G2Petter Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) HEi. Jeg skal ha en billig barebone-PC, og jeg lurte på følgende oppsett: min handlevogn CD-ROM-stasjon har jeg, samme med tastatur, mus og skjerm. Noen tanker om oppsettet? Den skal brukes til minimalt med spill (D II LoD og gamle klassikere) og mest surfing, PhotoShop etc. Skal kjøre en dual-boot med Win-XP og en eller annen linux-distro. mvh, Petter Brodin Edit: Følger det med CPU-kjøler? Endret 9. juni 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Du har mekket et greit "kontoroppsett".. For spilling vil det, imidlertid, pga ram og CPU yte som en rusten badeand ellers bra Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Perfekt maskin til surfing :-) men hvis du skal jobbe med PhotoShop så vil jeg anbefale mere RAM. Hvis du ønsker et lavt støynivå, så velger du en Seagate eller Samsung hardisk, (samsung spinpoint serien er mest stillegående). Kjøp også med en ekstra 80mm vifte (velg en billig vifte til ca 100,- men ikke de mest stillegående fra Papst, de leverer for lite luft) og bytt ut den medfølgende kjøleviften, fordi den er alt for kraftig og lager unødvendig mye støy. Endret 9. juni 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Ikke enig i at CPU er en brems, da er skjermkortet mer brems. Sleng på en brikke til med RAM og vurder en Radeon 9600 så er du der Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Du har mekket et greit "kontoroppsett"..For spilling vil det, imidlertid, pga ram og CPU yte som en rusten badeand ellers bra Tja, er nå ikke enig i at CPU'en vil være noe problem. 2500+ er helt grei den så lenge andre komponenter er tilfredsstillende. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Følger det med CPU-kjøler? Ja, alle Shuttle maskinene leveres med en CPU kjøler som bruker "HeatPipe" prinsippet (kalles I.C.E av Shuttle). Dette er en meget bra og effektiv kjøler, som håndterer ganske mye varme (les: overklokking ). Det eneste problemet med den medfølgende kjøleren er som nevt at den leveres med en vifte som lager mer støy enn nødvendig. Men siden dette er en vanlig 80mm vifte, så er den enkel å skifte (du må likevel ta den ut når du monterer CPU). Endret 9. juni 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Du har mekket et greit "kontoroppsett"..For spilling vil det, imidlertid, pga ram og CPU yte som en rusten badeand ellers bra Tja, er nå ikke enig i at CPU'en vil være noe problem. 2500+ er helt grei den så lenge andre komponenter er tilfredsstillende. En XP2500+ er egentlig overkill i en kontormaskin, den yter mer enn godt nok til surfing og kontorprogrammer. Selv i PhotoShop så vil En XP2500+ yte mer enn godt nok. I photoshop så er det mengden med minne som nesten alltid er "flaskehalsen". I en "kontormaskin" så er Radeon9600 bortkastede penger, det holder med 9200SE eller 9200. (husk at selv et 9200 kort kan spille de fleste spill, hvis man bare skrur litt ned på detaljene i spillet) Lenke til kommentar
Grell2k Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hvis du bare skal spille DII og noen andre klassikere trenger du ikke radeon 9600. radeon 9200 eller noe i samme prisklassa er bra det. Det du derimot trenger er minimum 512mb ram. Ikke skaff deg noen bedre prosessor, du merker mye mer forbedring i ytelsen ved å bruke penga på fordobling av rammen. Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) En ting jeg lurer på, siden du har skjerm osv fra før. Har du printer fra før og er den gammel? Grunnen til at jeg spør, er at Shuttle SN45G ikke har printer port, noe jeg brente meg litt på da jeg oppgraderte fattern's pc. Glemte den gamle printern hans.. Men det fins jo alltids overganger da, og jeg er helt enig at den maskina der holder i massevis til 'kontorarbeid'. PS: Det har kommet en SN45GV2 også, koster ca 300,- mer. Endret 9. juni 2004 av VinterUlv Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg tenker at jeg kjøper noe liknende som dette og oppgraderer til 256/512 RAM til, samt et bedre skjermkort, LCD-skjerm og W-LAN-kort senere. Nå må jeg bare ha en PC etter at min gamle "PC" gikk til helvete for et par måneder siden. (AMD K6-2 550@500 +++ Den var EOL uansett, ha det bra *vinke farvell*) Lenke til kommentar
Saint123 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Har SN45G selv. Jeg er fornøyd. Viften har en tendens til å jage litt (Varier hastigheten selv, etter temp) kan være litt irriterende, bruk fanspeed eller noe lignende for å låse den på et lavt turtall. Da er den så og si lydløs. Kan også sette inn litt høyere temp grense i BIOS. Maskin specen står i profilen. Hvis du har lyst til å bruke den som HTPC kan du titte her: http://ferox.majorstua.net/content.php?article.41.1 fin guide til HMI. Lenke til kommentar
Hotmale Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Du kan velge om den skal stå på automatisk hastighet,fast,medium eller slow i bios'n altså! Jeg bruker min på medium, det bråker ikke så mye,men kjøler bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå