dchwel Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Får ikke lyden til å virke i linux, Mandrake 10.0 Har soundblaster 16, og får følgende feilmelding: Sound server informational message: Error while initializing the sound driver: device /dev/dsp can't be opened (No such file or directory) The sound server will continue, using the null output device. Leste litt på google der det sto at jeg skulle kunne editere en fil kalt modules, i /etc/modules og legge til verdien 'sb'. Dette fikk jeg ikke til heller, da jeg ikke fikk lagret verdien. Andre som noen ideer til hva jeg kan gjøre? PS: Er helt grønn på Linux Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 prøv "modprobe snd-sb" eller .no som root i et konsoll og se om det funker da. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Grunnen til at du ikke fikk lagret var fordi du ikke var root(admin) i en console, skriv: su - (skriv inn root passordet) modprobe sb (se hva som skjer) prøve å spille av noe (mpg123 eller lignende) EDIT: Kanskje denne kan hjelpe litt Endret 9. juni 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
dchwel Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Skrev modprobe sb i monitoren, etter å ha logget inn på root. Virket som pcen gjorde noe, ingen feilmelding ihvertfall. Men, fremdeles ingen lyd! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 prøv mpg321 <lydfil> og si om det kommer noe lyd da. hva sier lsmod før og etter lasting av modul? skjekk mikseren etter lasting. Lenke til kommentar
huf Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) og sjekk mutingen din. Endret 9. juni 2004 av huf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå