Gå til innhold

D70: Manuell utløser/remote port

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har og bruker ML-L3/IR fjernkontrollen - MEN: jeg trenger selvsagt også standard forbindelse som 10 pin porten på F5, F100, N90s, D1 and D100. Denne porten finnes ikke på D70. Jeg trenger oppsett/tilleggsutstyr for å få dett satt på plass for D70 også. Har eksempelvis MB-D100 grepet en D70 ekvivalent?

Jeg må ha dette for å trigge på lyn (http://www.lightningtrigger.com) eller bevegelsessensor. ML-L3 forårsaker for lang forsinkelse til å fange lyn, så det vil ikke bli laget tilkoplinger for dette. Dette er den viktigste bruken og største frustrasjonen over dette kameraet, da jeg tok det for gitt at IR var i tillegg til standard porten.

Takker og bukker!

Morten Ross.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har lest er at det ikke er planer om noe grep til D70 siden det er ment for den billige delen av markedet.

Har du noen nøyaktig informasjon om forsinkelsen til ML-L3 når kameraet er innstilt på "rask respons" og om den forsinkelsen er forårsaket av fjernkontrollen eller kameraet?

Jeg har planer om å bygge en slik utløser men siden jeg ikke har fjernkontroll så har jeg ikke fått testet forsinkelsen og hvor den ligger. Hvis forsinkelsen blir for stor med infrarød overføring så har jeg tenkt på å lage en elektromekanisk utløser.

Lenke til kommentar

Hei Bjørn,

Takk for svar.

Jeg har ikke utstyr til å måle i ms/således ikke testet, har heller ikke funnet informasjon om dette. D70 har ikke engang oppført shutter time lag i spesifikasjonene (!!), men det er svært lite lag room i og med at time lag er på 120 ms (ifølge Interfoto). Da er det alt i ytterkant av hva som er brukbart i sammenheng med fotografering av lyn/Lithening Trigger. Produsenten av dette ga meg ingen tider, men sier på generelt grunnlag at IR er uaktuell som komponent i deres oppsett.

På generelt grunnlag er det uansett uforståelig at et nytt kamera klipper strengen over en så utbredt funksjon som en 10-pin port! At IR kom er flott men den burde være i TILLEGG.

Veldig interessant om tredjepart bygger kabelstøtte. Om du kan gjør dette er jeg særdeles interessert!! Men spørmålet er hvor proprietært det vil bli. Det bør jo ha samme 10-pin oppset som er Nikon standard, slik at man kan bruke eksisterende utstyr.

Mvh

Morten Ross

Lenke til kommentar

Med en mikrofon fant jeg ut at shutter lag for manuell utløsing er i overkant av 100 ms med en usikkerhet på 30 ms.

Jeg vil tro at med IR blir forsinkelsen ca det samme. Så en 10 pins til IR konverter burde kunne være brukbar.

Hvor vanskelig det vil bli vet jeg ikke før jeg finner detaljert informasjon om 10 pins porten.

Lenke til kommentar

Det er jo en grei bekreftelse på 120 ms som er det distributøren oppgir.. En smule mye - men, men..

Det ville vært ok å få testet IR også. Hvordan vil du eventuelt teste den? Hvor holder du til? Jeg kan eventuelt komme emd IR-en så vi kan teste? Er det interessant?

Når det gjelder pin skjema/pin assignments, burde ikke dette følge med selve kabelen (manualen)? Er det noen som har en Nikon 10-pin kabel (MC30) kan de enten scanne inn og poste her, eller sende per e-post..?

Jeg kan eventuelt høre med distributøren. Hva foreslår du?

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...