre kalkulasjonene.

Hvor laster jeg ned klienten?

HER kan du laste ned klienten.

Pass på å få en klient som passer ditt operativsystem.

Hvordan registrerer jeg meg?

Brukere av Windowsklienten kan registrere seg via klienten.

Brukere av andre operativsystemer må registrere seg manuellt .

Start opp klienten.

Da vil du få opp en dialogboks som spør om du vil lage en ny konto (account).

Tast inn opplysningene dine og klikk ok.

NB! For tiden virker det ikke å taste inn noe under "Teams" boksen. Du kan alltids forandre det senere.

Klikk så på 'Start'-knappen. Nå vil klienten begynne å jobbe og du er med på prosjektet.

Nå vil opplysningene du har oppgitt bli sendt til en SoB server og om litt vil du få tilsendt ett

passord på mail som du må bruke for å logge deg inn på nettsidene med.

Når du har logget deg inn, kan du forandre på preferansene dine, bytte passord, lage et nytt team eller melde

deg på ett eksisterende team.

Selvfølgelig melder du deg på Team Norway's sitt lag, OK?

Er det mulig å ha flere klienter på samme konto?

Ja, det er mulig.

Last ned en klient på din andre maskin og start klienten. Ikke klikk på 'Start'-knappen ennå.

Klikk på 'Config'-knappen og tast inn ditt brukernavn i boksen 'Username:'.

Deretter er det bare å klikke på 'Save' og starte klienten på vanlig måte.

Må maskinen stå på 24/7?

Det vil være det beste, men ingen nødvendighet.

Har du en kjapp maskin, vil klienten laste opp 'blocks' ganske ofte, så om du skrur av maskinen

om kvelden, så er det statistikken din som lider. Kommer an på ambisjonsnivået ditt egentlig.

Vil du være med i toppen lønner det seg å ha flere maskiner som kjører SoB og at de står på

hele døgnet. Det er helt opp til deg hvordan du vil være med på prosjektet.

Noen av oss på Team Norway har både 2 og 3 maskiner gående å surre 24/7.

Hvordan er det med sikkerheten på klienten?

Når du plugger nettverkskabelen til din maskin, så er du et potensiellt offer for crackere.

Det samme gjelder programvaren du bruker for å koble deg på nett og bruker på nettet.

SoB-klienten eller andre DC-klienter for den saks skyld er nok intet unntak.

Men som de fleste oppegående mennesker sikrer man seg med Brannmurer og Antivirusprogrammer.

Programmererne av SoB-klienten og serversoftwaren sørget også for å holde kommunikasjonsprotokollen

hemmelig av sikkerhetsårsaker, slik at ingen kan utnytte eventuelle sikkerhetshull.

Det som er fint med SoB-klienten er at den bruker svært kort tid på å kontakte serverene for å laste opp nye 'blocks', slik at det er høyst vanskelig å f.eks sniffe på dataene man sender eller mottar.

Leste et sted at de som gnåler mest om sikkerhet i programmer osv. , er de som hverken har brannmur eller

AV-software installert på maskinen sin. Da er man skyld i sin egen elendighet hvis man blir rammet.

Gjør deg selv en bjørnetjeneste og installér brannmur og AV programmer på maskinen din, så er ikke dette her noe problem.

Har du en router med innebygd brannmur, trenger du ikke å installere brannmur på maskinen din.

Bare sørg for at softwaren i routeren er oppdatert med den nyeste firmwaren.

Utnytter klienten spesialinstruksjoner som MMX, SSE, SSE2 osv.?

Ja det gjør den.

Klienten finner ut av hvilken type prosessor du har og bruker spesialrutiner skrevet spesiellt

for den prosessoren du har.

Dette er for å utnytte CPUen max.

Utnytter klienten HT på P4 prosessorer?

Det vet jeg faktisk ikke.

Hvorfor ikke bare prøve? Husk å gi tilbakemelding til oss.

Vil CPU'n min jobbe 100%?

Ja, det vil den.

Som sagt så vil klienten utnytte all ledig prosessortid (CPU-cycles) til sin fordel.

Hvis et program som du kjører bruker 30%, vil klienten bruke 70%.

Bruker du 85%, vil klienten bruke 15%.

Får du problemer med ustabilitet eller varmeproblemer så har du et problem med datamaskinen din

og ikke klienten.

Faktisk så er det mange som kjører et eller annet DC prosjekt på dataen sin over tid for å

stressteste maskinen sin.

Man kan også forandre hvilken prioritet klienten skal kjøre på.

Åpne klienten. Klikk på 'config'-knappen og velg enten Normal, Low eller Idle og klikk 'Save'-knappen.

Normal: Klienten blir tildelt lik prosessortid som de fleste andre normale programmer.

Low: Klienten blir tildelt mindre tid enn andre normale programmer.

Idle: Klienten får den prosessortid som blir til overs etter att de andre programmene har fått sitt.

*UPDATE*

I Linux-klienten kan man kjøre med disse prioritetene:

1 - realtime priority

2 - high priority

3 - normal priority

4 - low priority

5 - idle priority

Takk til HW_Cisco for den informasjonen.

Er du en DC-entusiast som oss, kjører du på Normal prioritet.

Hvis ikke kjører du på Low eller Idle.

Prøv deg frem og se hva som passer deg best.

Er det mulig å laste ned flere workunits?

Per idag så kan ikke selve klienten laste ned fler en 1 workunit om gangen.

Det finnes forøvrig et 3de parts program som kan cache workunits eller 'tests' som det heter.

NB! Har ikke brukt dette programmet, så jeg vet ikke hvordan det fungerer.

Tilbakemeldinger fra dere blir satt pris på.

Kan klienten starte seg selv etter en reboot?

Ja, Åpne klienten ved å klikke på 17 tallet i systemtrayet nederst i høyre hjørnet av skjermen.

Klikk på 'Config'-knappen.

Huk av på 'Auto-start on Windows boot', klikk 'Save' og klienten skal starte automatisk neste gang du starter maskinen din.

Finnes det mer informasjon om dette prosjektet?

Ja, ta en titt HER for mer informasjon.

Statistikk

Prosjekt stats

Team Norway Stats

Kontakt oss

Team Norways hjemmeside

Team Norways forum

Med Vennlig Hilsen

Sceptic

Endret av Sceptic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg ser ingen grunn til at du skal få så mye kjeft for å synes det, alle må jo få lov til å synes hva de vil og utrykke det...

Men de fleste som er med på dette prosjektet er med pga konkuransen som forsåvidt er spennende nok. Jeg er forøvrig litt lei av D2OL og kjører derfor SoB akkurat nå selv om jeg synes at medisinske prosjekter er bedre å donere bort CPU tiden sin til.

Lenke til kommentar

Dere kan lese mere om Sierpinski tall her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sierpinski_number

Og hvis noen syns prosjektet er meningsløst, så er det bare å surfe videre, ingen som tvinger noen til bli med! Tror ikke prosjektet er mer meningsløst enn counterstrike etc..

Finns en del folk her i verden som er interessert i matematikk, prosjektet er midt i blinken for de.

Endret av don_Vito
Lenke til kommentar
Du kødder vel? :scared:

-Det der må vel være kandidat til definisjonen av "meningsløst"! :thumbdown:

Innlys meg i hensikten...

Vel, jeg må si at hadde jeg vært deg hadde jeg benyttet denne muligheten til å kunne bidra til matematisk forskning. Det er vel kanskje det fagområde som driver samfunnsutviklingen mest av alt. Når du tenker over det er det ikke mye forskning som drives uten nokså mye matematikk involvert. Det er klart man kan diskutere nytten av å finne primtall, men i dette tilfellet dreier det seg mer om å finne ut hvorfor det ikke er flere primtall enn å finne selve primtallene. Matematikere er rett og slett veldig forundret over teorien Sierpinskis lanserte.

Les mer her: Math Trek

Utsagn som at "jeg hater matte" er så fordømt fjortis… Prøv å løft blikket eller surf videre

:roll:

Prosjektet er faktisk veldig gøy! Statistikken er god og vi klatrer på listene. Jeg har også lært en del matematikk. Miljøet blant oss som driver med dette er også veldig godt.

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Kvifor trur de at "78557 er det minste eksisterende Sierpinski nummer" er det ein bakgrunn for akkurat det talet? Eller er det berre vill gjetting.

Synest at det verkar interesant. Men er det sannsynleg at 78557 er det minste Sierpinski nummeret eller er det like sannsynleg at 75887 er det minste?

Lenke til kommentar
Hmm jeg trekker det herved tilbake, dog jeg fremdeles ikke ser nytteverdien i det..

-Dessuten sa jeg aldri, verken direkte eller udirekte at jeg hater matte eller at matte er dumt...

Nei, det har du rett i. Skulle kanske sagt at det ikke var ment til deg. Det var noen andre lenger oppe i tråden som sa det. Vel, prosjektet er gøy og kan faktisk anbefales. :thumbup:

EDIT: ... og i motsetning til mange andre DC prosjekt der man håper å kanskje støte på noe, eller finne noe som kan ha medisinsk verdi er dette prosjektet klart avgrenset. 17 tall må sjekkes ut, 5 er ferdig og 12 gjenstår før prosjektet avsluttes. Enkle fakta, og garantert suksess før eller siden.

Endret av Øyst
Lenke til kommentar
Hmm jeg trekker det herved tilbake, dog jeg fremdeles ikke ser nytteverdien i det..

-Dessuten sa jeg aldri, verken direkte eller udirekte at jeg hater matte eller at matte er dumt...

Nei, det har du rett i. Skulle kanske sagt at det ikke var ment til deg. Det var noen andre lenger oppe i tråden som sa det. Vel, prosjektet er gøy og kan faktisk anbefales. :thumbup:

EDIT: ... og i motsetning til mange andre DC prosjekt der man håper å kanskje støte på noe, eller finne noe som kan ha medisinsk verdi er dette prosjektet klart avgrenset. 17 tall må sjekkes ut, 5 er ferdig og 12 gjenstår før prosjektet avsluttes. Enkle fakta, og garantert suksess før eller siden.

Er det bevist at 5 av de ikke er Sierpinski tall?

Lenke til kommentar

Godt poeng!

SETI er et sånn prosjekt, mange cpu-timer til ingen nytte der.. ;)

Men er man interessert i det så..

Endret av don_Vito
Lenke til kommentar

Godt poeng!

Vel.. Hva er egentlig vitsen med Sierpinski nummerene? Hva er vitsen med å finne ut av dette? Kan resultatet brukes til noe vettug innen mattematikken?

Når det gjelder Folding@Home så ser jeg svært stor nytteverdi av det, men jeg vil bare si at jeg ser en viss nytteverdi av SEIT@Home også. Poenget er å lære mer om radiostråling, hva som forstyrrer slike og hva som kan lage slike ute i rommet. Det hele er selvfølgelig under påskudd av å lete etter E.T. men jeg tror man kan lære mye nyttig om radistråling i rommet også.

Lenke til kommentar
En annen ting, har de faktisk bevist at 78557 er et Sierpinski tall? Og hvordan i så fall :dontgetit: ?

The Sierpinski problem is to prove conclusively what the smallest Sierpinski number really is.  Some Sierpinski numbers can be formally proved, and the smallest of these is 78557.  But there are 39276 odd-numbered integers between 0 and 78557... what about them?

Mathematicians strongly suspect that 78557 really is the smallest Sierpinski number of all.  Proving it conclusively is another matter!  The only way to be sure is to prove that all the odd integers that are smaller than 78557 are not valid Sierpinski numbers, and as of early 2002, all but seventeen of them had been eliminated.

Hentet fra: http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=143

Lenke til kommentar

Godt poeng!

Vel.. Hva er egentlig vitsen med Sierpinski nummerene? Hva er vitsen med å finne ut av dette? Kan resultatet brukes til noe vettug innen mattematikken?

Når det gjelder Folding@Home så ser jeg svært stor nytteverdi av det, men jeg vil bare si at jeg ser en viss nytteverdi av SEIT@Home også. Poenget er å lære mer om radiostråling, hva som forstyrrer slike og hva som kan lage slike ute i rommet. Det hele er selvfølgelig under påskudd av å lete etter E.T. men jeg tror man kan lære mye nyttig om radistråling i rommet også.

Først av alt vil jeg anbefale å les artikkelen i Math Trek. Det er godt forklart der, og jeg kan ikke forklare det bedre. Jeg har lest det jeg har kommet over om dette, men jeg er ikke matematiker så det er kanskje best at noen med peiling kan komme med utdypende kommentarer.

Videre: Jeg ser også verdien av F@H og til og med SETI, og har deltatt i begge over lengre tid. Men det slo meg at det var veldig uvant å ikke bare lete blant uendelig mange muligheter, men faktisk eliminere en etter en blant en gitt mengde mulige.

Når du sikter til indirekte forskningsgevinster vil jeg tro at dette også vil kunne gjelde SoB. Universitetet i Oslo har faktisk også tilsynelatende engasjert seg i denne saken.

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Mao, det er intet bevis for at 78557 er e Sierpinksisk tall og den eneste måten er å prøve ut alle kombinasjoner ut i uendeligheten? Og som kjent er uendelig uendelig, noe som får meg til å tvile at det finnes et slikt tall i det hele tatt...

EDIT: 999 innlegg :D

Endret av So
Lenke til kommentar
Mye spam har nå blitt slettet fra tråden. Greit at dere ikke ønsker å delta, men ikke spam her for det.

si meg. ble innlegget mitt fjernet ?

mener jeg var nummer 2 til å kommentere dette.. hmm...

lurer bare fordi jeg syntes det var litt rart :)

Edit:

mener ikke at det jeg skrev var spam i hvertfall.

Endret av palh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...