toretors Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Nja, Adobe mister jo halve inntekten hvis dem kutter ut photoshop for mac, var uansett Premiere dem kuttet ut. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Bra at han ikke skal ha Mac Er ikke helt sikker her, men har ikke Adobe uansett sluttet å porte Illustrator til Mac? Det var da iallefall snakk om det for en stund siden. Edit: Det ser ikke ut til å stemme nei. Hvilket program var det da snakk om? De har ikkje sluttet med noe, foruten Premier, dette pga Apple sitt eget video program FinalCut har tatt rotta på Premier hos mac-brukere. Det var rett å slett ikkje noe marked. EDIT: Litt sen, jaja... Endret 10. juni 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Cera Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 t41p og t42 per nok i en litt høyere prisklasse en hva denne kameraten hadde tenkt seg, men ellers så passer de perfekt. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Tror dere NW800 er bra, da? Holdbar, lite støy, god skjerm osv.? Lenke til kommentar
Maj.Ziegler Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Vel, testet akkurat en 1.6 centrino med 9000 Ati, mot en 1.4 centrino med 9700 Ati den første fikk 1284 poeng i 3dmark 2003 den andre fikk 2591 poeng i 3dmark 2003 Så til grafisk arbeid er vel valget klart... Denne kan da bygges ut med mer minne...og evt større disk...Koster 14000,- TM 292LMi Centrino-Mobile-1.5 512MB 40GB 15" DVD-RW(D) Radeon-9700 XP-Pro-M, LX.T4406.036 Ziegler Endret 10. juni 2004 av Maj.Ziegler Lenke til kommentar
Filla Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Den lap'n du snakker om Ziegler har rett ut sagt en elendig oppløsning på skjermen (1024x768). Så til grafisk arbeid er vel valget klart Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Hvorfor ikke Mac spør nå jeg...?Skal du jobbe med grafikk/press/video/multimedia finnes det ikke bedre alternativ. Og nå han likevel vil svi av 25 høvdinger er det intet problem å anskaffe en 15" Powerbook... Men han om det... Det er det samme for meg hva folk velger å bruke, men skal man ha det beste så.... bullshit, sorry språket, sitter på ett arkitektkontor å tegner på mac, har gjort det de siste 5åra. Mac er treigere enn pc, mindre brukervennlig i form av programtilgjengelighet, kræsjer minst like ofte som pc, og har problemer med minnehåndtering. i tlllegg blir powerbook serien uhyggelig varm pga slim design. det slimme designet gjør også at den er mindre støtssikker. Greit nok, sitter sikkert på tyngre 3d baserte programmer enn dere som driver med grafisk design men de samme programmene bruker også mye prossessor og minne til opptegning av fasader og snitt fra 3d modeller som gjøres om til linjer dvs. matematiske operasjoner, det er her man merker forskjellen alt som ikke bruker openGL eller d3d har mer brukt for rå prosessorkraft og mye minne og bra håndtering av dette. der mener jeg at mac møter litt veggen. Har med at osx ikke er godt nok utviklet ennå og at teknologien på systemet henger etter. Bare på å kjøre osx bruker mac mellom 3 og 400mb ram hvis du har det tilgjengelig i fargehåndtering og design (designet på maskinen) er mac kanskje bedre, men ikke på mye annet. gode skjermer har de også Men tegneprogrammer som AutoCAD som er/har vært rein 2D får man ikke engang til mac (sitter på en G4 1ghz 17" widescreen powerbook med 1024mb ram, og GForceMx 64mb grafikkkort OS X 10.3.4.) Bullshit right back at you! Nå er det grafiske programmer han skal bruke maskinen til , ikke AutoCad og andre 3d programmer! Sitter her med min 2.8GHz FujitsuSiemens maskin ved siden av en PowerBook 1.25 GHz. Hastigheten i Photoshop og Illustrator er så og si identiske. Noen ting går fortere på Mac'en (Imageresize, rotate) mens andre ting går fortere på PC'n (fill bucket, gussian blur). PC'n min blir mye varmere, veier 1 kilo mere, crasher 10 ganger så mange ganger og man bruker utrolig mye mere tid på å få den til å fungere bra. Med et tastetrykk på Mac'en kan man styre Quake gjennom mobiltelefonen om man har bluetooth. Noe jeg ikke en gang har drömt om å teste på PC'n. Om jeg åpner activity viewer på min iBook så bruker maskinen langt under 200 MB ram når jeg ikke har satt i gang noen programmer så jeg vet ikke hva du babler om. Lenke til kommentar
xpert Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Vel, testet akkurat en 1.6 centrino med 9000 Ati, mot en 1.4 centrino med 9700 Ati den første fikk 1284 poeng i 3dmark 2003 den andre fikk 2591 poeng i 3dmark 2003 Så til grafisk arbeid er vel valget klart... Denne kan da bygges ut med mer minne...og evt større disk...Koster 14000,- TM 292LMi Centrino-Mobile-1.5 512MB 40GB 15" DVD-RW(D) Radeon-9700 XP-Pro-M, LX.T4406.036 Ziegler Grafisk arbeid er ikke det samme som antall poeng i 3D mark, slutt og surr. IBM, Mac eller Acer er mine anbefalinger. Dell og Fujitsu Siemens er billige plastleketøy som ikke tåler å være med på leken. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) sablabra:De hadde jo hyggelige priser, men man må vel legge til norsk moms hvis man bestiller derfra, og da blir det jo for dyrt igjen. Med mindre man kan trekke fra dansk moms først... Jeg leste om en annen som hadde kjøpt derfra og han sa at han ikke betalte moms. Jeg tror ikke det var noen firmaavtaler. Jeg kan søke gjennom forum å se om jeg finner det igjen EDIT: Du kan kjøpe uten moms men da blir det ulovlig. fant noe HER Endret 10. juni 2004 av sablabra Lenke til kommentar
brainware Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Det finnes noen IBM R50P til ned mot 25000, men da må ibm's nettside sjekkes mot modellnummeret for å se om den er tilstrekkelig utstyrt. Ellers er det HP NW8000 som ligger innenfor budsjettet hvis han ikke skal ha dvd skriver også. Det er i tillegg bare IBM t42P som leveres med 1600x1200 skjermen, ellers er t41P vel også velegnet, men "bare" SXGA+ skjerm, og samtidig også i en høy prisklasse; P utgaven står nemlig for "performance". Men altså er det de bærbare "grafiske arbeidsstasjonene" som er utstyrt med 1600x1200 skjermen. Her er en link til en leverandør som kan levere begge NDS Når det gjelder HP NW8000 er det noen leverandører som har erstattet skjermkortet (Fire GL2) med ATI9600, så sjekk også dette hvis det blir aktuellt. Jeg har sett en del gode kritikker på HP's skjermer iår, og ville tro at 1600x1200 skjermen på NW8000 er superbra. Maskinene leveres av så mange at det må gå an å få sett på den et sted. Lenke til kommentar
Maj.Ziegler Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Mener du at 3dmark ikke gir noen pekepinn om Pcens 3d-ytelse...? vet du hva grafisk arbeid er? 2 av mine kamerater er 3d-designere, med 3dstudio-max som hoved-verktøy...Selvfølgelig har grafikkchipen noe å si. Scorene jeg postet er ment for å se forskjellen i ytelse på de to forskjellige oppsettene. Ziegler Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Vel, testet akkurat en 1.6 centrino med 9000 Ati, mot en 1.4 centrino med 9700 Ati den første fikk 1284 poeng i 3dmark 2003 den andre fikk 2591 poeng i 3dmark 2003 Så til grafisk arbeid er vel valget klart... Denne kan da bygges ut med mer minne...og evt større disk...Koster 14000,- TM 292LMi Centrino-Mobile-1.5 512MB 40GB 15" DVD-RW(D) Radeon-9700 XP-Pro-M, LX.T4406.036 Ziegler HAHA dette er det dummeste jeg har sett. Det du sier om 3Dmark har ikke shiten å gjøre med grafikkarbeid å gjøre. Vil anbefalle IBM siden de har best kvalitet, og ikke gir ut noe halvgodt. De er litt dyrere men det er en god grund til det. Det du skal ha er en god CPU og mye minne. GF har ikke noe å si egentlig. Et GF4 er nok. Å kjøpe en 9700mobil er overkill. Det som også kan være lurt er å ha en ekstern skjerm og en ekstern HD. Ikke kjøp en slepbar maskin, men en lett maskin det er forferdelig å slepe med deg en 5Kg monster, som suger ut batteriet. Så ikke kjøp P4 mobile, men en Mobile- M CPU. Ser at du ikke vill ha mac, noe som er forståelig, men i denne saken er det rett og slett idiotisk, men men. Ville anbefalle deg å gå rundt å prøve maskinen før du bestemmer deg, så du ikke får noen overaskelser når du får den i posten. Se om tastaturet er behagelig, om den lager noen så lyder, osv. Lykke til Hehe en liten forskjell mellom PPC og x86 computers like genes / defective and failure prone / dude, you got a Dell computers like girls / nice curvaceous money traps / dude, you got a Mac Endret 11. juni 2004 av Macfan Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Mener du at 3dmark ikke gir noen pekepinn om Pcens 3d-ytelse...? vet du hva grafisk arbeid er? 2 av mine kamerater er 3d-designere, med 3dstudio-max som hoved-verktøy...Selvfølgelig har grafikkchipen noe å si. Selvfølgelig gir 3dmark en god pekepinn på 3d-ytelse. Men det er ikke 3d vi snakker om her. Grafisk design foregår ikke i 3dstudio, men i adobe illustrator og phososhop. 3d design er noe helt annet. Himmel... macfan: Han skal bruke maskinen til så mye annet enn grafisk arbeid også, men det er som sagt det grafiske han trenger en kraftig maskin for, ellers kunne han kjøpt noe billig skrap. brainware: Takk for info og advarsel. Vi skal være nøyaktige når vi evt. bestiller. sablabra: Takk for avklaringen. Tror han ikke har lyst til å begi seg ut på det der... Lenke til kommentar
crownjewel Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hvorfor ikke Mac spør nå jeg...?Skal du jobbe med grafikk/press/video/multimedia finnes det ikke bedre alternativ. Og nå han likevel vil svi av 25 høvdinger er det intet problem å anskaffe en 15" Powerbook... Men han om det... Det er det samme for meg hva folk velger å bruke, men skal man ha det beste så.... bullshit, sorry språket, sitter på ett arkitektkontor å tegner på mac, har gjort det de siste 5åra. Mac er treigere enn pc, mindre brukervennlig i form av programtilgjengelighet, kræsjer minst like ofte som pc, og har problemer med minnehåndtering. i tlllegg blir powerbook serien uhyggelig varm pga slim design. det slimme designet gjør også at den er mindre støtssikker. Greit nok, sitter sikkert på tyngre 3d baserte programmer enn dere som driver med grafisk design men de samme programmene bruker også mye prossessor og minne til opptegning av fasader og snitt fra 3d modeller som gjøres om til linjer dvs. matematiske operasjoner, det er her man merker forskjellen alt som ikke bruker openGL eller d3d har mer brukt for rå prosessorkraft og mye minne og bra håndtering av dette. der mener jeg at mac møter litt veggen. Har med at osx ikke er godt nok utviklet ennå og at teknologien på systemet henger etter. Bare på å kjøre osx bruker mac mellom 3 og 400mb ram hvis du har det tilgjengelig i fargehåndtering og design (designet på maskinen) er mac kanskje bedre, men ikke på mye annet. gode skjermer har de også Men tegneprogrammer som AutoCAD som er/har vært rein 2D får man ikke engang til mac (sitter på en G4 1ghz 17" widescreen powerbook med 1024mb ram, og GForceMx 64mb grafikkkort OS X 10.3.4.) Bullshit right back at you! Nå er det grafiske programmer han skal bruke maskinen til , ikke AutoCad og andre 3d programmer! Sitter her med min 2.8GHz FujitsuSiemens maskin ved siden av en PowerBook 1.25 GHz. Hastigheten i Photoshop og Illustrator er så og si identiske. Noen ting går fortere på Mac'en (Imageresize, rotate) mens andre ting går fortere på PC'n (fill bucket, gussian blur). PC'n min blir mye varmere, veier 1 kilo mere, crasher 10 ganger så mange ganger og man bruker utrolig mye mere tid på å få den til å fungere bra. Med et tastetrykk på Mac'en kan man styre Quake gjennom mobiltelefonen om man har bluetooth. Noe jeg ikke en gang har drömt om å teste på PC'n. Om jeg åpner activity viewer på min iBook så bruker maskinen langt under 200 MB ram når jeg ikke har satt i gang noen programmer så jeg vet ikke hva du babler om. hehe, kanskje litt dumt å sammenlikne en fujitsu simens 2.8ghz med en G4 powerbook når powerbooken koster 10000kr mer. Men uansett, titta ikke på aktivitymonitor rett etter omstart forrige gang, har gjort det nå, den brukte 184mb ram. MEN etter jeg hadde åpnet 3 programmer; archicad mozilla og mail, og lukket de igjen brukte maskinen 452 mb ram. derfor kan jeg si at minnhåndteringen suger. dette er på ett nyinstallert os. Om man kan styre quake fra mobiltelefonen, who cares. Jeg presiserte også i innlegget mitt at mitt bruk var noe annerledes og tyngre enn dere som driver med grafisk design, men hva har det å si, problemene er der fortsatt. Hva som kræsjer mest gidder jeg ikke diskutere, det kommer helt ann på hvordan maskinen er satt opp. Begge systemene kræsjer, men min erfaring er faktisk at macén kræsjer mer. At pc´n din blir varmere, vel, kan sikkert stemme, men så er ikke pc laptoppen din akkurat det beste av laptoper, prøv en pentium M, så skal du se at den er ganske mye kjøligere enn powerbooken din. Jeg veit for å fact at poowerbooker blir fryktelig vaarme pga. slimdesign. Vi har 4 stk her på kontoret... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Jaja, så har han bestilt. Men han dreit visst litt i det "sertifisert for grafisk arbeid" tingene. Men det var nok en fordelaktig firmaavtale med Dell som gjorde at han slo til der. Det ble en D800, og han kommer nok til å bli fornøyd med den også, selvom han nok hadde blitt mer fornøyd om han hadde hørt på dere... Men men. Takker for all hjelp. Og dette betyr ikke at ingen får si noe i denne tråden mer, bare fordi jeg har fått svar på det jeg spurte om. Lenke til kommentar
Madm Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 har en IBM Thinkpad T41p med 1 gb ram. Denne maskinen har ATI FireGL T2 128mb skjermkort. Pentium-M 1,7ghz cpu. Driver og jobber mye med Photoshop, 3ds MAX. Spiller en del også. Maskinen fungerer utmerket til grafisk arbeid, og til spilling fungerer den meget bra. Ytelsen er ikke mye dårligere på spill enn radeon9600. Maskinen klarer 2600 3dmarks på 3dmark03 og jeg kjører unreal2004 med alt på minus 8x anti-aliasing, bruker 2. Alt går smooth. Maskinen er tynn og lett og har alt innen trådløst utstyr. Kan kjøpes hos datateam for 25k. man må være medlem hos datateam for å benytte seg av deres tilbud, dette koster deg 2600kr. Derimot har datateam mange andre gode tilbud som for ex. Projectorer, stasjonære workstation maskiner, servere, og annet småplukk. Prisene er meget overkommelige så sant man er medlem. Angrer ikke på at jeg ble medlem, og skal snart kjøpe projector til 45% lavere enn veiledende pris. Jeg jobber ikke for datateam bare så det er sagt, er multimedia-student. En ting til. Ønsker man god batteritid er dette den beste maskinen. Med lave settings på grafikk prosessor og cpu klarer den nesten 7 timer på fullt ladet batteri (9cell). Dette er utrolig digg når man er ute å flyr eller sitter på toget/bussen. Med max guffe klarer maskinen rundt 4 timer, men da kan man spille unreal 2004 for exempel. Regner med at datateam også får T42p om ikke så altfor lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå