Omar Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Hei Jeg la inn Fedora Core 2 på en gammel compaq i går. Jeg har aldri brukt linux før, så jeg skjønner ikke så mye. Jeg lastet ned et program som heter Wine, men jeg greier ikke å innstalere det. Jeg trykker på fila og da står det: "Ingen handling er assosiert med «wine-20040505-1fc1winehq.i386.rpm»." Som dere sikkert skjønner har jeg null peil. Derfor hadde det vært fint om dere kunne gi meg et par linker til noen linux guides for n00bs. Det er 1 ting til. Fedora Core er litt tungt for compaqen. Den har 128mb ram, og det er en 450 mhz PIII prossessor. Har dere noen anbefalinger av noen Linux versjoner som ikke er så tunge å kjøre? Jeg ble anbefalt SUSE LINUX 9.1 av en fyr. Er dette bra? Endret 9. juni 2004 av Omar Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg lastet ned et program som heter Wine, men jeg greier ikke å innstalere det. Jeg trykker på fila og da står det: "Ingen handling er assosiert med «wine-20040505-1fc1winehq.i386.rpm»." Dette var da dårlig av Fedora. Men åpne et terminalvindu, bli root med kommandoen «su -», gå til katalogen med RPM-filen i, gi kommandoen 'rpm -Uvh wine-20040505-1fc1winehq.i386.rpm', så skal den bli installert. Derfor hadde det vært fint om dere kunne gi meg et par linker til noen linux guides for n00bs. Vær så snill, det heter newbie eller nybegynner. CS-språk hører ikke hjemme noensteder. Har dere noen anbefalinger av noen Linux versjoner som ikke er så tunge å kjøre? Det er ikke Fedora i seg selv som er for tung, men skrivebordsmiljøet (GNOME eller KDE). Du kan jo prøve å kjøre f.eks. XFCE4, Icewm, fluxbox eller lignende. Jeg ble anbefalt SUSE LINUX 9.1 av en fyr. Er dette bra? Meget bra, men sannsynligvis minst like tung som Fedora. Lenke til kommentar
devotio Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Vector Linux funker greit på "liten" maskin... Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Fedora kan nok bli "lett nok" om du lar vær å bruke KDE/gnome. Sjekk ut lette vindusbehandlere som fluxbox og windowmaker. Lenke til kommentar
Omar Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Det er ikke Fedora i seg selv som er for tung, men skrivebordsmiljøet (GNOME eller KDE). Du kan jo prøve å kjøre f.eks. XFCE4, Icewm, fluxbox eller lignende. Okey. Har du noen linker til hvor jeg kan laste ned de desktopene du anbefaler? Dette var da dårlig av Fedora. Men åpne et terminalvindu, bli root med kommandoen «su -», gå til katalogen med RPM-filen i, gi kommandoen 'rpm -Uvh wine-20040505-1fc1winehq.i386.rpm', så skal den bli installert. Hvordan åpner jeg et terminalvindu? Skal jeg gå til katalogen inne i terminal vinduet? Hvordan gjør jeg det? Og hvis noen har en link til en nybegynner guide hadde det vært fint Edit: Fant terminalvindu Endret 9. juni 2004 av Omar Lenke til kommentar
Omar Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Hei igjen. Jeg har lest litt på nettet nå, og jeg greier å komme meg litt rundt i terminalvinduet. Men når jeg prøve å åpne fila får jeg denne meldingen: 'feil: can't create transaction lock' Men da er jeg ikke logget på som root. Hvis jeg skriver <<su ->> ser det sånn ut: [bendik@localhost bendik]$ <<su ->> > I den > greia kan jeg ikke gjøre noen ting. Jeg antar at jeg greier å åpne filen hvis jeg logger meg på som root. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 når du skriver su, blir du bedt om å taste passord. Du må da taste det i blinde (så ingen skal telle stjernene...). Bare tast og trykk enter - den registrerer det. Når du har gjort det, skal det funke. Når det gjelder hvorfor fc2 har fjernet støtten for gui-installasjon av rpm, er det over min fatteevne. Men sånn er det nå en gang bare... PC'n i seg selv er mer enn digg nok - men du trenger 256 MB RAM for at ting skal gå litt unna Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Etter å ha skrevet "su -" må du skrive passordet til root-brukeren din. Ikke fortvil om det ikke dukker opp tegn i terminalen akkurat mens du skriver passordet, tastetrykkene dine blir registrert likevel. Deretter vil du antakelig se [root@localhost bendik]$. Da kan du skrive inn kommandoene som slime mold foreslo lengre oppe. Edit: Ai ai, kyrsjo var for raskt for meg gitt. Endret 9. juni 2004 av Edorph Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Etter å ha skrevet "su -" må du skrive passordet til root-brukeren din. Ikke fortvil om det ikke dukker opp tegn i terminalen akkurat mens du skriver passordet, tastetrykkene dine blir registrert likevel.Deretter vil du antakelig se [root@localhost bendik]$. Da kan du skrive inn kommandoene som slime mold foreslo lengre oppe. Edit: Ai ai, kyrsjo var for raskt for meg gitt. Du mener vel: [root@localhost bendik]# /me har lyst på t-sjorte med en diger # på Lenke til kommentar
Omar Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Yes!! Greide det nå Men jeg gjorde det i starten, rett etter pcen har bootet opp så kommer innloggings skjermen. Skreiv root isteden for brukernavnet. Men det er no greier jeg ikke skjønner. Etter jeg har skrevet dette rpm -Uvh wine-20040505-1fc1winehq.i386.rpm starter en prosess men etter det skjer det ingen ting! Sånn her ser det ut: [root@localhost Wine]# rpm -Uvh wine-20040505-1fc1winehq.i386.rpm Forbereder... ########################################### [100%] 1:wine ########################################### [100%] [root@localhost Wine]# ls -l totalt 9936 -rw------- 1 bendik bendik 10157450 jun 8 22:09 wine-20040505-1fc1winehq.i386.rpm Skal det ikke komme noen filer? Eller til og med et helt program? ;p Sorry at jeg spør om så mye, men jeg vil gjerne lære meg å bruke Linux Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) skriv "wine program.exe" wine er en windows emulator, som prøver å kjøre windows programmer, med varierende hell.. Endret 9. juni 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Ja, nå kan du kjøre wine på en EXE-fil. F.eks. 'wine notepad.exe' hvis du står i en katalog med notepad.exe i. Selvsagt kan du også forbinde *.exe med wine i den grafiske filbehandleren du bruker, men det får du finne ut av sjøl. PS: WINE suger. Den kan ikke brukes til jack shit. Den kan fungere i krisetilfeller eller i svært korte overgangsperioder, men ikke basér deg på å kjøre Windows-programmer i Linux. Linux har alt du trenger av programvare. Endret 9. juni 2004 av slime mold Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 wine er en windows emulator Wine Is Not an Emulator. Den er et forsøk på en implementasjon av Win32-apiet. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 så den emulerer api'et for et program Neh, skal ikke stresse. Må spare energien til de hellige kriger (hovedsaklig vi vs emacs) Lenke til kommentar
Omar Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Okey. Men jeg lastet også ned fluxnox desktop. Akkurat det samme skjer når jeg prøver å innstalere rpm fila. Er det innstalert da? Selv om jeg ikke ser noen filer eller noe sånt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Okey. Men jeg lastet også ned fluxnox desktop. Akkurat det samme skjer når jeg prøver å innstalere rpm fila. Er det innstalert da? Selv om jeg ikke ser noen filer eller noe sånt? Ja, da er programet installert. Grunnen til at du ikke ser noen nye filer er at Linux legger filene i en annen mappe. Lenke til kommentar
Omar Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Merka det jeg og Syntes fluxbox er litt kjedelig. Og det tar nesten like lang tid å åpne tekstbehandlingsprogrammene. Så det kan hende jeg laster ned noen andre desktoper for å prøve. Hvor mange desktopalternativer er det forsvarlig å ha? Og hvordan kan jeg slette de? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Merka det jeg og Syntes fluxbox er litt kjedelig. Og det tar nesten like lang tid å åpne tekstbehandlingsprogrammene. Så det kan hende jeg laster ned noen andre desktoper for å prøve. Hvor mange desktopalternativer er det forsvarlig å ha? Og hvordan kan jeg slette de? Jeg synes du bør sjekke den store desktop-screenshot tråden her på forumet. Der vil du se at fluxbox er langt fra kjedelig. Men duverden, prøvut andre alternativer som windowmaker, Xfce osv. EDIT: WMer som fluxbox tar null og niks av plass - du kan installere mange av dem. For å fjerne bruker du rpm om du installerte med rpm. Endret 9. juni 2004 av kattemat Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Syntes fluxbox er litt kjedelig. Og det tar nesten like lang tid å åpne tekstbehandlingsprogrammene.Så det kan hende jeg laster ned noen andre desktoper for å prøve. Enkelte tunge programmer tar lang tid å starte uansett desktop, window manager eller distro. OpenOffice.org er rett og slett bare et ganske tungt program som trenger en stund å starte på eldre maskiner. Lenke til kommentar
Omar Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) PS: WINE suger. Den kan ikke brukes til jack shit. Den kan fungere i krisetilfeller eller i svært korte overgangsperioder, men ikke basér deg på å kjøre Windows-programmer i Linux. Linux har alt du trenger av programvare. Har det programmer som irc og msn? Det finnes ingen versjoner på nettsidene deres, men jeg har hørt om noe som skal fungere i Linux. Har sett mange screenshots og. Er det ikke noe som heter WineX? Kan man ikke spille DirectX baserte spill der? Jeg har nemlig sett screenshots av CS og andre spill i linux. p.s takk for all hjelpen jeg har fått av alle dere i dag Endret 9. juni 2004 av Omar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå