Gå til innhold

Harddisken min skrumper inn - hva skjer???


Anbefalte innlegg

Jeg har en 40 GB harddisk, det vil si HADDE. Problemet er at det "forsvinner" 100 MB i uka til ingenting. Jeg har ikke lagret noen dokumenter av betydning og jeg har slettet alle mailer og tømt papirkurven. Er det noen som har en forklaring på dette? Det er den brukte andelen som øker, total plass til disposisjon er konstant. Totalt er det nå "gått med " 700 MB til ingengting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjeld Win98 SE, kanskje også ME??

Det er ikkje sikkert det gjeld i dette tilfellet.

 

Husk å sjekk størrelsen på "Temporary Internet Files"

også etter at du har "tømt" den med IE.

Min var fortsatt 260MB etter tømming.

 

skjult folder "content.ie5" har en skjult fil

desktop.ini som gjer at innhaldet ikkje vert vist

i explorer.

 

Dersom desktop.ini fila vert sletta, og du ikkje har oppe eller åpnar Internet Explorer så kan du sjå

ein del mapper der inne.

 

Neste gong IE vert starta, så vert mappene skjult.

 

mvh

 

Bent

Lenke til kommentar

* sjekk alle temp/tmp kataloger på harddisken. Som regel kan alt derifra fjernes uten å skade noe.

 

* slett alle *.chk filer i rota av alle partisjonene. (sånn bajs som legger seg i rot hvis du kjører scandisk i dos)

 

siste punkt hender ofte til meg siden jeg kjører 98SE, men hva er egentli 98ME? skriveleif?

Lenke til kommentar

Dersom du har WinME tror jeg svaret er forholdsvis enkelt. Dersom "System Restore"-funksjonen er aktivert (og det er den, per default) lagres et par MB hver gang maskinen slås av som arkvifiler. Over tid kan dette akkumuleres til et par gigs. Arkivfilene som System Restore lager vises ikke normalt i utforsker. Lagringsplassen som System Restore opptar kan lett gjenvinnes ved å skru av funksjonen (da slettes alle arkivfilene). Så kan man eventuelt skru på funksjonen igjen neste gang man starter opp).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-15 08:31, brutus skrev:

Jeg har en 40 GB harddisk, det vil si HADDE. Problemet er at det "forsvinner" 100 MB i uka til ingenting. Jeg har ikke lagret noen dokumenter av betydning og jeg har slettet alle mailer og tømt papirkurven. Er det noen som har en forklaring på dette? Det er den brukte andelen som øker, total plass til disposisjon er konstant. Totalt er det nå "gått med " 700 MB til ingengting.




 

Forsvinner det totale antall GB, eller blir den brukte plassen spist opp?

Lenke til kommentar

Søk etter alle filer på harddisken (*) og list dem deretter etter størrelse for å finne eventuellt syndere som tar masse plass.

 

Gjør det samme en gang til og list dem etter og dato sist endret for å finne eventuelle filer som oppdateres / vokser o.l. pga. f.eks. virus eller 'feil' instillinger mht backup / cache o.l.

Lenke til kommentar

Dersom harddisken din er "litt" defekt, vil det oppstå mange bad blocks som sperres slik at det ikke kan skrives noe til de. Disse vil da trekkes fra den opprinnelige størrelsen på harddisken, og ledig plass skrumper tilsvarende inn. Får man mange bad blocks så er harddisken defekt og må byttes.

 

Kjør en full scandisk med sjekk av hele diskoverflaten så får du svar på om dette er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...