brutus Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Jeg har en 40 GB harddisk, det vil si HADDE. Problemet er at det "forsvinner" 100 MB i uka til ingenting. Jeg har ikke lagret noen dokumenter av betydning og jeg har slettet alle mailer og tømt papirkurven. Er det noen som har en forklaring på dette? Det er den brukte andelen som øker, total plass til disposisjon er konstant. Totalt er det nå "gått med " 700 MB til ingengting. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Skriv litt om setupen din da..hva slags OS osv... AKIRA Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Høres ut som du har virus. Er mange virus som kopierer seg selv til mange filer på HDen din og dermed spiser plass helt til du har 0 byte igjen Lenke til kommentar
brutus Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Takk for svar så langt. Når det gjelder OSet er det win 98 ME. En helt standard installasjon med Norton 2002 viruskontroll. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Når merka du at du mister plass? Innstallert noen tvilsomme programmer i det siste? Og selvsagt, oppdatert virusdefinisjonene? Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Kan du ikke abre søke etter alle filer over 100mb? Et tips, ? Prøv og å finn alle .tmp filer osv.... Prøvd den diskcleanup som følger med Win98? Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Du kan og se på dette prog'et her http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/dd20020415...839_er_52972304 Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Hørtes mystisk ut. bare noen generelle tips: 1. C:windowstemp -katalogen bruke å samle på en masse tøv. Prøv å slett ting og tang der en gang i blandt... 2. Tøm "Temporary Internet Files" med gjevne mellomrom. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Dette gjeld Win98 SE, kanskje også ME?? Det er ikkje sikkert det gjeld i dette tilfellet. Husk å sjekk størrelsen på "Temporary Internet Files" også etter at du har "tømt" den med IE. Min var fortsatt 260MB etter tømming. skjult folder "content.ie5" har en skjult fil desktop.ini som gjer at innhaldet ikkje vert vist i explorer. Dersom desktop.ini fila vert sletta, og du ikkje har oppe eller åpnar Internet Explorer så kan du sjå ein del mapper der inne. Neste gong IE vert starta, så vert mappene skjult. mvh Bent Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 * sjekk alle temp/tmp kataloger på harddisken. Som regel kan alt derifra fjernes uten å skade noe. * slett alle *.chk filer i rota av alle partisjonene. (sånn bajs som legger seg i rot hvis du kjører scandisk i dos) siste punkt hender ofte til meg siden jeg kjører 98SE, men hva er egentli 98ME? skriveleif? Lenke til kommentar
Kjartan73 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Dersom du har WinME tror jeg svaret er forholdsvis enkelt. Dersom "System Restore"-funksjonen er aktivert (og det er den, per default) lagres et par MB hver gang maskinen slås av som arkvifiler. Over tid kan dette akkumuleres til et par gigs. Arkivfilene som System Restore lager vises ikke normalt i utforsker. Lagringsplassen som System Restore opptar kan lett gjenvinnes ved å skru av funksjonen (da slettes alle arkivfilene). Så kan man eventuelt skru på funksjonen igjen neste gang man starter opp). Lenke til kommentar
unwill Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Prøvd å ta en liten scandisk og se om det er noen bad sectors osv ? Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Quote: On 2002-04-15 08:31, brutus skrev:Jeg har en 40 GB harddisk, det vil si HADDE. Problemet er at det "forsvinner" 100 MB i uka til ingenting. Jeg har ikke lagret noen dokumenter av betydning og jeg har slettet alle mailer og tømt papirkurven. Er det noen som har en forklaring på dette? Det er den brukte andelen som øker, total plass til disposisjon er konstant. Totalt er det nå "gått med " 700 MB til ingengting. Forsvinner det totale antall GB, eller blir den brukte plassen spist opp? Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Søk etter alle filer på harddisken (*) og list dem deretter etter størrelse for å finne eventuellt syndere som tar masse plass. Gjør det samme en gang til og list dem etter og dato sist endret for å finne eventuelle filer som oppdateres / vokser o.l. pga. f.eks. virus eller 'feil' instillinger mht backup / cache o.l. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Dersom harddisken din er "litt" defekt, vil det oppstå mange bad blocks som sperres slik at det ikke kan skrives noe til de. Disse vil da trekkes fra den opprinnelige størrelsen på harddisken, og ledig plass skrumper tilsvarende inn. Får man mange bad blocks så er harddisken defekt og må byttes. Kjør en full scandisk med sjekk av hele diskoverflaten så får du svar på om dette er problemet. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 System restore filer, temporary internetfiles, andre temp filer, jattajatta. Det er mye som kan redusere plassen din:) Følg med på c:windows og c:progra~1 og sjekk om disse vokser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå