Tjohei Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 En venn av meg skal kjøpe seg bærbar for opptil 25000,- Han skal ikke spille noe, men han skal drive med endel grafisk arbeid i Illustrator og Photoshop og den slags. Hva bør han prioritere? Mye minne er vel greit uansett. Men Pentium-M eller P4 (med HT)? Har grafikkort mye å si? Eller bør han prioritere kraftigere cpu? Forøvrig tror jeg han har lyst på et kjent merke (Dell, HP, Fujitsu-Siemens osv.), men ikke Mac. Lenke til kommentar
hce Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Jeg ville gått for en IBM, men det er meg 1GB RAM (de fleste IBM maskiner leveres med 512, men kjøp en 512 brikke i en websjappe etterpå) 60GB 7200 rpm harddisk, evt. en god 5400 rpm harddisk. P-M 1.6 eller høyere CPU 15" skjerm med 1400x1050 oppløsning Et eller annet ATI skjermkort i 9xxx serien (f.eks. R9000 mobile) Kan jo titte på de siste IBM T42 serien, disse er små, kraftige og overkommelig pris. Til info sitter jeg på en IBM T40p (P-M 1.6, 512MB RAM, 60GB 7200 rpm disk, R9000) og denne fungerer utmerket i PhotoShop. Endret 9. juni 2004 av hce Lenke til kommentar
Bing80 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hvorfor ikke Mac spør nå jeg...? Skal du jobbe med grafikk/press/video/multimedia finnes det ikke bedre alternativ. Og nå han likevel vil svi av 25 høvdinger er det intet problem å anskaffe en 15" Powerbook... Men han om det... Det er det samme for meg hva folk velger å bruke, men skal man ha det beste så.... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 For å klargjøre litt. Det er til grafisk arbeid han trenger en kraftig maskin. Men han driver med mye teknisk nettverksarbeid, med konfigurering og oppsett av hardware. Til det trenger han knapt en brukt, to år gammel burk. Men, uten at jeg egentlig vet hva jeg snakker om, innbiller jeg meg at mac er mindre egnet til den type arbeid. Nok om det. En annen ting som er viktig er at maskinen skal være ganske holdbar. Den skal tåle å bli pakka opp og vekk igjen mange ganger i løpet av en dag. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hvorfor ikke Mac spør nå jeg...?Skal du jobbe med grafikk/press/video/multimedia finnes det ikke bedre alternativ. Og nå han likevel vil svi av 25 høvdinger er det intet problem å anskaffe en 15" Powerbook... Men han om det... Det er det samme for meg hva folk velger å bruke, men skal man ha det beste så.... Må si meg enig! Uansett, skal han ha Windows ville eg gått for; 1.7 ghz Centrino. minst 1 gb ram, helst så mye maskina greier. Skjerm; minst 15.4" med 1680x1050 Kort; Skal han jobbe med 3D også bør han velge nVidia GeForce, ytelsen er bedre.. på farger har ikkje ram noe å si.. (har et 16 mb (ThunderColor) skjermkort som gruser ATI Radeon Mobility 9600 PRO 128 mb på fargegjengivelse) Eg har en I8600 som eg bruker til grafisk arbeid når eg er på reisefot, ellers bruker eg Mac, kan nevne at OS X er utrolig mye bedre enn Windows på fargestyring etc... Men vil han ikkje ha Mac så er det ikkje noe å gjøre med det. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Skjermen er også en faktor. 15" 1600x1200 er vel mest anerkjent for dette bruket siden både IBM og HP har valgt dette for sine bærbare som er sertifisert som grafisk arbeidsstasjon. Da snakker vi om IBM R50P, og HP NSW8000. Begge disse har Centrino teknikk, og dermed altså P-M prosessor. IBM har også kommet med denne skjermen for T42P som er en den er enda mer bærbar. Grafikkkortet har absolutt mye å si, en skal ha 855PM hovedkort og ATI Fire GL2 128, dette er hva disse maskinene bruker. HP er det mest prisgunstige, sjekk gjerne hos www.ndsdirekte.no eller webshopguiden hos www.hardware.no Endret 9. juni 2004 av brainware Lenke til kommentar
akerman Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Go for an IBM T42p with the 15" FlexView, if you can get it within your budget - it has the Radeon FireGL, specifically tailored for professional graphics applications. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Skjermen er også en faktor. 15" 1600x1200 er vel mest anerkjent for dette bruket siden både IBM og HP har valgt dette for sine bærbare som er sertifisert som grafisk arbeidsstasjon. Da snakker vi om IBM R50P, og HP NSW8000.Begge disse har Centrino teknikk, og dermed altså P-M prosessor. IBM har også kommet med denne skjermen for T42P som er en den er enda mer bærbar. Grafikkkortet har absolutt mye å si, en skal ha 855PM hovedkort og ATI Fire GL2 128, dette er hva disse maskinene bruker. HP er det mest prisgunstige, sjekk gjerne hos www.ndsdirekte.no eller webshopguiden hos www.hardware.no Widescreen skjerm er uten tvil det beste til grafisk arbeid, det er en grunn til at f.eks Apple bruker widescreen. Jobber man i Photoshop, InDesign, Illustrator, 3D progs er det fantastisk å ha en skjerm hvor det er plass til alle verktøyene, de fleste som bruker vanlig (1600x1200) kjører to skjermer, en til verktøy og en til å jobbe på. Og jobber du f,eks med brosjyrer, bøker etc er det ufattelig bra å kunne se hele oppslaget i 100% på skjermen. Verken IBM eller HP har vært stor innen grafisk bransje, på trykk, vanlig 2D etc er fortsatt Mac det foretrukne. Dell har forøvrig bedre skjerm enn IBM og HP til dette bruket, farger og kontrast. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Dell har forøvrig bedre skjerm enn IBM og HP til dette bruket, farger og kontrast. Kanskje du kan klargjøre hvilken av Dell's skjermer som er best? Lenke til kommentar
crownjewel Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Hvorfor ikke Mac spør nå jeg...?Skal du jobbe med grafikk/press/video/multimedia finnes det ikke bedre alternativ. Og nå han likevel vil svi av 25 høvdinger er det intet problem å anskaffe en 15" Powerbook... Men han om det... Det er det samme for meg hva folk velger å bruke, men skal man ha det beste så.... bullshit, sorry språket, sitter på ett arkitektkontor å tegner på mac, har gjort det de siste 5åra. Mac er treigere enn pc, mindre brukervennlig i form av programtilgjengelighet, kræsjer minst like ofte som pc, og har problemer med minnehåndtering. i tlllegg blir powerbook serien uhyggelig varm pga slim design. det slimme designet gjør også at den er mindre støtssikker. Greit nok, sitter sikkert på tyngre 3d baserte programmer enn dere som driver med grafisk design men de samme programmene bruker også mye prossessor og minne til opptegning av fasader og snitt fra 3d modeller som gjøres om til linjer dvs. matematiske operasjoner, det er her man merker forskjellen alt som ikke bruker openGL eller d3d har mer brukt for rå prosessorkraft og mye minne og bra håndtering av dette. der mener jeg at mac møter litt veggen. Har med at osx ikke er godt nok utviklet ennå og at teknologien på systemet henger etter. Bare på å kjøre osx bruker mac mellom 3 og 400mb ram hvis du har det tilgjengelig i fargehåndtering og design (designet på maskinen) er mac kanskje bedre, men ikke på mye annet. gode skjermer har de også Men tegneprogrammer som AutoCAD som er/har vært rein 2D får man ikke engang til mac (sitter på en G4 1ghz 17" widescreen powerbook med 1024mb ram, og GForceMx 64mb grafikkkort OS X 10.3.4.) Endret 9. juni 2004 av crownjewel Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 de fleste som bruker vanlig(1600x1200) kjører to skjermer, en til verktøy og en til å jobbe på. Det høres ut som en optimal løsning ! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Takker masse for mange svar. Vil egentlig ikke at dette skal gli ut til en Mac vs Windows diskusjon. Han vil ikke ha Mac, end of story. Ser dere anbefaler IBM t42p, men jeg klarer ikke helt å finne den til en pris innenfor rammene hans (25 store)... Fins den billigere noen steder? Dere anbefaler også ATi Fire GL2 128. Må si jeg ikke har hørt om det før. Hvorfor er det bedre enn f.eks. ATi 9600 pro? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Takker masse for mange svar. Vil egentlig ikke at dette skal gli ut til en Mac vs Windows diskusjon. Han vil ikke ha Mac, end of story. Ser dere anbefaler IBM t42p, men jeg klarer ikke helt å finne den til en pris innenfor rammene hans (25 store)... Fins den billigere noen steder? Dere anbefaler også ATi Fire GL2 128. Må si jeg ikke har hørt om det før. Hvorfor er det bedre enn f.eks. ATi 9600 pro? www.laptops.dk selger veldig billig IBM PCer. Har ikke funnet IBM t42p, men den her er vel ganske lik. Den heter IBM t41p. Denne har ATI FireGL T2 128MB skjermkort også. Endret 9. juni 2004 av sablabra Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Dell har forøvrig bedre skjerm enn IBM og HP til dette bruket, farger og kontrast. Kanskje du kan klargjøre hvilken av Dell's skjermer som er best? VAr noe uspesifikk: skjermen på I8600 er meget bra, bedre enn alt eg har sett på HP og IBM Lenke til kommentar
akerman Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Another problem with macs, is that the resolution is so ridiculously low, even on the huge 17" powerbooks. The Radeon FireGL T2 is physically exactly the same as the Radeon 9600 - the difference lies in the drivers (which will not run on standard 9600) - these drivers are made specifically for a loooong list of graphics applications, providing better stability and performance then the regular 9600 drivers do. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Takker masse for mange svar. Vil egentlig ikke at dette skal gli ut til en Mac vs Windows diskusjon. Han vil ikke ha Mac, end of story. Ser dere anbefaler IBM t42p, men jeg klarer ikke helt å finne den til en pris innenfor rammene hans (25 store)... Fins den billigere noen steder? Dere anbefaler også ATi Fire GL2 128. Må si jeg ikke har hørt om det før. Hvorfor er det bedre enn f.eks. ATi 9600 pro? Ati Fire Gl2 er best for grafikk/video/design. (men ikke for spilling). Det er også mye dyrere, og som sagt allerede i tråden er det sertifisert for proff bruk innen arbeid på dette feltet. Etter som du har sagt tidligere om ønsket bærbarhet og mobilt arbeidsfelt med teknisk (support?) eller lignende innenfor grafisk design/arbeid, vil jeg personlig anbefale IBM i alle fall. Du finner ikke t42P enda pga. den er helt ny. Sikkert verdt å vente på, det er en absolutt toppmodell, og prisen kommer nok til å være deretter. IBM har supert rykte for virkelig mobilt / bærbart hardtkjør. Dell er ikke å anbefale mht. byggkvalitet/størrelse/vekt/støy. 1600x1200 skjermen til IBM er nok en superskjerm, langt bedre enn Dell kjøper inn. IBM har alltid hatt de beste skjermene på bærbare, lenge etter før Toshiba ble satt på sidelinjen. (Er ikke det samme som 1600x1200 på en vanlig skjerm hvor en kan velge fritt i oppløsninger, bærbare LCD skjermer har bare en oppløsning som er veldig optimalisert). Grunnen til at mange mener IBM har dårlig skjerm er at de fleste av deres rimelige modeller selges med XGA (1024x768) skjerm. På de aller minste 12" (X31(1.6kg) og X40(1.2-1.4kg)) er dette en fin oppløsning. Dersom en går etter prisen ville jeg også tro at HP er et godt valg. Endret 9. juni 2004 av brainware Lenke til kommentar
elghai2k Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Ser du overhodet ikke vil ha Mac. Slik tenkte jeg også "før i tiden". I dag er Mac ett veldig bra alternativ til PC og maskinene har veldig bra ytelse og kvalitet. Har selv aldri brukt Mac aktivt, men ser en rekke fordeler med dem spesielt innen grafisk arbeid. Husk at mange grafiske applikasjoner er optimalisert for å kjøre på Mac ettersom det er den platformen den "grafiske eliten" kjører på. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 sablabra: De hadde jo hyggelige priser, men man må vel legge til norsk moms hvis man bestiller derfra, og da blir det jo for dyrt igjen. Med mindre man kan trekke fra dansk moms først... akerman og brainwave: Takk for avklaringen med FireGL. Da er det det han skal ha. Men jeg ser at IBM'ene dere snakker om faller utenfor budsjettet hans. Fins det en IBM med FireGL gpu som kommer under 25000,-? elghai2k: Not my call... Det er han som bestemmer. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Bra at han ikke skal ha Mac Er ikke helt sikker her, men har ikke Adobe uansett sluttet å porte Illustrator til Mac? Det var da iallefall snakk om det for en stund siden. Edit: Det ser ikke ut til å stemme nei. Hvilket program var det da snakk om? Endret 10. juni 2004 av Darth Kjell Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Edit: Det ser ikke ut til å stemme nei. Hvilket program var det da snakk om? Tror det var Photoshop 7.0, men de ombestemte seg vel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå