Gå til innhold

En "stor" server eller 2 mindre..?

Anbefalte innlegg

Sitter å drømmer meg bort litt utover realiteten, men det er jo lov.

Ser for meg dette, servern skal ta seg av følgende: Fil(for 5-6 maskiner, alt fra divx filmer til uerstattelige fam. filmer/bilder), Print(ikke mye...), Backups(av de 5-6 maskinene som skal lagres på servern + evnt den lille webservern) og opptak fra 2-3 overvåkningskameraer. Servern vil kjøre Win2k3 Server Standard.

Det jeg lurer på er å la en mye mindre server ta webserver arbeidet for å få bort litt risiko(MS, IIS og stabilitet om man glemmer å patche opp litt...) siden den "hoved"servern skal brukes som backupserver og video lagring for 3 overvåkningskameraer.Grunnen til at jeg i det hele tatt overveier det er at en del av det som blir liggende på den andre serven ikke kan erstattes altfor lett(selv om jeg ikke i utgangspunktet har noe imor m$ så er jeg litt skeptisk...), har en liten maskin som ikke brukes og som igjen bil gjøre hoved maskinen ørlitegrann billigere. En mulighet som da og åpner seg er å slenge den på dmz porten på brannmuren.

Noen som har noen synspunkter på om det har noe for seg å skille ut web/ftp delen på en annen maskin?

Begynnte å regne litt på å skille ut lagringen i en egen liten burk, men dyrt uten at det har noen funksjon(kabinettet jeg tenker å bruke til hovedservern har plass til disker som totalt kan gi 2,4TB plass i raid 5 :p )

Endret av chma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemet som lagrer video krever som absoultt minimum 1ghz, tror den skal få en egen maskin å boltre seg på.

Skal ikke bruke altfor mye penger, har allrede en(kanskje to ledige maskiner...), så det eneste som skal kjøpes er den "store" servern som skal stå for alt nettverksrelatert+backup, skal ha NOK lagringsplass for en stund... Har en maskin som kan brukes til overvåkning, men siden jeg kanskje har en til(litt eldre maskin) så lurte jeg på å skille ut webdelen til den for å holde den lokale servern litt unna internet...

Lenke til kommentar
Web server på egen (trenger jo ikke være noe stort til webserver..) på DMZ

en stor filserver

en video opptaksserver (ettersom de fleste ser ut til å anbefale det..)

det er iallefall mitt forslag..

Det er nok det det blir, som 356speedster sier føler meg ikke helt trygg på hva som kan skje om jeg er borte en ukes tid :p.

Noen som har noen motforestillinger mot en P4 Cpu i en filserver? Har hørt litt div. om at den ikke er altfor godt egnet til å stå å surre å gå konstant. Opteron koster jo ikke allverden, en rimlig opteron basert server ligger jo ikke mye over p4(server hovedkort i begge oppsett)

Lenke til kommentar
Siden du allerde har muligheten til å sette opp web server på egen maskin, så er nok det å foretrekke. Da slipper du hvertfall å miste nattesøvnen for å miste alle "viktige" filer hvis webserveren blir angrepret.

han kan jo bruke en reverse proxy.. da slipper han å miste noe hvis webserveren går ned...

edit:

men slik blir kanskje litt overkill på et hjemmenettverk.....

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Kjør hvertfall Raid0+1 på familiebildene...... Eller kanskje bare raid 1....

For bare å avklare det med en gang, fil, print, bakcup servern skal kjøre raid 5;) Raid 0+1 har (også raid 1) har for stort tap av plass i % når diskene blir store (250gb/400gb). Sansynligvis skal det investeres i en båndstasjon for det som ikke må mistes, fam biler. viktig backup etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...