The_PuNk Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hei jeg har akkurat begynt å bruke lRed Hat 9(Helt ny på linux) Og problemet er at jeg ikke klarer å få noe lyd. Jeg hørte lyd testen under installasjonen men etter det har det vær helt dødt. Noen som vet hvordan jeg skal få fikset dette? Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hva slags lydkort har du? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 jeg er langt i fra sikker, men jeg hadde samme problemet, men det det var med noe config(med gui) som hadde egen lyd-seksjon, så valgte jeg hva jeg ville ha, og det fungerte glimrende(integrert lyd) Lenke til kommentar
dchwel Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Eg har samma problemet. Har mandrake 10.0. E helt grønn på linux. Har soundblaster 16, kjører Virtual pc. Alt annet fungerer bortsett lyden. Soundblaster 16 er altså Virtualpc lydkortet Lenke til kommentar
The_PuNk Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Har et Creative Sounblaster 5.1 live lyd kort Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 jeg kjeda litt, så jeg googla litt, håper det hjelper: try 'redhat-config-soundcard'.i think it may just solve your problems.also try 'aumix' Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Nå har jeg ikke vært bort i redhat spesielt, men generelt sett er det et par ting.. 1. Dette er også det vanligste: Lydnivået er skrudd helt ned. Finn en mixer og skru opp litt. 2. Permissions. Nå burde ikke dette være et problem i en så bruker-rettet distro som redhat, men på debian iallefall har (som standard) ikke en vanlig bruker rettigheter til å spille av lyd. (For å enkelt teste, kan du spille av lyder / stille volum som root, men ikke bruker?) Lyd-'filene' (i linux er 'alt' en fil) er /dev/dsp og /dev/mixer - den første er lyd og andre volumkontroll. "chmod a+rw /dev/dsp" og "chmod a+rw /dev/mixer" vil fikse det. For litt ekstra moro kan du ta "cat <fil> > /dev/dsp" - da vil filen bli sendt (mer eller mindre) direkte til lydkortet og forsøkt spilt. Mange rare lyder! 3. Driverene er ikke loadet. Siden du hørte lyd under oppstart er det sannsynligvis ikke det, men kan jo ta det med. Kjernen, istedet for å ha 'alt' inni seg, har som oftest støtte for forskjellige ting i moduler som kan loades og fjernes etter behov. lspci og google pleier å hjelpe deg med å finne frem hvilken modul du trenger. 4. Forskjellig lyd-driver. ALSA vs OSS - men dette er for det meste en non-issue. OSS blir for det meste brukt, og der alsa blir brukt er det vanligvis emulert oss. Men kan være verdt å prøve hvis intet annet virker. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Sjekk at lyden ikke er satt til å bare spille på digitalutgang. Det kan du gjøre i soundconfig'en som ligger på menyen både i KDE og GNOME Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 digitalutgang på sb16 @ wmvare? prøv lspci og lsmod og post outputet... Lenke til kommentar
The_PuNk Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Når jeg kjører sånn soundcard defenisjon finner jeg 2 stykker. SB live korte gir ikke fra seg noe lyd under sound testen mens, det andre korte spiller av en trivelig trudelutt. Men uansett om jeg velger dem som standard audio device kommer det ikke noe lyd ellers. Husk jeg er jævli grønn i linux så jeg trenger litt forklaring på ting ikke bare drøss på med komandoer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå