Gå til innhold

Forslag til kjøler på Athlon XP2400+?

Jan-E.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja den er bra.. har den selv i en PC..

Men den yter ikke noe særlig bedre enn en Titan-kjøler jeg har i tilsvarende PC.. Samme HK.. samme CPU (Barton 2500+).

Volcano'n ligger på 49 grader nå i disse varme sommerdager, Titan'en på 47 grader (idle/lett bruk).. Men tempen går ikke mer enn ett par-tre grader opp ved full load.. Og det er det som teller... Ingen av disse kjører jeg med mer enn halv hastighet.. dvs. < 3k rpm.

Som trådstarter fortviler over... Det som teller mest faktisk.. mye mer enn dyre tunge drog av kjølerer.. er romtemp.. og utlufting av kabinett..

Har testet en del på dette.. og ett åpent vindu.. godt fottøy :p og PC'n på gulvet.. gjerne en kald vinternatt utgjør over 10 grader ned i temp på CPU'n..

Luftkjøling er luftjkøling..

Å blåse varm luft kontra kald luft er ikke gunstig nei...

Titan-kjøler som jeg er fornøyd med..Denne

Den kjøler forøvrig i ett kabinett som er meget godt utluftet. derfor bedre resultat enn Volcano12'ern som står i ett"viftemoddet" Aopen-kab..

Sjekk denne Billig og kult.. men ikke spesielt lydløst..Dog ikke verre en mitt moddete Aopen m/2 ekstra *bråkete* Thermaltake-verstinger..Disse

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Virker som Volcano-kjølerne er bra greier.

Tror ikke de som konstruerer kjølere er helt med bestandig.

Jeg tok av vften på min Igloo2450 og holdt den 4-5 cm unna kjøleribbene og da sank faktisk temperaturen med 3-4gr.C !!! Grunnen til at jeg prøvde det er at når jeg holder handen forran viften så kjenner jeg varm luft som slår tilbake, og ved å flytte viften litt unna kjøleren så skjer ikke det.

Skulle egentlig fjernet viften på kjøleren og heller satt inn en i døren som blåser kald luft rett på kjøleribbene. Men da kan jo ikke maskinen være på når man har av sidedøren...............

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takker for svar.

Virker som Volcano-kjølerne er bra greier.

Tror ikke de som konstruerer kjølere er helt med bestandig.

Jeg tok av vften på min Igloo2450 og holdt den 4-5 cm unna kjøleribbene og da sank faktisk temperaturen med 3-4gr.C !!! Grunnen til at jeg prøvde det er at når jeg holder handen forran viften så kjenner jeg varm luft som slår tilbake, og ved å flytte viften litt unna kjøleren så skjer ikke det.

Skulle egentlig fjernet viften på kjøleren og heller satt inn en i døren som blåser kald luft rett på kjøleribbene. Men da kan jo ikke maskinen være på når man har av sidedøren...............

Dette med vifter er nok en liten vitenskap.. sjekk en del linker hos Microplex..

Det du opplever er resultatet av hvordan effekten av ei vifte synker ved mottrykk.. Det er også derfor en Volcano12 ikke gir noe særlig bedre resultat fra 3000rpm til 5400rpm.. Ved 3000rpm er ytelsen optimal.. ved høyere turtall vil mottrykket gi negativ effekt...

Noen vifter har bedre egenskaper i så måte..

Det er bl.a. derfor Zahlman som en tipser om kan være en veldig god løsning.

Masse tynne kobberfinner og ei vifte som blåser på disse via en brakett (PCI-slot feste).

Men som sagt....Luftkjøling krever tilførsel av kald luft via kabinettvifter/åpent kabinett for å fungere som forutsatt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...