Rexen Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg har fra før en "Apacer 512 mb DDR pc2700 PC-333"-brikke. Hvis jeg skal kjøpe en ny 512 brikke, må/bør den ha samme hastighet/være samme produsent?? Jeg har hørt at den raskeste brikken blir klokket ned til den laveste, fordi de må jobbe med lik hastighet. Er det sant? Hovedkortet mitt har sånn dual-channel til ram, men jeg vet ikke om det har noe å si. Kort sagt: Bør jeg kjøpe en helt lik brikke? HK: "MSI Socket-A nForce2-18D ATX" (det står K7N2 på pakken, hvis det er noe hjelp. ") Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Ja, ja. Du bør nok kjøpe en lik brikke EDIT: eller bedre som Apollox foreslo Endret 9. juni 2004 av ace_ventuora Lenke til kommentar
Rexen Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Takk for raskt svar. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 jeg ville heller kjøpt en PC3200 brikke (ikke så mye dyrere), så slipper du å bytte begge brikker ved evt. oppgradering til et system som kjører på 200Mhz fsb (athlon64, pentium4 osv.) Lenke til kommentar
Rexen Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Men hvis jeg kjøper en PC3200 brikke, så vil den bli klokket ned så lenge jeg har den andre?? Og hva med latency? Min brikke har CL 2.5, og den 3200 brikken jeg ser har CL 3. Går dette greit? Blir den siste "klokket ned" til 2.5? (eller er det bedre jo lavere det er?) Og MÅ jeg bytte ut 2700 brikkene hvis jeg skal ha nytt HK/CPU senere? (så lenge det fremdeles er DDR osv.) Eller blir det bare en flaskehals? Edit: Så nettopp at en 512mb 3200 brikke er BILLIGERE enn en 512mb 2700 brikke. Rart. (Hvis det er bedre jo mindre CAS-latency det er, så er det kanskje ikke så rart likevel. ) Hvis det ikke blir noen ekle bivirkninger av å ha brikker med forskjellig hastighet, så er det vel ikke noe spørsmål likevel. Endret 9. juni 2004 av Rexen Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Men hvis jeg kjøper en PC3200 brikke, så vil den bli klokket ned så lenge jeg har den andre?? Tja, de vil sannsynligvis kjøre sync. med FSB, så hvis FSB er 166 mhz, så bil PC2700 brikken kjøre på full hastighet, mens PC3200 brikken vil kjøre 34mhz underklokket. Noe som ikke burde by på problemer Og hva med latency? Min brikke har CL 2.5, og den 3200 brikken jeg ser har CL 3. Går dette greit? Blir den siste "klokket ned" til 2.5? (eller er det bedre jo lavere det er?) Bedre jo lavere. Vet ikke sikkert hvordan det blir ved å sette inn brikker med 2 forskjellige latencies ytelsesmessig, men tror nok ikke du ser store forskjellen i praksis. Og MÅ jeg bytte ut 2700 brikkene hvis jeg skal ha nytt HK/CPU senere? (så lenge det fremdeles er DDR osv.) Eller blir det bare en flaskehals? Dette er jeg ikke helt sikker på... Tror det kommer an på om multiplier på CPU er låst, hvis ikke så kan du bare kompansere det tapet av klokkefrekvens du får ved å gå ned fra 200 -> 166Mhz, ved å øke FSB. Ellers må du enten kjøre PC2700 brikken overklokket til 200mhz (hvis den klarer det) ellers må du vel kjøre hele systemet på en lavere frekvens (please rett meg hvis jeg tar feil her) Hvis det ikke blir noen ekle bivirkninger av å ha brikker med forskjellig hastighet, så er det vel ikke noe spørsmål likevel. Det burde gå bra, jeg kjenner mange som kjører både 2100, 2700 og 3200 brikker i et 133Mhz fsb system, og det går fint. Men det kan jo kanskje variere fra system til system (hardwarekonflikter er som kjent ganske uforutsigbare) Endret 9. juni 2004 av apollox Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Sjekk posten min: Her Ikke sikkert at dette er så lett med Apacer-RAM... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Og hva med latency? Min brikke har CL 2.5, og den 3200 brikken jeg ser har CL 3. Går dette greit? Blir den siste "klokket ned" til 2.5? (eller er det bedre jo lavere det er?) Bedre jo lavere. Vet ikke sikkert hvordan det blir ved å sette inn brikker med 2 forskjellige latencies ytelsesmessig, men tror nok ikke du ser store forskjellen i praksis. Tror bare du kan justere timings på alle brikkene som en helhet På en annen så kjører den PC3200-brikken på PC2700 hastighet og da vil du kanskje klare 2,5-3-3-x Lenke til kommentar
Redeemer Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 rammen må ikke nei. Men de/den stiller seg til hastigheten til den laveste brikka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå