Gå til innhold

Defekt Cpu?

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en ny AMD Athlon Xp 3000+.

Før jeg monterte cpu'en var systemet helt stabil, etter kan jeg ikke kjøre 3dmark eller spille et eneste spill uten at systemet henger seg og restarter.

Etterhvert som jeg bare roter rundt i windows klikker også pc'en etterhver og restarter.

Tenkte først kanskje at den ble for varm, men ligger fint på 40grader.

Men cpu'ens indre temp. er på rundt 70grader.

Veit ikke hvem jeg skal forholde meg til egentlig, men tror ikke den er for varm..

Kjøleribba er iallefall ikke varm i det hele tatt. Under romtemp.

Er cpu defekt eller for varm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på verdien som står i bios, det er den du kan forholde deg til. Hadde det ikke vært kontakt mellom cpu og kjøleribba hadde cpu tatt kvelden ganske snart.

Det du kan prøve er å øke Vcore noen hakk, kan godt være at det er det som er problemet...

Lenke til kommentar

Skriv ned hva slags komponenter du har:

CPU vifte

Hovedkort

Ram

70c er litt mye. Har du innstallert chipsett driverne? Hvis du har et VIA hk må du laste ned 4 in 1 driverne, nå kalt Hyperion.

Jeg hadde en Duron 1.3 Ghz som ble for varm med en kjøler som "skulle" klare å kjøle den ned godt nok. Det stod ca 90c på bios temp. viseren. Win98 kræsja på de merkligste måter, men XP gikk bedre. Lånte en ny kjøler av en venn og alt gikk fint. Den cpu'en er død nå etter at jeg moste den... Skulle skru på en mer stillegående vifte på ribba mens det hele fortsatt satt på hovedkortet... ikke akuratt det smarteste jeg har gjort.

Lenke til kommentar

AMD Athlon Xp 3000+

Zalman CNPS7000A-AlCu

Abit KD7-RAID

512 + 256 DDR PC 2100 Twinmos

Er det cpucore eller surface temp. jeg skal gå ut ifra?

Kjøleribba er ikke varm engang, så jeg tviler på at den er for varm.

Hva hjelper det å stille opp vcore?

EDIT:

Stilte akkurat på vcore, satt den op til 1.675 fra 1.650 no som resulterte til at den restartet med en gang den kom inn i windows.

Endret av TanNKreM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ref. den tråden du hadde under skjermkort.. pga. dårlig 3DMark01-score...

Da hadde du en 1700+ i PC'n.. Hva var/er FSB for denne? 266? (133).

Har du endret FSB til 333 (166) for den nye CPU'n.. det er vel denne her du har kjøpt kanskje?

Da tror jeg du er heldig som i det hele tatt får starta Windows.. da du nok bør se å få oppgradert til (minst) DDR333 mht. RAM-brikkene dine..

Men dette er jo såpass elementært? at du har tenkt på det... og kjører med FSB 266 (133). Eller?

Det er jo heller ikke noe stort sjakktrekk å kjøre med to fysisk ulike minnebrikker, men det går jo oftest greit det også... ;)

Edit: som vanlig.. masse skriveleifer...og feil link :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...